Gå till innehåll

Hur gör jag ett lasersvärd (lightsaber) i Adobe After Effects och andra program?


warpz

Recommended Posts

Snyggt! :)

[citat=r0lfi]

Väldigt jobbigt frame by frame arbete. Finns det inget lättare sätt att göra lightsabers? typ nått program där man kan sätta ut punkter på staven man använder, sedan sätta den animerade laserns rörelse efter punkterna man satt ut på staven, så att rörelsern sker av sig automatiskt.[/citat]

EffectsLab är ett program som gör det väldigt enkelt att skapa bl a lasersvärd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte det enklaste, det är nog effect labs, men AE kan man ha till allt, och just att tillverka en lightsaber är ganska enkelt i AE, lägg en mask runt det önskade ljussvärdsbladet på ett färgat lager, och animera. Ett exempel, om scenen är 1-10 frames, så sätter du en frame key på fram 1 och 3 och 6 och 10, scenerna emellan räknar aftereffects ut själv och lägger till framesen mellan tex. 1 och 3. ett mycket bra sätt, och snyggt blir det. kolla efter tutorials på google, sök på aftereffects +lightsaber, det kommer säkert dyka fram några olika som du kan kolla in.. Jobba på. Swoooofh.!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=r0lfi][citat=Ior] EffectsLab är ett program som gör det väldigt enkelt att skapa bl a lasersvärd.[/citat]

 

Okej, har du provat det själv eller ? :)

Finns det nå bra tutorials till programmet ute på nätet?[/citat]

Ja, visst har jag testat själv. Det ingår PDF-tutorials på bl a lasersvärd - installera demot och testa.

 

Finns fler tutorials på communityt också: http://fxhome.com/forums/viewforum.php?f=34

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Film smurfen]Eller så kan du använda AlamDV. Jag har inte testat det men man kan göra lasersvärd i det programmet. Och fejkade rymdskepp+ en massa annnan skit. Men lasersvärd kan man göra där.[/citat]

:)

Jag har redan tipsat r0lfi om EffectsLab, som är efterföljaren till AlamDV2.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Varför inte köra me photoshop... där gör du nästan likadana svärd som i after effects.... men där behöver inte du hoppa till nästa frame och sätta exakta punkter som i after effects... jag använder det genom att göra en så kallad "filmstrip" i adobe premiere och den gör en enda stor bild med alla frames....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Darth_Ozan]Varför inte köra me photoshop... där gör du nästan likadana svärd som i after effects.... men där behöver inte du hoppa till nästa frame och sätta exakta punkter som i after effects... jag använder det genom att göra en så kallad "filmstrip" i adobe premiere och den gör en enda stor bild med alla frames....[/citat]

 

använder du photoshop är de väl exakt precis just det du måste göra, eller? :l

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Massor med gamla trådar om lasersvärd är nu ihopslagna till denna stora. Tråden döps samtidigt om från "Lasersvärd" till den numer detaljerade beskrivningen.

 

Sök innan ni frågar. Det vanligaste frågorna finns besvarade, och det står dessutom i FAQ:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag vill bara få er uppmärksamhet på att det inte igentligen är Premiere som övningen handlar om! Premiere har du bara för att exportera/importera till/från filmstrip.

Resten görs i Photo Shop.

Om du nu gjort den vita lasern i PS så är det dags att lägga på den yttre glöden. Den kan vara i vilken färg som helst, du väljer ont eller gott.

Välj det lager som du gjort svärdet i.

Högerklicka och välj Blending Options.

Bocka i och markera "outer Glow" Välj färg i "Structure" fortsätt att fin inställa genomskinlighet opacity, storlek size, spridning spread, mm.

Sedan får du göra samma på var enda bild :P.

Vill upplysa att det är 25 bilder per sekund.

Vill man göra det hela enklare så använd EffectsLab som flera andra har föreslagit. EffectsLab eller Alam DV som det hette i föregående version är "gratis" men effekterna kostar pengar. Men nöjer man sig med lasersvärd så följer det med en sådan färdig effekt. Lär man sig detta program så får man en god skola för att gå vidare till ex After Effects eller Combustion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...