Gå till innehåll

16mm, 35mm eller DV?


Zhyron

Recommended Posts

[citat=Zhyron]Såg trailern på jag bara undrade och vill ha sådan "bild"[/citat]

då behöver du en mycket duktig och erfaren fotograf, samt två hmi-fyror, ett gäng tolvhundror och lite kinos, plus chimeras, segel, flaggor och så vidare. glöm för allt i världen inte det.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand][citat=Uppsala BildTeknik]Bästa förvaring är att vaccumförpacka filmerna och frysa ner de[/citat]

framkallad film? det har jag aldrig hört.

 

/mattias[/citat]

 

 

Jo, man fryser ner de enligt FICA metoden för arkivering av kulturhistoriskt intressanta filmer. Det är vaccumförpackning och nerfrysning.

 

Citat från http://www.kulturnat-ostergotland.com/default.asp?ArticleID=198794&CategoryID=1418&mnuParID=4673&mnuSubID=0&Municipality=&FreeText=

"Man använder Rotebro Filmservices FICA-metod, där filmen vakuumpackas i speciella påsar och arkiveras vid -6°C. Metoden sägs bevara film i 500 år."

 

500 år är väl i och för sig overkill, men jag har sett så mycket dålig film från -50 talet till -80 talet så jag tror på att frysa ner sina filmer. (om man nu tycker att den upplösning man har scannat i idag inte duger. Duger den så kör med DVD skivor i flera kopior. AVI filer på DVD skivor menar jag givetvis då och inte film-DVD skivor).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]jag förstod segel, flaggor och chimera....men denna gång betyder det nog inte vad jag tror :)[/citat]

hehe, det är ungefär det som det låter som. segel används dels för att mjuka upp ljuset men också för att studsa det. flaggor använder du för att blockera ljuset och chimera är en grej du sätter på lampan så att ljuset blir väldigt mjukt men ändå riktat.

 

(och jag glömde; en bra elektriker behöver du också)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tror jag inte vi har möjlighet till.

Så vi får nog filma själva, ljussätta, fixa ljudet.

Och vi har inte hur länge som helst på oss om vi ska hinna med till festival.

 

ps. Vet du ifall man kan hänga mickar från taket?

Typ ta en boommic, själva micken och hänga den i en lina

Länk till kommentar
Share on other sites

utmärkt, det gör arbetet MYCKET enklare.

En annan fråga om mickar även om detta inte är rätt tråd åt det:

Hur gömmer man myggor? De myggor jag sett är ganska stora, hur ska de gömmas så de inte syns i bild, förutom att zooma in så de inte syns

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Ja vi använder pengarna på annat.[/citat]

dumsnålt är bara förnamnet. och vem har förresten sagt att det måste bli dyrt?

 

%2$s skrev:
och ska jag vara ärlig så vill jag gärna prova att själv filma med riktig film.

det, däremot, var ett mycket bra argument. lycka till. du kommer att ha väldigt roligt på vägen.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har några frågor, jag har aldrig filmat med en 16 mm kamera, så ha överseende och tålamod :]

 

Jag undrar.

 

1.En Arri SR1, den som dem hyr ut i Filmcentrun, är den blimpad? Så man slipper höra motorljudet.

 

2. När man framkallat filmen efter inspelningen osv, och ska redigera det i datorn, så snackar ni om HD, vad menas HD? Hårddisken eller? :]

 

3. Har alla 16 mm kameror ungefärlig samma bild, eller varierar det mycket som på DV?

 

4. Finns det 16 mm kameror som spelar in ljud? Isåfall vilka?

Eller gäller det att spela in det externt?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Diktator]Jag har några frågor, jag har aldrig filmat med en 16 mm kamera, så ha överseende och tålamod :]

 

Jag undrar.

 

1.En Arri SR1, den som dem hyr ut i Filmcentrun, är den blimpad? Så man slipper höra motorljudet.

 

2. När man framkallat filmen efter inspelningen osv, och ska redigera det i datorn, så snackar ni om HD, vad menas HD? Hårddisken eller? :]

 

3. Har alla 16 mm kameror ungefärlig samma bild, eller varierar det mycket som på DV?

 

4. Finns det 16 mm kameror som spelar in ljud? Isåfall vilka?

Eller gäller det att spela in det externt?

 

Tacksam för svar[/citat]

 

1- Ring Filmcentrum och prata med de.

2- Kan vara både HårdDisk och HighDefinition (alltså hög upplösning på det scannade), beror på vad du har läst var.

3- Det varierar, främst är det hur mycket kameran låter, går den i exakt rätt hastighet osv. Det som gör mest för bilden är väl optiken, och den kan du ju byta ut.

4- Nej, spela in ljudet på Minidisc eller DAT eller dylikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om ursäkt men jag orkar verkligen inte leta runt på forumet just nu så förlåt för att jag upprepar frågor.

 

Hur mycket kostar det att framkalla 16mm film per minut?

I vilket format får man tillbaka filmen efter framkallning? (DV band, VHS, CD?)

Hur mycket kan man köpa en OK 16mm kamera för?

När man filmat nånting med 16mm, kan man spela över den rullen sedan? (använda den igen helt enkelt)

Hur mycket kostar filmen till 16mm kamror?

 

Tack och gonatt

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om ursäkt men jag har ingen lust att svara på samma frågor flera gånger när svaren finns några få trådar ner på förstasidan!

 

Det här forumet är inte direkt enormt, det är inte som att leta efter en nål i en höstack. Läs de trådar som finns på förstasidan.

 

Finns det ingen som begriper vad FILM är? Det är en rulle, en filmrulle, en fysisk liten remsa med små hål på sidan och bilder. INTE en magnetremsa utan en FILMRULLE som ska framkallas efter att man har filmat den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag nu använder Arri SR1, vilken sorts film tycker ni är bäst för utomhus respektive inomhusbruk?

Fuji eller Kodak?

Går det även bra med Super-16mm film eller ska jag hålla mig till vanliga 16mm?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Följdfråga på denna utmärkta tråd.

Jag kan i stort sett inget om att filma, men en sak vet jag-ska jag filma så MÅSTE jag få fram "filmlooken", så det ser hollywood ut. Det bara är så, hemmavideolooken suger fett oavsett hur bra manus o skådespelare är:)

Är det då 35 mm film som gäller eller kan man även få fram så det ser ut som jurassic park ljus även med 16 mm film?

 

Om det är 35 mm, vad skulle det då kosta att hyra kamera och spela in 30 minuter färdig film på ett ungefär? 100 000?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...