Gå till innehåll

Kran?


ungfilm

Recommended Posts

här är en bild mitt servohuvud ..

 

som sagt .. det funkade, men jag blev inte riktigt nöjd med rörelsen .. inte tillräckligt mjuk .. sen ska vi inte snacka om oljudet .. ;)

 

ska ge stegmotorn ett försök nästa vecka ..

S4010030small.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

jösses... hade aldrig orkat eller klarat av att bygga nått så avancerat...

 

Men det är kul att se vad ni bygger på här i forumet... fortsätt med bilder, man lär sig mycket på att se vad ni snackar om, ibland är det rena rappakaljan innan man ser en bild =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Schysst Rickard! Gillade verkligen bilderna tagna på kyrkogården vid Kopparbergs kyrka. Fick gamla ffmf flashbacks;) Roligt med Falumänniskor även om man inte själv bor där längre. Din rigg verkar vara riktigt bra. Vad blir det för projekt den kommer att användas i första gången då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Chris: vet inte riktigt hur du tänker, men nej, kameran kommer hamna rätt till sist :) .. huvudet är uppochner på bilden .. delen som sitter i skruvstädet ska alltså peka upp! :)

 

Lulletott: Yes, ska lägga upp lite testfoto! .. snäckhjulet och skruven är köpta på kuggteknik.se .. ( dyrt, men jäkligt bra service, får grejorna dagen efter på posten ) .. kuggremshjulen och remmen är köpta på elfa.

 

Gjorde första testet idag. Motor låter som en skrivare! :) hehe .. Nu märker jag att min utväxling är kanske lite overkill .. när jag pulsar ut från basic stamp på max, går det lite för sakta .. Sen märker jag dessutom att snäckskruven sitter inte centrerat på stegmotorns skaft, vilket ger en ganska ojämn gång ..

 

men iallafall, här är testet!

 

http://martin.incmplete.com/kran/

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Bante! Kul att du fick ihop den till slut! Har sett klippet, man märker en liten ojämn gång i de lägre hastigheterna. Men ingenting brukar ju bli perfekt första gången, om du fixar till centreringen kommer det nog att ordna sig, för övrigt har du gjort ett bra jobb! Om man lyckas göra en så jämn tilt manuellt med ett videohuvud på en kran, med din befintliga version, är man duktig. Kommer du kunna panorera huvudet också? Jag såg bara en motor på bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Bra jobbat! Tyvärr har jag inte haft tid att komma igång ännu med mitt bygge. Ibland önskar jag att det gick 48 timmar på ett dygn! Jag har dock ej gett upp projektet, det får ta den tid det tar helt enkelt. Istället för huvudet har jag byggt en ihopfällbar dolly till kranen. Jag kände att den kom först i prioriteringen.

 

Jag ser att du har ersatt remmarna med hjul istället, ett annorlunda val måste jag medge!

Länk till kommentar
Share on other sites

ahh oki! .. du får hojta till när du börjar bygga :) .. keep us updääted, som man säger, ohver däär ..

 

jadu, dom där gummihjulen ser kanske ut som något hittepå, men du anar inte hur bra det funkar! Jag märkte snabbt att min snäckhjul/kuggremslösning inte skulle funka. Om snäckskruven inte sitter perfekt i centrum på motoraxeln blir det ojämn gång.

 

Så efter att ha läst ett inlägg på hbs.com satte jag två små O-ringar på motoraxlen och ett stort gummihjul på kameraaxeln. Funkar perfekt! Jämn o fin gång. Dessutom ger friktionen mellan gummit ett glapplöst system. Detta system ger oxå mer rum för brist på precision, om man som mig inte har CNC-svarvar o dylikt ;) hehe ..

Länk till kommentar
Share on other sites

tack wääuu! :D

 

huvudet styrs med en joystick, som är kopplad till en basic stamp 2 .. en liten mikroprocessor som man kan programmera själv .. sen är basic stampen kopplad till ett stegmotorstyrkort som heter BiStep, som iofs kostade en del, men har o andra sidan en jäkla massa bra funktioner .. dom XLR du såg är bara köpta kontaktdon, och hemmagjorda sladdar :)

 

steghuvudet har väl kostat mellan 5000-10.000 kr .. lite svårt att säga, då hela bygget har gått i perioder .. sen får man tänka på att jag gick igenom en massa onödiga lösningar för att få ett bra resultat .. om man hade gjort rätt från början hade det blivit mycket, mycket billigare ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...