Gå till innehåll

16mm, 35mm eller DV?


Zhyron

Recommended Posts

[citat=Clown]Om man filmar med HD och drar ner kvalitén till PAL blir upplösningen fortfarande bra på duk (bioduk)?

 

Kan full HD-kvalité konkurrera med sådana filmkameror som proffs och stora filmbolag använder?[/citat]

 

 

Hmmm, menar du att du drar ner upplösningen till 720x576 och sedan visar filmen med en DVD skiva och en LCD projektor eller? Ska videon ut "på" film och visas i en 16mm eller 35mm projektor?

 

Ska det ut på film låter det rätt knasigt att dra ner upplösningen, det finns ju redigeringsprogram som kan redigera i HD så det är ju inget problem i alla fall.

 

Nej, full HD kan inte konkurrera med 35mm filmkameror. Jag antar att du menar HDV (konsumentversionen av HD). Menar du "riktiga" HD kameror så är det bara att bedöma själv, har du sett senaste Star Wars filmerna? De är filmade med proffesionell HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade nog lite av allting :) Jag försöker lära mig allt om det här, olika format, kameror m.m.

 

Jag menade nog till mestadels HDV kameror men det lär ju intressant det där med SW :D

 

Om man spelar in med HDV och har kvar kvalitén (T ex med en Sony fx1) kan man då bränna materialet på en dvd-skiva eller måste man dra ner upplösningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste dra ner upplösningen för en vanlig DVD skiva.

Blålaser ska ju klara HD, men det är rätt färskt än, man vet väl egentligen inte vad som ska bli "den nya uppspelnings-standarden" (typ DVD skivor). Kommer Blålaser att vinna, eller HD-DVD, eller Hologramskivor, eller...., eller........ och så vidare. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag har begripit allt rätt så.....

Fast jag har ju inte sett varken Blueray brännare eller spelare i verkligheten, så om du köper en Blueray brännare så lär det inte vara någon som kan se på din film.... än i alla fall. ;)

 

Allt det där känns så oprövat och osäkert att jag tänker i alla fall vänta med att skaffa dylik utrustning, risken är att man blir sittande med något som ingen annan har.... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]jag är i behov av en kamera[/citat]

det finns hundratals ställen som hur ut sådana och de uppgraderar sitt sortiment allt efterhand. jag förstår inte varför folk är så besatta vid att köpa kameror. en billig minidv för att leka/öva, javisst, men ska du göra en film "på riktigt" lönar det sig så gott som alltid bäst att hyra. ofta kan man till och med låna. film i dalarna har ett gäng i samarbete med högskolan. prata med dem.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Jag har fått veta att det finns adaptrar till dvkameror som ska kunna ge liknande bild som 32mm. Fungerar dessa eller? Nån som provat eller vet[/citat]

 

Jag antar att du menar p+s techniks adapter för att använda 35mm-optik på videokameror? Ja de funkar. Det ser givetvis inte ut som 35mm men du får samma skärpedjup och b-foto blir glad då han/hon får riktiga grejer att jobba med. Personligen anser jag inte att det är värt besväret. De pengar adapter + optik kostar att hyra (ca 2900kr/dag) skulle jag hellre lägga på att hyra en bättre kamera.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Det är åtminstonde billigare än en 16mm kamera.[/citat]

Du kan hyra ett helt 16-kit för 500kr/helg hos Filmcentrum, så nej det är inte billigare...

 

[citat=Zhyron]

Med en bra dvkamera, skulle man kunna använda adaptern och få bra kvalitet eller blir det för stor skillnad film och dv?[/citat]

Det är exakt samma ruttna dv-kvalitet som alltid, fast med samma skärpedjup som 35mm. Vill du ha video med bättre kvalitet lägg samma pengar på en IMX/DvcPro50/Digibeta-kamera istället.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner mig fortfarande osäker på exact vad jag ska göra så jag går igenom det igen för att se om jag fått allt rätt.

 

1. Filma det

2. få det framkallat till dv och hd.

3. redigera dv

 

Ska då den färdig redigerade dv användas när det ska visas på duk eller ska man använda hd?

 

Eller ska hd sparas som "orginalet" så att säga?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Ska då den färdig redigerade dv användas när det ska visas på duk eller ska man använda hd?[/citat]

till att börja med kör du med dv-kopian eftersom inga festivaler visar hd ändå och hd-dvd inte heller slagit. sedan om någon vill visa den på teve (de vill nog ha hd snart tror jag), e-bio eller blåsa den till 35 plockar du fram hd-kopian och gör en online på den.

 

%2$s skrev:
Eller ska hd sparas som "orginalet" så att säga?

jajamensan.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Okay.

Så pågrund av att man spelar in med 16 mm så blir Dvn bättre än om man spelade in med dv(kamera).

 

Och vi vet ju man redigerar i dv så det gör det hela lite lättare.

Borde vi behålla själva filmen med? Alltså rullarna

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Så pågrund av att man spelar in med 16 mm så blir Dvn bättre än om man spelade in med dv(kamera).[/citat]

nej, snyggare kanske, men även det är ju subjektivt. du tänker lite för mycket i tekniska termer tycker jag. glöm inte bort att det är en vision du försöker förverkliga...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var det jag menade, bara lite dålig valda ord.

Såg trailern på jag bara undrade och vill ha sådan "bild" eller vad man ska säga

 

Men vad med filmrullarna, ska vi behålla dom med?

Då ska de väl i kyl

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa förvaring är att vaccumförpacka filmerna och frysa ner de, fast besvär med att de tar upp plats i frysen! Man ska inte ha en frostfri frys, de pendlar nämligen lite i temperatur i sitt "defroster program".

 

Fast jag tror inte att det är alltför många som gör så, det är för besvärligt.

Men det äe det bästa för långtidsförvaring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...