BA2 Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Visst är det jäkligt skoj med referenser i filmer? Man blir alltid lika glad när man ser något ingen annan gör eller förstår något ingen annan verkar förstå. Kanske är det en av anledningarna som jag älskar The Simpsons så mycket, förutom glädjen det sprider. Jag mailade IMDB för ett tag sedan där jag frågade eller snarare la en request på att man inte enbart skulle ha en "movie connections" där borta, utan också förklaringar till dom. Jag har spenderat mycket tid framför Hollywood, om man kan säga så, men nog finns det en jäkla massa jag missar ändå. Scream är en riktig vinnare när det gäller referenser och det är väl anledningen till varför den är så omtyckt bland slasher-fantaster. Här tänkte jag att vi skulle diskutera mer subtila referenser, och mer uppenbara ifall ni så önskar. Grejen är den att det står stilla i mitt huvud och jag kommer inte på så mycket mer förutom referenser i dialog. Har ni några sådana riktiga "rysare" när det gäller referenser, så svåra att se att ni själva inte vet ifall de är legitima? Bring them on! Kanske lite dumt för mig att blowa en tabbe redan i första inlägget, men är inte Oldboy väldigt likt Kafkas "Process"? Jag tänkte iaf på det när jag såg myrorna som i Processen (tror jag) betydde alienation från samhället. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Scary Movie? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 I Halloween H20, så har vi Janet Leigh i en liten roll. Hon spelade i Psycho och kör en likadan bil i båda filmerna. Sen när det är Scary Movie så är det lite en parodi på en parodi. För Scream drev ju hej vilt med genren. Så det känns nästan som att göra en crazy variant av nakna pistolen. Men det är vad jag tycker. Tjo, /J 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Se Shaun of the Dead, tusen och en referenser. -We're coming to get you Barbara! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 [citat=TDA]Se Shaun of the Dead, tusen och en referenser. -We're coming to get you Barbara![/citat] Precis vad jag tänkte skriva. - Evil Ed har en del också. "I'm coming to get you, Baaaaaaaarbara!" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 [citat=TDA]Se Shaun of the Dead, tusen och en referenser. -We're coming to get you Barbara![/citat] Samma referens finns i Halloween 2. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 I Trainspotting finns en tydlig referens till Clockwork Orange när några personer sitter i en mjölkbar eller liknande. Kommer inte ihåg hur det var exakt. Ironiskt nog lär Clockwork Orange ha inspirerat barägare från världens alla hörn (troligtvis mest i Storbritannien) att införa liknande konstverk (möbler etc.). Så när vi ser det i Trainspotting är det kanske inte en referens till filmen direkt, utan bara en helt vanlig bar som regissören råkat välja för sin film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA2 Posted August 26, 2005 Author Share Posted August 26, 2005 Hehe, en av anledningarna till att fördjupa sig i slashers är referenser. En missförstådd genre gissar jag, för dom som tror att det är för skräckens skull man tittar på dom för. Det gjorde man väl aldrig, eller är jag ute och cyklar nu? :P Såg not another teen movie igår, och ja, undrar om det är någon mening att ens börja rabbla en massa! Såg iofs Scrubs på ztv igår tror jag det var, och där såg man Chris och hans bror (båda negrer) stapla in i huset sjungandes "we're brothers, we're..." Come on, ni vet vad det var en referens till! Jag ger er en helt meningslös ledtråd: det fanns en referens i Scary Movie till det också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Avsnittet "The Nagus" i StarTrek: Deepspace 9 (har någon här sett den? :))har en väldigt härlig referens till Gudfadern i form av att dem med hjälp av typisk StarTrek-dekor har återskapat kontoret som Vito Corleone sitter i i början av Gudfadern. Sen har dem lånat delar av dialogen och StarTrekkat den. Skrattade ett bra tag åt det när jag såg den scenen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Shrek2 är ju full av referenser med...tänkte på en grej som jag inte är säker på...i Freddy vs Jason säger ju Freddy "the only thing to fear is fear itself" och i slutet av batman säger de samma sak...är det taget från FVJ eller finns det med i flera filmer innan båda batman o FvJ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Uttrycket är myntat av Franklin D. Roosevelt, 1933. Får jag en kaka nu? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 En med strössel på;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Hela Matrix köret körde ju BBC i Doctor Who (Sixth Doctor Colin Baker) redan på 80talet. Med nyckelbärare och allt. Kolla dom sista episoderna när han står inför rättegången, man behöver inte ha särskilt mycket fantasi för att få Matrix från Doctor Who till att bli The Matrix. Vet inte om det är så många som tänkt på det men det finns otroligt mycket anspelningar till Doctor Who i Amerikansk sciencefiction. Helt klart har ju D.W ganska mycket som är kapat från Amerika med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykopat Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Kanske lite för övertydligt för att vara bara en referens men eftersom du nämnde Simpsons så måste jag ju bara nämna ett av mina absoluta favorit ögonblick i serien, när Bart och Liza istället för klassiska Itchy & Scratchy tittar på South Park och Marge säger att det är alltför våldsamt för dem 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Jag hänger inte riktigt med på vad för referenser ni menar, men i nyaste starwars är scenen där dath vader bryter sig loss från operationsbordert nästan exakt ur frankensteins monster... Är det en sånna referenser ni menar? I samma film hörs Jonny Wiesmullers Ahoaoaoaoaoooooooo när de anfaller lavastranden... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Det finns ju olika former av referenser. Man gör ibland scener så att de kommer så nära som möjligt en annan scen som möjligt. Way of the Dragon har referens i Taxi Driver och Taxi Driver finns ju som referens i många filmer. Hmm, en form av referens och plagiat som jag avskyr är när man använder gammalt material för att sälja en ny film. Highlander 3, t.ex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Refersenser är bara till för att underhålla de inbitna fansen. Det är dolda, torra internskämt som berättar att regissören inte står på egna ben, tycker jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 inte står på egna ben? Hur kommer du fram till det?:S 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 AHA! Ni menar som tex i filmen American Grafitti (sista natten med gänget) där licens-nummret på John Milners gula ford 32 hotrod är THX 138. Georg Lukas film före american grafitti heter THX 1138. Eller när grabbarna i Clockwork Orange kollar gramofonskivor i en skivaffär och man tydligt ser soundtracket för 2001: A Space Odyssey Eller, i filmen Aliens (2) när latinos Pvt. Vasquez kommenterar i genomgången när de närmar sig LV426 att hon trodde det rörde sig om "Illegal aliens" (illegala invandrare) när hon insåg att det rörde sig om främmande livsformer. Det hör till historan att när skådespelaren Jenette Goldstein sökte till filmen Aliens så trodde hon att det var en film om illegala invandrare (det stod bara "Aliens" på flyerna hon sett) och hon hade högklackat och klänning medan alla andra sökande till soldatrollerna hade arme-kläder. Sånna grejor lär man inte märka som enbart publik utan jag såg det på ett pausprogram på teve1000. Sånt här är ju skitfränt. Lite svårt att upptäcka faktiskt. En del är ju bara de insatta som förstår, tex enbart skådespelarna tex. Har ni lite fler exempel är det bara roligt. (Men inte simpsons...) Edit; nu kom jag på en liten knepig detalj om aliens, föresten... Bolaget som omtalas i Aliens, Weyland Yutani faktiskt aldrig omtalades vid dess rätta namn, endast som "the company". Weyland company namngavs aldrig föränn extended edition släpptes, då bolagsnamnet syntes textat på alltmöjligt. Mer edit; Jag blev lite inspirerad och IMDB hittade följande trams om Weyland; The name for the company, "Weyland Yutani", was taken from the names of Ridley Scott's former neighbors. He hated them, so he decided to "dedicate" the name of the "evil company" to them. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 [citat=Usarpe89]inte står på egna ben? Hur kommer du fram till det?:S[/citat] Du, jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg tanken bakom uttalandet. Jag måste vaknat på fel sida igår natt och kännt för att skaka om lite grann, inte minns jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ed Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 - n/a - 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Det finns en hel del i Hero som är taget från andra filmer, framförallt koreanska. Jag tänker på löven och den scen som är det sista man får se av Maggie Cheung (säger så för att undvika spoilers!). Dessutom scenen med pilarna, då hon fläktar bort pilarna med kläderna är tagen från Swordsman 2. Jag älskar verkligen Hero, men jag stör mig lite på att Zhang Yimou snor så mycket fråna andra filmer. Det här kallar jag dock inte referenser, för att de inte är menade som sådana. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 tänkte väl...lät lite underligt:P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 På imdb står det att shrek2 på har en reference till Clockwork Orange i sig men ingen jag pratat med kan komma på vad/vart det är...nån som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 ok, lite i samma tema. men när jag nyss genomled Star Wars ep 3 för andra gången så ryckte jag till... Jag tror att det var i andra halvan av filmen. Anakin går lös på diverse ondingar som står vid kontrollbord. En av dem är svartklädd med lång cape och huva. men det jag reagerade på var att när han föll ihop så tyckte jag mig skymta ett gult märke på bröstkorgen och ett gult skärp över midjan. Min tanke gick automatiskt till Batman... är det någon annan som har sett gamle Läderlappen i SW3? Ni måste vara riktigt snabb för att se honom. om han nu var där och min hjärna inte spelar mig spratto. -- En annan referens (inte SW nu) jag hittade var i inledningen till Tokyo Godfathers, helt underbar film. På en del ställen kan man skymta affischer för Perfect Blue, en annan film av Satoshi Kon. Enligt imdb finns även affischer för Sennen joyu (millenium actress). ännu en film av samme man. -- Independence Day är fullkomligt nedklottrad av referenser till war of the worlds (1953). Så mycket att jag undrar om Emmerich försökte göra en remake men inte fick kalla den för War of the Worlds av någon anledning. -- Brazil lånar ganska friskt från 1984 också. Det skulle inte förvåna mig om det finns en affisch där någonstans där det står: Storebror ser dig. Och just 1984 är väldigt poppis i dessa sammanhang. -- och vad får man om man korsar Matrix med 1984? jo Equilibrium (aka Cubic) som jag tycker är bättre än matrix även om mycket är uppenbart "inspirerat". -- Polishuset i Blade Runner påminner väldigt mycket om Babels Torn i Metropolis -- Det är ett intressant ämne... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts