DanyaelX Postad 14 oktober 2005 Postad 14 oktober 2005 Har folket lite bilder på sina steghuvuden? Bante Bilder? Chris 0 Citera
Bante Postad 14 oktober 2005 Postad 14 oktober 2005 här är en bild mitt servohuvud .. som sagt .. det funkade, men jag blev inte riktigt nöjd med rörelsen .. inte tillräckligt mjuk .. sen ska vi inte snacka om oljudet .. ;) ska ge stegmotorn ett försök nästa vecka .. 0 Citera
DanyaelX Postad 15 oktober 2005 Postad 15 oktober 2005 jösses... hade aldrig orkat eller klarat av att bygga nått så avancerat... Men det är kul att se vad ni bygger på här i forumet... fortsätt med bilder, man lär sig mycket på att se vad ni snackar om, ibland är det rena rappakaljan innan man ser en bild =) Chris 0 Citera
Norbert Postad 15 oktober 2005 Postad 15 oktober 2005 [citat=Lulletott]Den motor jag kommer att införskaffa har en stegvinkel på 0.1 grader vilket blir 3600 steg /Varv, alltså 18 ggr jämnare än ELFAs stegmotorer.[/citat]Var får du tag i en motor av sådan kaliber? 0 Citera
Lulletott Postad 15 oktober 2005 Postad 15 oktober 2005 Det är min kontakt på Ericson Cables som tar hem denna motor, jag har ingen aning om vilken leverantör de utnyttjar, men troligtvis levereras motorerna med nån form av drivning/utväxling eftersom de har så fina stegvärden. Rickard 0 Citera
John Postad 16 oktober 2005 Postad 16 oktober 2005 Schysst Rickard! Gillade verkligen bilderna tagna på kyrkogården vid Kopparbergs kyrka. Fick gamla ffmf flashbacks;) Roligt med Falumänniskor även om man inte själv bor där längre. Din rigg verkar vara riktigt bra. Vad blir det för projekt den kommer att användas i första gången då? 0 Citera
simonrahnster Postad 16 oktober 2005 Postad 16 oktober 2005 Kul att du utvidgar din utrustning Rickard! Steadicam och Kran är det inte alla som har:P 0 Citera
Lulletott Postad 16 oktober 2005 Postad 16 oktober 2005 Kranen byggdes i förstahand till en musikvideo som nyligen spelats in. Men den kommer naturligtvis att vara med i stort sett alla kommande produktioner. Kul att du bott i Falun! Rickard 0 Citera
Knodel Postad 17 oktober 2005 Postad 17 oktober 2005 Riktigt snygga kranbilder! ;) Har likadana hemma.. tjihi (under sängen!) haha. 0 Citera
Bante Postad 23 oktober 2005 Postad 23 oktober 2005 Nu är tilten färdig! Eller ja, iallafall det mekaniska. Styrkretsen kommer antagligen imorrn på posten, och då det testas! :) 0 Citera
Lulletott Postad 24 oktober 2005 Postad 24 oktober 2005 Härligt Bante! Du måste lägga upp lite testfoton sen! Vart har du köpt remmarna och hjulen? Ha det bra! Rickard 0 Citera
DanyaelX Postad 24 oktober 2005 Postad 24 oktober 2005 Antingen fattar jag som en åsna eller så komemr kameran att vara upp och ner? eller? Chris 0 Citera
Bante Postad 25 oktober 2005 Postad 25 oktober 2005 Chris: vet inte riktigt hur du tänker, men nej, kameran kommer hamna rätt till sist :) .. huvudet är uppochner på bilden .. delen som sitter i skruvstädet ska alltså peka upp! :) Lulletott: Yes, ska lägga upp lite testfoto! .. snäckhjulet och skruven är köpta på kuggteknik.se .. ( dyrt, men jäkligt bra service, får grejorna dagen efter på posten ) .. kuggremshjulen och remmen är köpta på elfa. Gjorde första testet idag. Motor låter som en skrivare! :) hehe .. Nu märker jag att min utväxling är kanske lite overkill .. när jag pulsar ut från basic stamp på max, går det lite för sakta .. Sen märker jag dessutom att snäckskruven sitter inte centrerat på stegmotorns skaft, vilket ger en ganska ojämn gång .. men iallafall, här är testet! http://martin.incmplete.com/kran/ 0 Citera
Lulletott Postad 26 oktober 2005 Postad 26 oktober 2005 Tjena Bante! Kul att du fick ihop den till slut! Har sett klippet, man märker en liten ojämn gång i de lägre hastigheterna. Men ingenting brukar ju bli perfekt första gången, om du fixar till centreringen kommer det nog att ordna sig, för övrigt har du gjort ett bra jobb! Om man lyckas göra en så jämn tilt manuellt med ett videohuvud på en kran, med din befintliga version, är man duktig. Kommer du kunna panorera huvudet också? Jag såg bara en motor på bilden. 0 Citera
Bante Postad 27 oktober 2005 Postad 27 oktober 2005 lulletott: Jodå, panorering skall också fixas, så fort jag har tilten färdig! :) 0 Citera
Tomas T Postad 27 oktober 2005 Postad 27 oktober 2005 den ultimata kranen vore en med mjukstart/inbromsning. 0 Citera
Bante Postad 11 december 2005 Postad 11 december 2005 Mjaaadå, efter en massa slit o djävulskap är kranen/motorhuvudet färdigt. Kolla filmen nedan! http://martin.incmplete.com/kran/ 0 Citera
Lulletott Postad 12 december 2005 Postad 12 december 2005 Härligt Bante! Ser bra ut, kan du ta lite mer kort på den nu när den är färdigställd? 0 Citera
Bante Postad 12 december 2005 Postad 12 december 2005 jaförtusan, absolut! jag slänger upp lite bilder här: http://martin.incmplete.com/kran/ Ursäkta röran och/med sladdarna ;) 0 Citera
Bante Postad 12 december 2005 Postad 12 december 2005 hur går det för lulletotts motorhuvud? 0 Citera
Lulletott Postad 12 december 2005 Postad 12 december 2005 Bra jobbat! Tyvärr har jag inte haft tid att komma igång ännu med mitt bygge. Ibland önskar jag att det gick 48 timmar på ett dygn! Jag har dock ej gett upp projektet, det får ta den tid det tar helt enkelt. Istället för huvudet har jag byggt en ihopfällbar dolly till kranen. Jag kände att den kom först i prioriteringen. Jag ser att du har ersatt remmarna med hjul istället, ett annorlunda val måste jag medge! 0 Citera
Bante Postad 13 december 2005 Postad 13 december 2005 ahh oki! .. du får hojta till när du börjar bygga :) .. keep us updääted, som man säger, ohver däär .. jadu, dom där gummihjulen ser kanske ut som något hittepå, men du anar inte hur bra det funkar! Jag märkte snabbt att min snäckhjul/kuggremslösning inte skulle funka. Om snäckskruven inte sitter perfekt i centrum på motoraxeln blir det ojämn gång. Så efter att ha läst ett inlägg på hbs.com satte jag två små O-ringar på motoraxlen och ett stort gummihjul på kameraaxeln. Funkar perfekt! Jämn o fin gång. Dessutom ger friktionen mellan gummit ett glapplöst system. Detta system ger oxå mer rum för brist på precision, om man som mig inte har CNC-svarvar o dylikt ;) hehe .. 0 Citera
wääuu Postad 13 december 2005 Postad 13 december 2005 shit vilket grymt bygge! styr du med DMX eller har du fixt det hela med XLR kablar? vad har kranen med steghuvudet kostat att bygga sammanlagt ungefär? 0 Citera
Bante Postad 16 december 2005 Postad 16 december 2005 tack wääuu! :D huvudet styrs med en joystick, som är kopplad till en basic stamp 2 .. en liten mikroprocessor som man kan programmera själv .. sen är basic stampen kopplad till ett stegmotorstyrkort som heter BiStep, som iofs kostade en del, men har o andra sidan en jäkla massa bra funktioner .. dom XLR du såg är bara köpta kontaktdon, och hemmagjorda sladdar :) steghuvudet har väl kostat mellan 5000-10.000 kr .. lite svårt att säga, då hela bygget har gått i perioder .. sen får man tänka på att jag gick igenom en massa onödiga lösningar för att få ett bra resultat .. om man hade gjort rätt från början hade det blivit mycket, mycket billigare .. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.