Gå till innehåll

16mm, 35mm eller DV?


Zhyron

Recommended Posts

god damn, gick till colorlabs hemsida för att fräscha upp minnet och de är ju sjukt billiga. framkallningen kostar typ en tredjedel och du får en color corrected videoarbetskopia för samma pris som en one-light på filmteknik. kom ihåg att deras priser är per fot, så multiplicera allt med 3.

 

http://colorlab.com/prices/pl2005.pdf

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

"Stockholm Post Production, förkortat Sto.pp, har dubbel uppsättning egna kockar. Med jämna mellanrum får alla som behagar en extra löneförmån av massören. Ljusinsläppet från den återupplivade vårsolen går inte heller att ta miste på när vi tittar förbi.

 

Varje morgon samlas medarbetarna till dukat frukostbord klockan 08.30. Några

timmar senare blir det lunch - nyttiga husmansfavoriter som personalen själva skrivit in på veckans meny.

 

'Vi har alltid känt att det är en bra grej att samlas och äta på kontoret.

Vi slipper stressen med att hitta lunchrestauranger och vet att vi äter sunt',

säger Pasi Johansson.

 

Fredagen firas med en exklusivare kött- eller fiskrätt och naturligtvis dessert.

'Det är en extra service för medarbetarna och vi märker att det ger högre närvaro', säger Pasi Johansson.

 

Någon egen träningslokal har Sto.pp inte plats för, men alla på kontoret får

medlemskap på valfri träningsklubb på stan."

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast den där framkallningen i tjeckien verkar riktigt billig, kan man inte skicka ner sina rullar 16mm negativ film få den framkallad och kopierad för att sedan klippa själv? förresten jag har ett lager med alldeles för gammal negativ 16mm färg hemma fuckar det bara ur i färgerna eller blir det ingen bild överhuvud taget efter framkallning? filmen gick ut typ på 80 talet nån gång...

 

Edit: filmen är dubbelperforerad från ryssland...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]men shit är det inte onödigt att filma 16mm's för att sedan scanna och dra till dvd'n[/citat]

 

nej, självklart inte!?!

 

%2$s skrev:
man får väl inte "bioduks kvalle" på en dvd skiva eller?

 

nej, men de flesta festivaler visar filmer från dv, dvd eller beta sp så det är nog så bra man kan komma.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]förresten jag har ett lager med alldeles för gammal negativ 16mm färg hemma fuckar det bara ur i färgerna eller blir det ingen bild överhuvud taget efter framkallning? filmen gick ut typ på 80 talet nån gång...[/citat]

 

gör ett slöjprov på filmteknik. kostar nån hundring och sen vet du. det kan nog bli jävligt snyggt. såvida du inte förväntar dig finkorninghet och naturliga färger förstås. :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte jag hittar video dailies i colorlabs lista.

Det finns lite olika dailies, vad ska jag välja av dom som är där?

 

Fick ENCII till ca $87 för 20 minuter, kan det stämma? I så fall är det ju knappt ingenting.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Tycker inte jag hittar video dailies i colorlabs lista.[/citat]

 

finns bara ntsc ser jag nu. du får ta speltiden, multiplicera med två och kolla timpriset för scanning helt enkelt.

 

%2$s skrev:
Fick ENCII till ca $87 för 20 minuter, kan det stämma? I så fall är det ju knappt ingenting.

 

korrekt uppfattat. det är två rullar ungefär. fast det kommer knappast att räcka till en 10-minutersfilm. har aldrig hört talas om att någon kört mindre än 3:1 utan att behöva kompromissa sjukt mycket.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik][citat=Zhyron]Fick ENCII till ca $87 för 20 minuter, kan det stämma? I så fall är det ju knappt ingenting.[/citat]

 

Du såg förmodligen inte att de har ett minimikrav för PAL jobb, den ligger på $400 för en bemannad scanning och $330 för en obemannad......[/citat]

vad har framkallningen med pal att göra? jag har framkallat så korta snuttar som 30 meter hos dem utan minimiavgift. något man inte kan säga om duart.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, jag tänkte att Ni ville ha filmerna scannade ochså.....

De har ingen Onelight för PAL beställningar och jag tänkte att scannings-delen kostade som minst mini-priset. :)

 

Jag var nog lite otydlig i förra inlägget. :)

 

Billigt är det definitivt, kanske skulle någon av Er maila och fråga om ett pris för X antal meter film för både framkallning och scanning, så får man ett säkert svar. Att tyda deras prislista är inte det enklaste direkt, då är det enklare att fråga.

 

Hur är det med tull och importavgifter om man tar det via posten, vad kan man åka på därifrån för procentsatser?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]OK, jag tänkte att Ni ville ha filmerna scannade ochså.....[/citat]

jaja, fast det ingår ju inte i de 87 dollarna. jag fattar dock självklart din poäng.

 

%2$s skrev:
Hur är det med tull och importavgifter om man tar det via posten, vad kan man åka på därifrån för procentsatser?

 

jag skulle inte skicka neg med posten, möjligen fedex men det är ju typ lika dyrt som att flyga dit. det ska inte vara någon tull om man bara skriver "omframkallad film" respektive "framkallad film" på paketen.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta inlägg kommer nog lite sent i tråden, då frågan redan diskuterats ganska grundligt. Det är dock på grund av denna tråd som jag tvingas till att skriva ett inlägg.

 

Jag har skrivit ett kortfilmsmanus (Går att hitta under: kolla mitt manus - "Att Minnas Att Leva".) som jag planerar att göra film av. Ända tills jag läste igenom den här tråden har jag varit fast inställd på att filma kortfilmen med hjälp av DV (Canon XM2), men nu har jag blivit osäker.

 

Är det 16mm (8, 35) som gäller om jag ska få en vettig filmlook? Jag trodde att XM2 var en väldigt bra kamera och att man kunde använda den till allt... Ska jag satsa på 16mm ändå? Jag har ingen erfarenhet av sådana kameror, däremot ganska bra erfarenhet av den digitala tekniken...

Länk till kommentar
Share on other sites

ironsikt nog tycker jag att dv kan se ganska schysst ut uppblåst till film medan film är mycket bättre än dv på teve och videoprojektor. filmar du med en xm2 och visar det på en teve kommer det att se ut som big brother (tack amir chamdin för den grymma liknelsen), medan filmer som typ 28 dagar senare och dancer in the dark (från höften, inte nödvändigtvis de bästa exemplen) tycker jag blev jättefina på bio. strängt taget är det ju såhär branschen jobbar också. alla reklamfilm och musikvideo görs på film medan en väldigt stor del av bioproduktionen görs på någon form av video.

 

/matt

Länk till kommentar
Share on other sites

I just Dancer in dark var ju dv-scenerna det enda som gick att se utan att bli åksjuk. Resten var ju skitjobbigt. Den filmen hade ju vunnit på att hela filmen spelats in med dv. Men kanske är det inte bästa exemplet om man ska jämföra film och dv. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...