Gå till innehåll

Hur hemsk får en film vara?


Burton

Recommended Posts

Kom och tänka på en sak när jag såg The Grudge igår. Fordalet utlovade något riktigt läskigt, men resultatet var la ganska mediokert. Men nu till frågan. Finns det någon censur som kan ta bort vissa scener som är allt för skrämmande. Nu menar jag inte att någon sprättar upp en bilmekaniker full med larver. Inte sådan form av hemskhet. Utan till exempel att något hoppar fram och är väldigt skrämmande när man minst anar det. Man brukar kunna känna på sig när något äckligt ska hända.

Har nog inte sett en ganska lång ljus scen som plötsligt blir ren skräck på en halv sekund. Typ som om två stycken skulle ha en dialog. I 5min växlar man fokuset på de två olika skådespelarna. Plötsligt så ser den ena av dom ut som en gammal hemsk kärring fylld med hat. Sådant skulle man ju aldrig kunna tänka sig.

 

Jävligt svårt att förklara vad jag menar. Antagligen menar jag att inte har sett någon riktigt "hoppa till" scen i någon skräckfilm. Eller så tror jag att det finns något som reglerar hur "hoppa till - hemsk" en film får vara för att visas offentligt. Detta blir antagligen mitt första och flummigaste inlägg.

 

Tipsa gärna om någon riktigt hemsk skräckfilm om ni ändå är i farten.

//Burton

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle finnas något slags "reglemente" för hur "hoppa till-aktig" en film får vara. Antagligen har det bara inte gjorts någon som är tillräckligt mycket så. Eller så har varken du eller jag sett en riktigt hemsk sådan. Kan ju också vara så att filmskaparna inte vill göra det allt för läskigt heller. De vill kanske inte att folk ska få hjärtattacker under biobesöket. Så det håller sig på "gränsen". ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har egentligen ingen aning om detta men jag kan tänka mig att filmbolagen gör en rad provvisningar med noggrant urvalda publiker som representerar huvudmålgruppen, i det här fallet förmodligen ungdomar mellan 14 och 18 år.

 

Då denna grupp inte löper någon större risk för hjärt-och kärlsjukdomar så antar jag att parollen lyder "Ju högre de skriker, desto bättre!". :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]Jag har egentligen ingen aning om detta men jag kan tänka mig att filmbolagen gör en rad provvisningar med noggrant urvalda publiker som representerar huvudmålgruppen, i det här fallet förmodligen ungdomar mellan 14 och 18 år.

 

Då denna grupp inte löper någon större risk för hjärt-och kärlsjukdomar så antar jag att parollen lyder "Ju högre de skriker, desto bättre!". :-)[/citat]

 

Haha ;) Kan nog vara så ja!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det tror jag inte. Tvärtom, om man vill göra en riktigt otäck film så är det just det man vill. Dock är det en svår konst att skrämma skiten ur folk. Det är inte så lätt. Folk blir inte så rädda av att ropa BU!.

 

Jag tror att just denna upplevelse fick jag när jag såg "Alien, den åttonde passageraren" första gången, på bio. Lite festligt, jag var Horror-frälst och hade sett alla filmer om maskar, mördartomater och motorsågar och tyckte inte de var så läskiga eller särkilt roliga längre. Skit med skräck-film...

Hm, det går en ny rymdfilm på bio.... Nu skall mitt intresse bli sci-fi istället.

 

J*vlar vad jag rädd jag var under hela filmen. Jag hade träningsvärk i flera dager av att sitta på helspänd i två timmar. Jag tror särskillt scenen när facehuggern hoppade upp ur egget var jätteläskigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Nej, det tror jag inte. Tvärtom, om man vill göra en riktigt otäck film så är det just det man vill.[/citat]

 

Att folk ska ta sig mot bröstet och ramla ner på golvet menar du? ;) :p

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Att folk ska ta sig mot bröstet och ramla ner på golvet menar du? ;) :p[/citat]

Hehe, det är inte så troligt att man kan skylla filmen på det. Allvarligt talat så har jag sett sånt i verkligheten. På en begravning jag var på en gång, där det blev lite för starkt för en äldre herre som fick hämtas i ambulans. Sånt går inte att skydda sig emot. Men fullt friska kan man inte skrämma ihjäl sådär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väldigt lättskrämd, konstigt nog mest på bio. Jag blev till exempel skitskrämd av The Grudge. Det fanns ingen psykologisk rädsla, men mera fysiskt när den där varelsen hoppar fram och skriker... I biosalongen hoppar jag till konstant, vilket är lite jobbigt och pinsamt faktiskt. Därför föredrar jag att se skräckfilmer hemma alternativt se en gammal film, med lite publik.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]

Hehe, det är inte så troligt att man kan skylla filmen på det. Allvarligt talat så har jag sett sånt i verkligheten. På en begravning jag var på en gång, där det blev lite för starkt för en äldre herre som fick hämtas i ambulans. Sånt går inte att skydda sig emot.[/citat]

Oj låter inte så kul :(

 

[citat=gorse]Men fullt friska kan man inte skrämma ihjäl sådär.[/citat]

Nä det tror jag inte heller ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]

 

Då denna grupp inte löper någon större risk för hjärt-och kärlsjukdomar så antar jag att parollen lyder "Ju högre de skriker, desto bättre!". :-)[/citat]

 

Hmmm... Gorse har precis visat att detta inte stämmer för Alien eftersom "in space nobody can hear you scream"...

 

Förlåt, ibland kan jag bara inte låta bli att fåna mig... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

En film som fick mig att hoppa högt var Ringu, originalet!

Efter att ha varit så beredd hela första halvan av filmen på nåt åtmistonde försök till läbbigheter, & sen slappnat av hela andra halvan, så var slutet VERKLIGEN inte vad jag väntade mig! :-D

Även Alien är absolut en mycket kär klassiker!

Stoltare än grisen kan jag nu deklamera mig ägare av hela boxen!!! :-D

 

I övrigt så måste jag nog hålla med tidigare talare, det är svårt i modern tid att skrämma folk som är uppväxta med skräck i närmsta från barnaben.

De flesta är för vana vid splatter & gore för att kunna vare sig äcklas eller skrämmas av det, & att göra en psychologiskt stark skräckscen är inget som går att göra via mall.

Har man "det", så har man, huvudsaken som jag ser det är att filmerna är underhållande :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om kollapser på biografer har jag faktiskt varit med om detta en gång. Det var under visningen på någon dokumentär om dödstraff som det blev för mycket för en äldre dam som svimmade och fick hämtas med ambulans.

 

Apropå hemskheter har jag själv funderat; hur hemska får hjältens handlingar vara om publiken fortfarande skall kunna sympatisera med karaktären?

 

Det finns ju en del exempel på filmer där hjälten mot slutet drivits till att göra något oförlåtligt, då kommer karaktären undan på att publiken känner för honom, men om man gör tvärtom då? Man börjar filmen med att låta protagonisten göra något hemskt och oförlåtligt (som man brukar göra när man presenterar antagonisten) för att sedan ägna filmen åt att få plubliken att förstå och förlåta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hola que tal? Jan guilous böcker spelar på det i alla hans hamiliton-romaner. hamilton gör en fulgrej i inledningen på alla hans böcker. I just vendetta experimenterar författaren med hur illa hjälten kan bete sig i precis hela boken. Verkar som toleransen är rätt hög.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]På tal om kollapser på biografer har jag faktiskt varit med om detta en gång. Det var under visningen på någon dokumentär om dödstraff som det blev för mycket för en äldre dam som svimmade och fick hämtas med ambulans.

[/citat]

 

Under Passion of the Christ var det ju flera som svimmade eller fick hjärtattacker när de såg piskscenen...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]Apropå hemskheter har jag själv funderat; hur hemska får hjältens handlingar vara om publiken fortfarande skall kunna sympatisera med karaktären?[/citat]

Ta en titt på Dogville om du inte har sett den. Den bollar lite med det konceptet. Som så mycket annat är det väl en fråga om perspektiv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, Gorse du har rätt i att detta har gjorts, är själv inte så insatt i just Hamilton-serien men jag känner själv till ett par filmer och böcker som experimenterat med tanken, men ingen har tagit det så pass långt som jag är interesserad av att göra. Jag menar finns det någon film där det verkligen gått så långt att man verkligen inte tror att man ska kunna förlåta karaktären. Man ser ju ofta i filmer att hjälten (t.ex. i polisfilmer) är en riktig skitstövel som missköter familjen och misshandlar folk för nöjes skull, men vet någon nån film där protagonisten är HEMSK. Jag är interesserad av att studera den här typen av filmer.

 

När jag säker hemskt menar jag något i klass med ett överlagt mord på ett barn. Något som i vår kulutur är helt oförlåtligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, French Connection är ju en klassisk polis-film där protagonisten är en riktig skitstövel, men något extremare måste det väl finnas? Jag försöker komma på någon film där protagonisten presenteras genom en hemsk handling, annars tvingas väl jag att göra den filmen. Världens första "Forgive the rapist"-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]Jo, French Connection är ju en klassisk polis-film där protagonisten är en riktig skitstövel, men något extremare måste det väl finnas? Jag försöker komma på någon film där protagonisten presenteras genom en hemsk handling, annars tvingas väl jag att göra den filmen. Världens första "Forgive the rapist"-film.[/citat]

 

Vad sägs om min personliga favorit A Clockwork Orange (1971) som tål att analyseras om och om igen. Visserligen är huvudpersonen en anti-hjälte, men då samhället genom hjärntvätt tvingar på honom en falsk personlighet blir ju han ett offer, liksom alla andra outsiders som strider mot normen, eftersom hans naturliga status är att vara ond. I slutet blir han en hjälte eftersom han besegrat detta och återgått till sin sanna natur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Både Dogville och A clockwork Orange har jag liggandes i väntan på det rätta tillfället att se dessa, men jag får tacka för tipsen och ta en titt på dem inom en snar framtid. Under tiden får ni gärna komma med fler tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Clint Eastwood har väl spelat en hel del antihjältar i sina dar.

 

I hjältarna från telemarken är ju en av hjältarna på g att våldta sitt ex. Kirk svinade ju rätt så mycket i sina filmer faktiskt.

 

I vissa gamla Tarzan-filmer finns det en hel del antihjältar. I en av filmerna går de in och själ en skatt från infödingar. Infödingarna blir ju såklart arga och när de vill ha tillbaks skatten börjar hjältarna skjuta ihjäl infödingarna och kalla de för "savages". Jätterasistiska tjuvhjältar, det är grejer det.

 

Men annars finns nog en av mina favorit antihjältar i Death Race 2000. Jag menar, en hjälte som kör ihjäl folk med flit för att vinna en tävling måste väl stå sig ganska bra på en lista över antihjältar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det stämmer ju att det finns en hel del anti-hjältar som kantat film historien. Som du nämner har ju Eastwood gjort sitt för bilden av anti-hjälten, hans tolkning av Harry Callhan är ju den stora förebilden för alla sviniga filmpoliser.

 

DeNiro som Travis Bickle är ju en annan klassisk anti-hjälte, likaså kan ju alla dessa mördande radarpar i stil med Bonnie och Clyde nämnas. Fast inga av dessa filmer motsvarar inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Vad jag ville se är inte en karaktär av tvivelaktig natur utan en vanlig människa som gör en illgärning. När jag såg The Shawshank redemtion för någon vecka sedan hoppades jag att det skulle bli en sådan film, men (tyvärr) valde Darabont att låta Andy vara oskyldig till det straff han dömts till. Den filmen kanske inte är ett så bra exempel på vad jag är ute efter men det var efter att ha sett den jag började fundera på att göra en film på temat "förlåta det oförlåtliga".

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag sagt tidigare i andra trådar: Ringu var första gången jag blev riktigt skrämd av film på åratal. Likaså med Dark Waters. Det var som en ketchupflaska... inge skrämd, inge skrämd, inge skrämd, inge sk-VAD I HELSEFYR VAR DET DÄR?

Det är väl bland det närmaste monsterfilmer som har skrämt mig.

 

The grudge var en stor besvikelse för mig. var är monstret? där är monstret! var är monstret? där är monzzzzzzzzz

 

teenslasher-filmer tycker jag är ganska värdelösa ur skräcksynpunkt. nog om det.

 

Att bara döda människor är i sig inte hemskt, ta bara Hot Shots 2. Hur många kände skräcken pumpa i ådrorna när Charley Cheen parodierar farsans apocalypse now roll och är med i "The bloodiest movie ever" som bodycount-mätaren uttrycker det?

 

Däremot har jag sett några filmer med riktigt kuslig känsla: tex en som jag inte kommer på namnet på men det handlar om en elev som planerar en skolskjutning för att hämnas på mobbare, samtidigt som han spelar in en dokumentär på sin videokamera om mobbarna...

 

Clockwork Orange lever också på den kusliga känslan. Även Alien. Men också 2001. Jag förstår inte hur sekvensen i slutet blir kusligt för mig men jag får kalla kårar bara av att tänka på det.

 

barn som hetsar andra barn till att göra något hemskt mot djur eller människor är nog det mest obehagliga jag kan komma på...

 

(känsliga läsare bör ej läsa nästa stycke)

 

En film som handlar om en 15 årig spetälsk pojke som våldtar sin femåriga syster och tvingar henne att samtidigt utföra tidelag för att visa att samer är perversa medan deras föräldrar slåss och skriker i bakgrunden om att fadern gett sig på nedmalda människo-lik... då måste väl ändå censuren ingripa... för det är nog bland det mest groteska jag kan tänka mig. Och vem skulle vilja se filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig varit speciellt fascinerad av varken våld eller andra groteska händelser på film. Våld och äckel i syftet att chock brukar aldrig ha någon större inverkan, i bästa fall kan man undra hur jävla sjuk man måste vara för att göra en sådan film. Vad som är intressant att se är vad som triggar människor att göra dessa saker, vad som händer efter, hur en människa påverkas av groteska händelser. Våld är alltså enligt mig bara intressant när det driver fram historien eller skapar något annat av konstnärlig vikt, används som verktyg i en frågeställning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]

En film som handlar om en 15 årig spetälsk pojke som våldtar sin femåriga syster och tvingar henne att samtidigt utföra tidelag för att visa att samer är perversa medan deras föräldrar slåss och skriker i bakgrunden om att fadern gett sig på nedmalda människo-lik... då måste väl ändå censuren ingripa... för det är nog bland det mest groteska jag kan tänka mig. Och vem skulle vilja se filmen?[/citat]

 

Jadu, jag tror inte att något filmbolag skulle nappa på den ideén :).

 

På tal om läskiga filmer så är nog "Hajen" den som satt sig mest i hjärnan på mig. När jag såg den (jag var ca 10 år) så vågade jag inte ens bada i badkar, och än idag har jag svårt att bada i hav, och jag nästan dör av skräck varje gång jag bläddrar i en tidning eller mellan tv-kanaler och en haj dyker upp......

 

Läskigaste "hoppa-till-scener" hmmm, finns många......

En oerhört effektiv sådan måste vara scenen i Exorcisten 3, ni som sett den vet vilken jag menar ;)

 

En annan riktig vidrig sådan är i Ringu 0, när Samara kommer fram bakom hörnet när det sitter 2 personer i en återvändsgränd (typ).

 

Den som tar priset (vad jag kan tänka på nu iaf) är i "Sjätte sinnet" när ungen går upp på natten och står och pissar på toan, sen ser man att det blir kallare i lägenheten, och sen BOOM någon går förbi, publiken i biosalongen såg ut som en våg, ALLA hoppade till (jag satt längst bak). En ganska självklar och billig hoppa till effekt, men helvete vad bra den funkade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...