Gå till innehåll

Kran?


ungfilm

Recommended Posts

  • 9 månader senare...

Hej! Nej det är inte ett motoriserat huvud på bilden utan ett vanligt videohuvud från manfrotto, kranen har en nivelleringskål, som passar både 75 & 100 huvuden. Jag håller på att bygga ett motoriserat huvud just nu, med stegmotorer, men det dröjer dock något innan jag blir klar med det, ritningen är jag klar med. Jag bifogar en bild på hur det kommer att se ut!

Stegmotorhuvud.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

coolt! .. är stegmotorer ett bra val ? .. jag har försökt på mig ett huvud med servomotorer, men dom väsnades som faun och rörelse blev inte tillräckligt mjuk och fin ..

 

och yes, alla som undrar över mina bilder, så är dom borttagna .. den kranen blev för flimsig .. har dock en ny kran på gång, kan ladda upp lite bilder om ni vill se ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej TomasT! Tack! Om du tittat på bilden med kranen tidigare så hade jag ett manfrotto stativ, problemet med det stativet var att det inte gick att höja det utan att det åkte ned p g a belastningen på ca 20 kg. Med manfrotto stativet var Maxhöjden ca 2.2 m.

 

Men idag har jag ett Sachtler-stativ och då får jag en Maxhöjd på ca 3.3 m. Jag har även förberett kranen för förlängning, (alltså rör i rören), då blir Maxhöjden ca: 6m. Denna höjd räcker gott och väl för att höja produktionskvaliteten.

 

Kranen roterar 360 grader och kameran är fixerad vid bomning. Men eftersom jag har ett videohuvud på kranen så går det naturligtvis att panorera och tilta kameran om man vill, men då begränsas höjden. Det är därför jag bygger ett "Remote Head" just nu. / Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

Bante, jag har också provat byggt ett servohuvud, men jag måste medge att jag gjorde snyggare rörelser manuellt med mitt videohuvud, dessutom väsnades de alldeles för mycket. Som svar på din fråga, JA - Stegmotorer är definitivt ett bättre val men krångligare att installera och det är mycket i konstruktionen man måste tänka på. / Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

Elfas motorer behöver en bra utväxling om man ska få en "smooth" rörelse,

De motorer jag kommer att använda går i steg om 0,1 grader! Det är min vän som kommer att beställa motorerna, Han jobbar på Ericson, så jag vet inte vart han tar hem dem ifrån eller vad de heter. Men man skall alltid ha en utväxling ändå. / Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

beställde precis hem en stegmotor, fick motivation nu att testa av lite .. :) ..

 

rent teoretiskt så bör ju en stegmotor inte vara det bästa alternativet om man vill ha en jämn och fin rörelse då dom har en "ryckande" rörelse .. men jag antar att med en stor nedväxling så blir det mjukt o fint ..

 

hur snabbt kan en stegmotor gå egentligen ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på med vilken frekvens du kör stegmotorn, får du olika Hastigheter, Normal maxhastighet är cirka 3000 V/Min. I teorin kan stegmotorn bli hur jämn och fin som helst, men i praktiken är det svårare. Dels för att de flesta motorer som tillverkas idag har en stegvinkel på 1.8 grader dvs 200 steg /Varv. (360/1.8=200) Den motor jag kommer att införskaffa har en stegvinkel på 0.1 grader vilket blir 3600 steg /Varv, alltså 18 ggr jämnare än ELFAs stegmotorer.

Jämför detta med ett vanligt servo som har cirka 48 steg per varv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...