Dawey Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 SVT har också kört Fear and Loathing tidigare för x antal år sedan. -99 eller 2000 tror jag. 0 Quote
Spangelish Bob Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Sen när är Fear and Loathing är spyor och hjärnsubstans? Det är ju en mycket intressant film om jakten på "the american dream", sannigen och meningen med livet, kort och gott. Samtidigt kan jag inte heller förstå er som ser filmen som en simpel komedi, den är ju inte rolig, det är ju ren ångest och mörka mardrömmar kryddade av droger och ett desperat konsumtionssamhälle. 0 Quote
TDA Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 [citat=Spangelish Bob]Sen när är Fear and Loathing är spyor och hjärnsubstans? Det är ju en mycket intressant film om jakten på "the american dream", sannigen och meningen med livet, kort och gott. Samtidigt kan jag inte heller förstå er som ser filmen som en simpel komedi, den är ju inte rolig, det är ju ren ångest och mörka mardrömmar kryddade av droger och ett desperat konsumtionssamhälle.[/citat] Absolut, instämmer nästan helt. För lite rolig måste du väl hålla med om att den är. Så där skoj som när en kompis berättar en sjuk grej som hände på fyllan. Alla skrattar men egentligen så är det bara tragiskt... 0 Quote
louis cyphre Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Simpel är den ju inte, men sen när kan inte ångest vara komedi.. Den är ju hur rolig som helst! 0 Quote
Spangelish Bob Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Jag uttryckte mig lite bakvänt där, visst är ju film i allra högsta grad rolig, men inte på det sätt en komedi brukar vara påklistrat rolig, utan mer vardaglig humor, livets inbyggda komik. 0 Quote
final_cut Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Såg "Fear and Loathing..." i helgen och garvade läppen av mig lite här och där. Inte alls dålig, som att se en tecknad film. Kan tillägga att jag hade låga förväntningar på den med tanke på allt jag hört, så det kanske är därför som jag gillar den trots allt. Men jag blev absolut inte besviken. Som vanligt i en Terry Gilliam film råder kaos överallt, ligger något Kusturica-aktigt över det hela. Gillar också att filmen inte har någon början, mitt eller slut. Det bara "är" helt enkelt. Samt den symboliska titeln som i själva verket är en stad i Las Vegas (?). Och jag som trodde att "fear and loathing" var ett sinnestillstånd ;) 0 Quote
louis cyphre Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Nån som har den där criterion collection dvdn och sett fear and loathing in gonzovision? Med Hunter S Thompson paranoid i egen hög person. Verkar ball. 0 Quote
Ronnie Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Har Criterion dvdn men kommer minsann inte ihåg något av extramaterialet. Kanske dags för en ny titt på den... 0 Quote
final_cut Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Det har gått nån vecka sedan jag såg "Fear and Loathing..." och har nu upptäckt att jag måste köpa den på dvd. Det jag såg tidigare var en hyrfilm. Förresten, snyggt omslag på specialutgåvan hos webhallen, det är väl Terry Gilliam i egen person som målat det? 0 Quote
Ronnie Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Det är Ralph Steadman, som illustrerade Hunter S. Thompson artiklar, som gjort omslaget. 0 Quote
giulietta masina Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 [citat=tomasz1985]Jag har iosf inte sett den utan bara läst manuset och det var så otroligt tråkig och flummig att jag hade svårt att ta läsa klart det. Jag övervägde ofta idén om att elda upp manuset men kunde tygla mig. Jag läser ju ändå i utbildningssyfte.[/citat]Kanske vore en vettig idé att se filmen innan du sågar den, eller? Enligt mig är Brazil en av de bästa filmer som gjorts, den är så underbart suggestiv och vacker och hysterisk. 0 Quote
Gogola Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 vill se på fear and loathing in las vegas men har ej sett den... dessutom säger typ alla ja känner att den är värdelös o skitkass 0 Quote
tomasz1985 Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 [citat=giulietta masina][citat=tomasz1985]Jag har iosf inte sett den utan bara läst manuset och det var så otroligt tråkig och flummig att jag hade svårt att ta läsa klart det. Jag övervägde ofta idén om att elda upp manuset men kunde tygla mig. Jag läser ju ändå i utbildningssyfte.[/citat]Kanske vore en vettig idé att se filmen innan du sågar den, eller? Enligt mig är Brazil en av de bästa filmer som gjorts, den är så underbart suggestiv och vacker och hysterisk.[/citat] Undrar vart du får all din negativa energi ifrån. Om ett manus får mig att somna tio gånger om kan inte vilken regi eller vilket skådespel som helst få mig att gilla filmen. Det är många som tycker att filmen är dålig samtidigt som det är många som gillar den. Och sen ser jag inte vart jag skrivit att jag inte gillar den färdiga produkten. Gå och lägg dig. 0 Quote
giulietta masina Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 [citat=tomasz1985]Undrar vart du får all din negativa energi ifrån. Om ett manus får mig att somna tio gånger om kan inte vilken regi eller vilket skådespel som helst få mig att gilla filmen. Det är många som tycker att filmen är dålig samtidigt som det är många som gillar den. Och sen ser jag inte vart jag skrivit att jag inte gillar den färdiga produkten. Gå och lägg dig.[/citat]Undrar varför du kör med den där dryga tonen egentligen. Helt poänglöst. Och att jag tolkar "Brazil sög." som att du inte gillar FILMEN Brazil är väl inte så konstigt, eller? 0 Quote
tomasz1985 Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Varför citerar du först ett stycke där jag skrivit att jag inte gillar manuset och att jag inte sett filmen och sen säger du helt plötsligt att du tolkar det som att jag inte gillar filmen fast du vet att jag inte sett den. Du använder mitt första inlägg som en cover up för att inte verka dum men framstår bara ännu mer dum. Jag är inte dryg, jag gillar bara inte människor som dig som dyker upp här och var för att få ut sin bitterhet på andra. Det finns inte bevisat att du varit dryg i min tråd "Frågor att ställa sig när man läser filmmanus eller analyserar film" men om man läser lite mellan raderna och läser dina inlägg i denna tråd känner man din bitterhet. Varför slutade du plötsligt att skriva i min förra tråd? 0 Quote
giulietta masina Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 [citat=tomasz1985]Varför citerar du först ett stycke där jag skrivit att jag inte gillar manuset och att jag inte sett filmen och sen säger du helt plötsligt att du tolkar det som att jag inte gillar filmen fast du vet att jag inte sett den. Du använder mitt första inlägg som en cover up för att inte verka dum men framstår bara ännu mer dum. Jag är inte dryg, jag gillar bara inte människor som dig som dyker upp här och var för att få ut sin bitterhet på andra. Det finns inte bevisat att du varit dryg i min tråd "Frågor att ställa sig när man läser filmmanus eller analyserar film" men om man läser lite mellan raderna och läser dina inlägg i denna tråd känner man din bitterhet. Varför slutade du plötsligt att skriva i min förra tråd?[/citat]Varför kan du inte först svara på min fråga? Jag ställer den igen: Och att jag tolkar "Brazil sög." som att du inte gillar FILMEN Brazil är väl inte så konstigt, eller? Det är fortfarande idiotiskt att bedöma en film om man inte sett den, vilket du gjorde. Kan du inte istället säga att du inte vet något om filmen, men att manuset sög. Ser du skillnaden? Och angående din förra tråd så fanns det inga fler av dina inlägg att svara på. Jag frågade "Om det inte är drama då?", och du svarade: "Listan är mest lämpad för den som analyserar Drama film. Filmer innehåller inte alltid alla rubriker i listan, tanken är att man ska lära sig mer om diverse element och vara medveten om dem när man sen skriver sina egna filmmanus." Jag frågade en fråga och fick ett svar. Vad fanns det mer att skriva? Men nu svarade jag på en annan användares inlägg bara för att du så gärna vill att jag skriver mer i den tråden. 0 Quote
final_cut Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Jag har inte sett Brazil som sagt, men till Guiletta Masinas försvar kan jag säga att om jag läste manuset till exempelvis Blade Runner, så skulle jag nog lätt somna. Filmen i sig är ju osammanhängande och något otroligt utdragen, så man måste fråga sig hur utmattande det måste ha varit att läsa manuset till den. Men i Ridley Scotts regi går den ju att se, och jag skulle gå så långt som att kalla den "helt okej" :o Eller ta manuset till "Fear and Loathing in Las Vegas". Detta är inte ett bra exempel då filmen är otroligt kontroversiell, men jag kör på ändå. Visserligen var det Terry Gilliam som skrivit sin egen film, men jag tvivlar att det finns något i manuset till "Fear and Loathing..." som gör att regissörer skulle kasta sig över projektet. De flesta skulle inte ens ta idetta manus med en tång, för det finns ingenting filmiskt med det. Nåja, det blev som det blev. Mycket tack vare skådespelarna och det (klaustrofobiska) bildspråket. Så man kommer långt med bra regi. Jag kan tänka mig att manuset till Brazil är otroligt tråkigt (osammanhängande, såsom det brukar vara när Terry Gilliam är inblandad), men ord är en sak, film en annan. 0 Quote
ragnjj Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Brazil är en riktigt het film, rekommenderas starkt. Den bygger till viss del på boken "1984", George Orwell. En mycket läsvärd klassiker. Om man läst manuset och somnat (av trisstess?) så måste man se filmen för Gilliams regi gör det mesta hysteriskt och intressant. Älskar förövrigt även blade runner. 0 Quote
ragnjj Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Btw, tomaz1985 du framstår som den bittre av er :E 0 Quote
final_cut Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 [citat=ragnjj]Btw, tomaz1985 du framstår som den bittre av er :E[/citat] Ja, minst sagt! Tills hans försvar kan jag säga att det förefaller väldigt olikt honom. Antar att han haft en dålig dag, eller så har någon snott hans lösenord...eller så hatar han kvinnor (om användarnamnet Giulietta Masina tillhör en kvinna) ;) 0 Quote
TDA Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Återupplivar den här tråden med ett utlåtande om Gilliams senaste, Bröderna Grimm. Bröderna Grimm är en pseudobiografi om två bröder som existerat uppblandat med allsköns uppdiktade figurer. En sådan blandning av saga och verklighet är ju det som Gilliams verkar trivas bäst med. Jag trivs också ganska bra, ett tag i alla fall. För även om Gilliam på ett häftigt sätt vävt in alla sagor man kan tänka sig har han tyvärr också prickat den med spiken och soppan. Filmen spretar åt alla olika håll och två timmar för att berätta detta känns obefogat. Vidare så har jag svårt för Peter Stormare i sitt hysteriska överspel av Cavaldi. Vems fel det nu än är (Stormare är ju aldrig direkt minimalistisk) så är det ännu ett hinder som håller mig från att sugas in i filmen. Stormare har dock en av filmens absolut roligaste scener, när han träffar på en liten kattunge. Rent visuellt så är det en fröjd. Foto och scenografi är underbara, men annat hade chockerat mig med tanke på vem som regisserat. Något som drar ner är de dåliga datoreffekterna. Så här ska det inte få se ut i en storfilm på bio 2005. Slutligen tycker jag faktiskt Filmkrönikans recensent gav en rättvis bedömning. Tre plus med motiveringen att även Gilliams stolpskott är intressantare än många andras fullträffar. 0 Quote
ragnjj Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Fan älskar ju Gilliam men har faktiskt inte sätt Grimm *skämms*. Annars ser jag fram emot han tideland som kommer snart (?). 0 Quote
Recommended Posts