Gå till innehåll

Bio känsla


Gouryella

Recommended Posts

Har alltid funderat på det där med de-interlace. Det tar alltså bort de fula ränderna man ser och gör varje frame till en hel bild? Vart fan har jag då läst att det ska ta bort en frame per sekund? Är det nåt annat jag blandar ihop det med?

 

Finns det ingen som har ett exempel på ett och samma klipp, med det ena original och det andra post-de-interlacead?

 

Du, art, som hade mb, kan inte du fixa ett sånt exempel? Vore schysst så jag få lite mer klarhet i skillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

det där med att ta bort en bild /sekund har väl att göra med att när man deinterlacar pal 50i så blir det 25p och då blir det fortfarande en bild för mycket jämfört med "filmlookens" 24p. då kan man helt sonika ta bort den eller blanda in den på något vänster...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Eraserhead]Min mening var att den extra bildrutan man får vid en enkel de-interlace i jämförelse mot biografernas 24 b/s, är så liten så det nästan saknar betydelse för slutresultatet då biograferna inte ens kör helt korrekt :)[/citat]

 

Varför kör Europa 25? filmas de i 24 å visas upp i 24+fjäril så blir de ju 48 men endå, varför 25?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Har alltid funderat på det där med de-interlace. Det tar alltså bort de fula ränderna man ser och gör varje frame till en hel bild? Vart fan har jag då läst att det ska ta bort en frame per sekund? Är det nåt annat jag blandar ihop det med?

 

Finns det ingen som har ett exempel på ett och samma klipp, med det ena original och det andra post-de-interlacead?

 

Du, art, som hade mb, kan inte du fixa ett sånt exempel? Vore schysst så jag få lite mer klarhet i skillnaden.[/citat]

 

Hej igen! Slängde ihop ett exempel med olika deinterlaceade klipp, Magic bullet bland annat! Men vet inte var jag ska lägga upp den! 50mb stor! vill inte lägga upp den på nån sida å låta den bli sönder packad! =) men säg till om du vet nått ställe eller så kan jag maila den eller nått?

 

EDIT: Då va de kart å uppe! ladda ner denna!

 

http://rapidshare.de/files/6675903/Deinterlace_Prime_-_test_-_AV_Martin_Lang_2005.zip.html

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Næ det ær inte kul nær man inte har tid till det eller man ska sitta å færgkorra något på två dagar eller nått, nær man vill sitta me det i två veckor å pilla med var frame! hehe...

 

Edit: Vad "jobbar" du med? =p[/citat]

 

Ett skolprojekt, vilket vi lämnade in idag. Vi hade inte hunnit fixa allting, (specialeffekter och lite "redigerings-buggar")

Men det blev ganska kul ^^

 

Vi kommer lägga upp filmen på en websida snart.

 

Filmen kommer inte hålla högre kvalitet än vad man kan förvänta sig när man har endast en månad på sig att göra hela filmen, desutom när alla skulle tjaffsa om manuset hela tiden.. (Kul för mig att sammtidigt försöka göra musiken till filmen, vilket man hade nån timme några dar i veckan på sig att jobba med)

 

Stress är jobbigt, det är nu bevisat...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fox][citat=sound_front]Næ det ær inte kul nær man inte har tid till det eller man ska sitta å færgkorra något på två dagar eller nått, nær man vill sitta me det i två veckor å pilla med var frame! hehe...

 

Edit: Vad "jobbar" du med? =p[/citat]

 

Ett skolprojekt, vilket vi lämnade in idag. Vi hade inte hunnit fixa allting, (specialeffekter och lite "redigerings-buggar")

Men det blev ganska kul ^^

 

Vi kommer lägga upp filmen på en websida snart.

 

Filmen kommer inte hålla högre kvalitet än vad man kan förvänta sig när man har endast en månad på sig att göra hela filmen, desutom när alla skulle tjaffsa om manuset hela tiden.. (Kul för mig att sammtidigt försöka göra musiken till filmen, vilket man hade nån timme några dar i veckan på sig att jobba med)

 

Stress är jobbigt, det är nu bevisat...[/citat]

 

Vildek skola går du på? Ska bli intressant att se! Är du medveten om att du han med typ sex ursäkter men ingen film! hehe men lägg upp filmen vill gärna se! vad är de för film? vad va uppgiften?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front][citat=Fox][citat=sound_front]Næ det ær inte kul nær man inte har tid till det eller man ska sitta å færgkorra något på två dagar eller nått, nær man vill sitta me det i två veckor å pilla med var frame! hehe...

 

Edit: Vad "jobbar" du med? =p[/citat]

 

Ett skolprojekt, vilket vi lämnade in idag. Vi hade inte hunnit fixa allting, (specialeffekter och lite "redigerings-buggar")

Men det blev ganska kul ^^

 

Vi kommer lägga upp filmen på en websida snart.

 

Filmen kommer inte hålla högre kvalitet än vad man kan förvänta sig när man har endast en månad på sig att göra hela filmen, desutom när alla skulle tjaffsa om manuset hela tiden.. (Kul för mig att sammtidigt försöka göra musiken till filmen, vilket man hade nån timme några dar i veckan på sig att jobba med)

 

Stress är jobbigt, det är nu bevisat...[/citat]

 

Vildek skola går du på? Ska bli intressant att se! Är du medveten om att du han med typ sex ursäkter men ingen film! hehe men lägg upp filmen vill gärna se! vad är de för film? vad va uppgiften?[/citat]

 

Går på Mediagymnsiet i nacka.

Filmen kommer vi kunna lägga upp efter lovet troligen.

Jag redigerade ihop allt som saknats i den version vi visade under redovisningen (vi hade inte hunnit göra klart alla små detaljer och effekter, samt att två scener hade "pajat")

 

, men datorn havererade och allt material försvann pga ett virus som kretsat runt bland redigeringsdatorerna... Så den enda existerande versionen av filmen är den som inte är helt komplett, men vi ska försöka fixa till den så gott det går.

 

Filmen är en typ av action/komedi/parodi (eller nått liknande), kommer skriva lite om filmen på vår webbsida senare

http://dwb.sipherias.net/childproof

 

Finns en crappig "trialer" och en cool wallpaper under "downloads" (högerklicka för att spara wallpapern)

kommer skriva mer om filmen senare när det är redo för "release" =P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fox][citat=sound_front][citat=Fox][citat=sound_front]Næ det ær inte kul nær man inte har tid till det eller man ska sitta å færgkorra något på två dagar eller nått, nær man vill sitta me det i två veckor å pilla med var frame! hehe...

 

Edit: Vad "jobbar" du med? =p[/citat]

 

Ett skolprojekt, vilket vi lämnade in idag. Vi hade inte hunnit fixa allting, (specialeffekter och lite "redigerings-buggar")

Men det blev ganska kul ^^

 

Vi kommer lägga upp filmen på en websida snart.

 

Filmen kommer inte hålla högre kvalitet än vad man kan förvänta sig när man har endast en månad på sig att göra hela filmen, desutom när alla skulle tjaffsa om manuset hela tiden.. (Kul för mig att sammtidigt försöka göra musiken till filmen, vilket man hade nån timme några dar i veckan på sig att jobba med)

 

Stress är jobbigt, det är nu bevisat...[/citat]

 

Vildek skola går du på? Ska bli intressant att se! Är du medveten om att du han med typ sex ursäkter men ingen film! hehe men lägg upp filmen vill gärna se! vad är de för film? vad va uppgiften?[/citat]

 

Går på Mediagymnsiet i nacka.

Filmen kommer vi kunna lägga upp efter lovet troligen.

Jag redigerade ihop allt som saknats i den version vi visade under redovisningen (vi hade inte hunnit göra klart alla små detaljer och effekter, samt att två scener hade "pajat")

 

, men datorn havererade och allt material försvann pga ett virus som kretsat runt bland redigeringsdatorerna... Så den enda existerande versionen av filmen är den som inte är helt komplett, men vi ska försöka fixa till den så gott det går.

 

Filmen är en typ av action/komedi/parodi (eller nått liknande), kommer skriva lite om filmen på vår webbsida senare

http://dwb.sipherias.net/childproof

 

Finns en crappig "trialer" och en cool wallpaper under "downloads" (högerklicka för att spara wallpapern)

kommer skriva mer om filmen senare när det är redo för "release" =P[/citat]

OT:

Rensar de inte datorerna i veckan eller fixade ni det?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dakine]För att få det lite mer "filmiskt" så ska man ta bort ganska rejält med färg och sedan ändra originaltonen till någon med orealistisk, vilken ton beror på vilken känsla du vill ge klippet, t.ex Varmt, kallt, skumt osv[/citat]Jag är lite sent ute kanske, men brukar inte film tvärtom vara lite mer saturerad än video? Jag ställde upp min dv-kamera och min systemkamera bredvid varandra och tog ett kort och en kort videosnutt en mulen dag. Jag fann att bilden från dv-kameran var mycket mattare och mer grådaskig. När jag ökade saturation, gav lite mer liv i färgerna med color balance och ökade kontrasten så blev den faktiskt mer och mer lik bilden från systemkameran.

 

Här är bilderna:

 

http://stagvall.mine.nu/cc/dv_orginal.jpg

http://stagvall.mine.nu/cc/slr.jpg

http://stagvall.mine.nu/cc/dv_color_corrected.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert][citat=Dakine]För att få det lite mer "filmiskt" så ska man ta bort ganska rejält med färg och sedan ändra originaltonen till någon med orealistisk, vilken ton beror på vilken känsla du vill ge klippet, t.ex Varmt, kallt, skumt osv[/citat]Jag är lite sent ute kanske, men brukar inte film tvärtom vara lite mer saturerad än video? Jag ställde upp min dv-kamera och min systemkamera bredvid varandra och tog ett kort och en kort videosnutt en mulen dag. Jag fann att bilden från dv-kameran var mycket mattare och mer grådaskig. När jag ökade saturation, gav lite mer liv i färgerna med color balance och ökade kontrasten så blev den faktiskt mer och mer lik bilden från systemkameran.

 

Här är bilderna:

 

http://stagvall.mine.nu/cc/dv_orginal.jpg

http://stagvall.mine.nu/cc/slr.jpg

http://stagvall.mine.nu/cc/dv_color_corrected.jpg[/citat]

 

 

Alltså de beror ju helt på! Film kan ju se ut hursomhelst! Att få video att likna færg beror ju på færgerna men kanske mest på progressiv slutare och skilnaden på DOF, Men framførallt bild kvalitén! m.m. Tack hej

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att den stora skillnaden är att film har tio ggr större lattitud än video. Det syns ju t ex extremt tydligt på exemplen mellan småbild och konsumentvideo (där lattitudskillnaden är ännu större).

 

Skillnaderna i DOF är ju egentligen inte intressanta. I ungefär hundra år har filmbranschen försökt ge kamerorna mer djupfokus och nästan lyckats med snabba filmsorter och blixtsnabb optik. Och så kommer video och vänder på steken med pro35 och ljussättningstrick för kort skärpedjup. Kolla på Kubricks filmer. Han var pionjär på djupfokus - men inte ser hans filmer video ut för det? Eller Terry Gilliam; djupfokus hela vägen. Samma sak med Orson Welles. Och jag tror inte att progressiviteten är det kritiska heller. Visst ser det mindre video ut (eller det vi förknippar med interlaced TV) när en videokamera rullar progressivt men när man skjuter film och sedan projicerar den så "exponerar" man filmrutan flera gånger på duken för att filmen inte ska "hacka" för mycket (vilket allt helt progressivt material gör).

 

Nä, skon klämmer helt enkelt i omfånget. Video kan inte filma inne i ett nortmalt ljussatt rum och få teckning på himlen utanför fönstret. Det kan film. Och färgernas upplösning är mycket sämre.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Jag tycker att den stora skillnaden är att film har tio ggr större lattitud än video. Det syns ju t ex extremt tydligt på exemplen mellan småbild och konsumentvideo (där lattitudskillnaden är ännu större).

 

Skillnaderna i DOF är ju egentligen inte intressanta. I ungefär hundra år har filmbranschen försökt ge kamerorna mer djupfokus och nästan lyckats med snabba filmsorter och blixtsnabb optik. Och så kommer video och vänder på steken med pro35 och ljussättningstrick för kort skärpedjup. Kolla på Kubricks filmer. Han var pionjär på djupfokus - men inte ser hans filmer video ut för det? Eller Terry Gilliam; djupfokus hela vägen. Samma sak med Orson Welles. Och jag tror inte att progressiviteten är det kritiska heller. Visst ser det mindre video ut (eller det vi förknippar med interlaced TV) när en videokamera rullar progressivt men när man skjuter film och sedan projicerar den så "exponerar" man filmrutan flera gånger på duken för att filmen inte ska "hacka" för mycket (vilket allt helt progressivt material gör).

 

Nä, skon klämmer helt enkelt i omfånget. Video kan inte filma inne i ett nortmalt ljussatt rum och få teckning på himlen utanför fönstret. Det kan film. Och färgernas upplösning är mycket sämre.[/citat]

 

 

Tjao! Jo att filmen har arbetat sig åt gluggar med oændlig skærpa och videon nu arbetar mot andra hållet, eller viisa vill ha det så... Så sant så!!! Orson Welles Var ju banbrytande med sina sjuka skærpdjup i Citizen Kane. Men det ær ju klart att filmar du med någån slags av video dær du inte kan få kort skærpedjup å vill ha de så førsøker man skaffa sig de! Men Jag tycker nog att progresiv slutare ær en stor del i att efterlikna film! æven om film visas i 48 FPS på bio,n før att minska de blinkade efekten! Men vill man efterlikna Super 8, Singel 8 eller Dubbel 8,a så blir det ju perfekt med progresiv slutare! =)

 

Jo færgernas uppløsning men också detaljerna i bilden ær før låg om man filmar med DV å vill likna 35mm det går inte i mina øgon!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock][citat=Fox][citat=sound_front][citat=Fox][citat=sound_front]Næ det ær inte kul nær man inte har tid till det eller man ska sitta å færgkorra något på två dagar eller nått, nær man vill sitta me det i två veckor å pilla med var frame! hehe...

 

Edit: Vad "jobbar" du med? =p[/citat]

 

Ett skolprojekt, vilket vi lämnade in idag. Vi hade inte hunnit fixa allting, (specialeffekter och lite "redigerings-buggar")

Men det blev ganska kul ^^

 

Vi kommer lägga upp filmen på en websida snart.

 

Filmen kommer inte hålla högre kvalitet än vad man kan förvänta sig när man har endast en månad på sig att göra hela filmen, desutom när alla skulle tjaffsa om manuset hela tiden.. (Kul för mig att sammtidigt försöka göra musiken till filmen, vilket man hade nån timme några dar i veckan på sig att jobba med)

 

Stress är jobbigt, det är nu bevisat...[/citat]

 

Vildek skola går du på? Ska bli intressant att se! Är du medveten om att du han med typ sex ursäkter men ingen film! hehe men lägg upp filmen vill gärna se! vad är de för film? vad va uppgiften?[/citat]

 

Går på Mediagymnsiet i nacka.

Filmen kommer vi kunna lägga upp efter lovet troligen.

Jag redigerade ihop allt som saknats i den version vi visade under redovisningen (vi hade inte hunnit göra klart alla små detaljer och effekter, samt att två scener hade "pajat")

 

, men datorn havererade och allt material försvann pga ett virus som kretsat runt bland redigeringsdatorerna... Så den enda existerande versionen av filmen är den som inte är helt komplett, men vi ska försöka fixa till den så gott det går.

 

Filmen är en typ av action/komedi/parodi (eller nått liknande), kommer skriva lite om filmen på vår webbsida senare

http://dwb.sipherias.net/childproof

 

Finns en crappig "trialer" och en cool wallpaper under "downloads" (högerklicka för att spara wallpapern)

kommer skriva mer om filmen senare när det är redo för "release" =P[/citat]

OT:

Rensar de inte datorerna i veckan eller fixade ni det?[/citat]

 

Ja de rensas i veckan, och nej vi fixade de inte..

Vi var nära på att fixa det, men då blev tillslut en massa filer korrupta och hälften av mediat vart offline..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]ja skulle säga att skärpdjupet gör sitt, videos "oändliga" skärpdjup gör att det ser video.[/citat]

 

Hmm... det känns som om alla tar upp just sin speciella anledning att video ser ut som video och film ser ut som film. Det känns lite som att var och en av anledningarna kanske inte är nog, men att kombinationen av de olika anledningarna är själva grejen.

 

Eller?

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser hos film allt annat än den kreativa skärpedjupsmöjligheten(och fn i viss mån högre upplösning i storbildssammanhang,större latitud) som defekter.Defekter som aldrig var ursprungligen menade så som kornighet,repighet,skakighet,stroboeffekten vid panorering pga den begränsade ruthastigheten.Allt sådant kan vid behov läggas till video i efterhand.Tom ljudet för det hade inte filmen en gång heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Film är en kemisk process, video är en elektronisk, get over it. :P

 

Man kan antagligen inte få video att se ut som film, men det behöver inte betyda att man inte kan få video att se snyggt ut, på sitt sätt.[/citat]

 

 

EXAKT! Video kan bli snyggt! mycket snyggt næstan så snyggt som snygg film! Men video é video! Då kan vi avsluta denna tråden hær! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Javisst, en Varicam ger ju rätt clean bild även om det är video, dyr video då vill säga. :)

 

En look som jag gillar är dock DVX100 i 24p + mini35 + eventuellt Andromeda. Trevlig lösning för videoentusiaster.[/citat]

 

Håller helt å hållet med om DVX100 med tillbehör! går att få välldigt snyggt! kolla bara på "Land of plenty" mycket fint! men den är ju oxå printad till 35!

 

Skulle vi inte sluta tjata om detta nu? =) *hehehe*

 

hejdå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...