dreeze Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Nu när ni nämde Perfect Blue kom jag ihåg att Requiem for a Dream har kopierat scenen när hon ligger under vattnet i ett badkar och skriker. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Nu kom jag på en scen till. I hajen, när en kvinna filmas underifrån medan hon simmar i vattnet så ljuset formar kvinnan till en siluett, så är det kopierat från Skräcken från svarta lagunen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Såg precis en film med Adam Sandler som heter "The longest yard". Denna film kan inte handla om referenser utan den måste vara en remake på filmen "Mean Machine" med Vinnie Jones. Det var samma handling men med amerikansk fotboll istället för vanlig fotboll. Det stod i eftertexterna att manuset var baserat på ett annat manus (hann inte med och läsa av vem). Jag kan förstå varför man tar referenser i en film; antingen av att hylla någon eller något eller av någon annan anledning. Men varför göra sådana dåliga remakes (om det nu var en remake som jag tror att det är)? Filmen lyckades till och med vara sämre än originalet och det var endast ett fåtal (1-2) skämt som fungerade någorlunda. Så jag säger: 1. Använd referenser om det känns skoj eller nödvändigt men gör det måttligt! 2. Gör inga dåliga remakes ^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Nja, det är så att Mean Machine är en remake av en äldre film, också vid namn the longest yard.. Som nu Sandler också gjort en remake av.. Trist!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 [citat=John]Nja, det är så att Mean Machine är en remake av en äldre film, också vid namn the longest yard.. Som nu Sandler också gjort en remake av.. Trist!!![/citat] Jaha, på detta viset :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Är det någon som vet om man får ha med referenser i sin film hur som helst? Om man t ex kan spela upp en annan film på en tv i sin egen film utan något speciellt tillstånd? Om man inte får detta går det att visa scener från en annan film om man gör om dem lite (typ som när de gjorde The Shining i Simpsons men kallade det typ för The Shiving eller nå sånt)? Ps. Den här frågan hör egentligen inte hemma här men jag orkar inte starta en ny tråd; Kallas det att man regisserar en animerad film? ds 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Man får inte spela in något program på teve tex och spela upp i en teve i sin film, eller spela upp tex terminator2 i en teve i sin film om det är väsentligt för filmen. Däremot kan en teve stå och puttra i bakgrunden utan att det spelar någon roll, dock inte så att man kringgår upphovsskyddet för musik, dvs att musiken från teven ljudlägger sin egen film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Hur är det (om man som jag skrev) gör om lite, man ser att det fortfarande är originalet men att man bytt alla namn osv precis som dom brukar göra i Simpsons (som jag också skrev :)) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Inte en susning. Säkert inga problem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Får hoppas det... Då är det bara musiken som är problemet :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 angående simpsons avsnittet... Skotten pratade om att Bart hade the Shinning Bland ljudreferenser så kan man ju nämna att stormtrooperskriken har jag hört åtminstonde i Willow, och ganska nyss hörde jag årtusende falkens problemartade vinande från sw5 Också har vi ju introlåten från den franska Taxi. Pulp Fiction. men varför återupliva den här gamla tråden? jo: Var det bara jag som såg batman i SW3? jag måste ta reda på om jag såg rätt... gaahhh måste pina mig igenom filmen ännu en gång... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 6, 2006 Share Posted January 6, 2006 Jag var på väg att skapa en ny tråd när jag kom ihåg att denna redan finns. Jag såg nyss "Army of Darkness" (aka Evil Dead III) och vid ögonblicket när "den elaka boken" skall lyftas så skall orden "Klaatu Barada Nikto" läsas upp. *DONK* Vänta lite. Det lät bekant. [*rotar i filmhyllan*] Jo visst tusan; i filmen "The day when earth stood still" från 1951 i slutet så är det orden som används för att kommendera roboten Gort. I skrivande minut kommer jag också ihåg nån james bond-film hör man ledmotivet från Close encounter of the third kind (närkontakt av tredje graden) när man trycker en portkod för en dörr. Hehe riktigt roligt ju. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruffman Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Bra att denna tråd kom upp igen. Riktigt kul ämne och det tåls att diskutera hurvida det ibland är referenser, visuella ripp-offs eller bara en slump. Men Pirates of the Carribean är ju en enda stor referens till Disney World, fast detta vet ni troligtvis redan. Det är ju Disney som producerar filmen, och ser det som en chans att göra reklam för en åkattraktion. Det nämnda om Clockwork Orange är kul, och det stämmer ju också att Trainspotting regissören Danny Boyle refererar till Kubricks mästerverk med mjölken. Mycket snyggt enligt mig. Det samma med soundtracket till 2001, mycket kul när man refererar till sina tidigare verk också. Intertextualitet kallar man det med ett finare ord. Sen är det kul att se vilka filmskapare som är influerade av varandra så att säga. I amerikansk idependentfilm från 60 och 70-talet finns det mycket från Franska Nya Vågen och främst regissören Jean-Luc Godard som de flesta såg upp till. Dennis Hopper bl.a. Tarantino är ju referensernas mästare. Främst från Japanska nya vågen och Suzukis filmer. Kollar man på dessa nu känner man igen en hel del från genom Tarantino vilket gör filmerna roligare att se också. Det är också kul när man låter huvurollsinnehavaren från orginalfilmen få en mindre roll i en nyinspelning, som i t.ex. Hulken. Det har diskuteras hurvida datorn i "2001 - A Space...", HAL refererar till IBM vilket du får om du flyttar tillbaka ett steg i alfabetet på varje bokstav. Vidare sjunger HAL en låt som var den första låten som strömmade ur en dator. Vad för dator? En IBM givetvis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Får man citera andras verk i sina filmer (från andra filmer, böcker, sångtexter, poesi, tal m.m.)? T ex ha en karaktär som säger "Hasta la vista baby!" (kan inte spanska btw :-)) fast utan att säga att detta kommer från terminator 2, (kanske inte kallas citera när man inte säger vart citatet kommer ifrån?). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 tja, ska vi fortsätta lista referenser till andra filmer? jovisst en liten stund till, även om det mest bara är filmnördar som bryr sig;): någon som såg Rat Monkey-lådan med stor text i King Kong när författaren ska få sin sov/arbetsplats/bur? Själv så såg jag Braindead(dead alive) dagen innan och kopplade genast,,, hehe... hela filmen i övrigt har tydliga referenser till orginalet i olika former, bland annat funderar dom över att anställa Fay, men hon är uppe hos RKO och filmar en rulle med Cooper, filmen utspelas 1933 så referensen var rätt så tydlig... Tyckte mig även höra nämnas något om Mckenzie i någon av dialogerna (referens till PJ's forgotten silver)... Godzilla Final Wars, är ett måste för alla som hatade den amerikanska remaken av orginalet, bland annat får den datoranimerade godzilla från den senare råspö av orginalet i gummikostym... appropå Starwarsskriket (den hörs i king kong (2005) också när en av människorna kastas ut för stupet av en Brontosaurus(?)) lite efterforskningar gav mig namnet "Wilhelm Scream" och tydligen härstammar skriket från en film från 51-52 någonstans och jag hör den allt som oftast mer och mer i filmer... väldigt välkänd tydligen... läs mer: http://www.hollywoodlostandfound.net/wilhelm/ http://www.awilhelmscream.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_scream star wars kommer igen i The Island där wasp-flygmaskinerna får ljudet av Podracerna i SWep1tPM... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Scheize... trykte på citera istället för redigera... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruffman Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 [citat=Clown]Får man citera andras verk i sina filmer (från andra filmer, böcker, sångtexter, poesi, tal m.m.)? T ex ha en karaktär som säger "Hasta la vista baby!" (kan inte spanska btw :-)) fast utan att säga att detta kommer från terminator 2, (kanske inte kallas citera när man inte säger vart citatet kommer ifrån?).[/citat] Vet inte om jag ska vara ärlig, men får jag gissa (och det får man väl här?) så är nog filmcitat okej att kopiera. Men använder man t.ex "Hasta la vista baby!" är det väldigt intimt knutet till Terminator och kommer hurvida du vill eller inte att förknippas med den filmen och antingen göra dig till en anhängare av filmen eller ses som en ren tjuv beronde på hur man använder det. Nu inser jag att ditt exempel var extremt för att tydliggöra. Jag skulle säga, kör på. Vad gäller litterära verk är jag mer skeptiskt, främst för att man inte har samma krets av åskådare/läsare. De som ser film läser inte nödvändigtvis böcker och för den som då märker detta kan göra en antydan till att du faktiskt stjäl och inte refererar till. Det känns som att referensen bör vara någorlunda lättilgänglig. Explicit eller implicit spelar ingen större roll. Svår fråga som bara fick det att snurra i huvudet på mig. Angående Star Wars så kan man kolla på de gamla tyska nazi-filmerna (tänker på Leni Riefenstahls Viljans Triumf) för att se var Georg Lucas hämtat mycket av sin inspiration från. Kamerateknik, musik och iscensättningar är slående lika. Man skulle kunna tro att det är ren slump då det handlar om mäktiga trupper och så vidare men det utesluts när man ser en scen han har gjort en visuell ripp-off på. Därmed säger jag inte att Georg Lucas är nazist utan att han influerades av Riefenstahl som var en mycket duktig filmskaperska. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Ramstein har använt stockfoto från viljans triumf eller åtminstånde återskapat en del scener. Antingen den eller olypiska spelen från 38:a minns inte riktigt, en massa halvnakna människor som dansar och kastar spjut, diskusar etc... MEn man ska inte dissa Reni för hon har faktist uppfunnit en heldel inom film som används väldigt ofta över allt. Han hade ett sätt att använda kameror som verkligen har smittat av sig. För att inte tala om hennes klippteknik. Var hon nazist? Javisst, men det var alla i tyskland 1938 i stort sett på den sociala nivån som hon var på. De andra hade skickats iväg till skorstenarna. på referens temat vill jag bara säga att michael Chritons film "The NAdromed Strain" är refererad i Neon Genesis Evangelion, i den episoden där en stor flygande kristall försöker anfalla nerv genom att borra sig in, förekommer dels själva änglen (krstallen) som en referens till filmen, men även ett felmedelande 601 som deras superdator sprutar ut för att det blir data overload. Exakt samma felmedlade spottar superdatorn i Andromeda strin ut av exakt samma anldening. Sen de den episoden där en bakterieliknande ängel dyker upp och käkar upp allt kisel(?) i nervs huvidkontors testavdelning, är även den änglen en direkt refrens till den kristalina livsform som finns i andromeda strain. Designen på NERVs huvudkvarter är även den tagen från filmen. Föga känt verkar det som.. Andromed Strain är från 1971 och är en mycket bra SF thriller som är mer eller mindre trovärdig. Finns en remake från 2005 som är in production. Sen finns det The Strain Andromeda där hela filmen körs baklänges. Evil Dead tror jag det är som man letar efter boken Necromicron som är en direkt referns till H.P. Lovecraft. De ord man måse säga f(ör att få bort zombiearmerna) till boken är "Klatu baratu niktu" som är direkt taget från "The day the earth stood still" det är de ord man måste säga till den gigantiska robotpolisen som hindrar den från att förstöra planeten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 [citat=DanyaelX]Evil Dead tror jag det är... De ord man måste säga ... är "Klatu baratu niktu" som är direkt taget från "The day the earth stood still".[/citat] Army of darkness (aka Evil dead III). Det var ju det jag sa sex inlägg upp, för att väcka denna tråd igen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Scenen i King Kong där Ann snor ett äpple är läskigt lik den scen i Aladdin där Jasmin snor ett äpple. Vet inte vilken av filmerna som refererar till vilken (har inte sett originalkingkong på en väldans massa år) men det är helt klart en referens. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 [citat=T-kock]...King Kong där Ann snor ett äpple är läskigt lik den scen i Aladdin....[/citat] Den scenen i king kong så gott som på pricken lik samma scen i originalfilmen från 1931 (precis som många andra scener). I den nya king kong var Carl lite mer sofistikerad med repliken genom att säga "Ni tappade visst den här" och håller upp ett dollarmynt. I originalfilmen ryter Carl "Här har ni en dollar" och slår pengarna i handen på frukthandlaren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 [citat=gorse][citat=T-kock]...King Kong där Ann snor ett äpple är läskigt lik den scen i Aladdin....[/citat] Den scenen i king kong så gott som på pricken lik samma scen i originalfilmen från 1931 (precis som många andra scener). I den nya king kong var Carl lite mer sofistikerad med repliken genom att säga "Ni tappade visst den här" och håller upp ett dollarmynt. I originalfilmen ryter Carl "Här har ni en dollar" och slår pengarna i handen på frukthandlaren.[/citat] Då är det alltså Aladdin som refererar till King Kong :) Där så snor Jasmin ett äpple från en frukthandlare för att ge till en gatpojke, då tar frukthandlarn tag i Jasmins arm men då kommer Aladdin och räddar dagen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ammoniak Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Är man som jag ett Kevin Smith fan och har sett alla hans filmer så märker man att det finns referenser till alla hans tidigare filmer samt andra filmer i Jay and Silent Bob Strikes back eller som den heter på svenska Stjärnor utan Hjärnor... Refenserna är uppenbara och gjorda för att upptäckas och det är det som ger filmen en del av sin charm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Ja det finns ett antal sanna dar filmer pa gransen som jag skulle vilja se, bland annat Birth of a Nation (Griffith raknas som den forsta langfilmen) som av oklar anledning *hehe* ar makta popular hos KKK. Och aven Leni Riefenstahls filmer... rena propagandafilmer fran bada sidor av kriget ar alltid spannande att se... En annan favorit pa referenstemat ar ju Metal Gear spelen fran den filmtokige Hideo Kojima, och sarskilt diskret ar han inte heller... bland annat later han sin huvudkaraktar ta sig namnet Plisskin istallet for sitt vanliga namn Solid Snake, och hela del tre ar upplagd som en jamesbondfilm fran tidsenlig era, och sjalvreferenserna och filmreferenserna ar overallt i hela filmen utan hejd... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 [citat=Ammoniak]Är man som jag ett Kevin Smith fan och har sett alla hans filmer så märker man att det finns referenser till alla hans tidigare filmer samt andra filmer i Jay and Silent Bob Strikes back eller som den heter på svenska Stjärnor utan Hjärnor... Refenserna är uppenbara och gjorda för att upptäckas och det är det som ger filmen en del av sin charm.[/citat] det finns också många referenser till andra filmer i kevins andra filmer.. t.ex. från JAWS 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts