Gå till innehåll

Sno repliker


LastonFilm

Recommended Posts

Jag tycker det beror på vad meningen är. Om det är någon speciell formulering så anser jag att det är okej. Men som den meningen du skrev, jag tycker det är mer som ett ordspråk. Och då blir det typ samma sak som om du skulle börja snappa åt dig djungelordspråk.

 

Sedan kan man ju förstås ta lite friskt och hoppas att det är få i filmvärlden som spelar tevespel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.

Men anser ni likadant om vissa små händelser?

Till exempel:

I Final Fantasy 6 (fortsätter med tvspel) bryts en del av världen bort och blir till en svävande plattform.

Nu tänkte jag inte ta denna händelsen, eftersom den inte passar in i min film och det skulle bli lite svårt att få till, men är det okej att sno sådana händelser från film, bok, tvspel m.m?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har svårt att tro att isolerade händelser kan vara skyddade, däremot blir det säkert annat om man även tar med konceptet runt det hela. Jag vet i alla fall en SF-roman (som är del i en serie), som bygger just på att delar av världen bryts bort och blir flygande "rymdstäder", och den skrevs långt före Final Fantasy...

 

Vad gäller citat så tror jag att det är okay, tror precis som Gorse att det ät svårt att få det till att citat har den verkshöjd som krävs för att vara skyddade... Vet inte hur det är med slogans dock?

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man letar fram (läro-) böcker om film finner man att film OFTA har referenser till andra filmer, att man "stulit" scener från andra filmer. Jag tror den mest klassiska scenen är spiraltrappan från nån Alfred Hitchcock-film där man ser ner genom centrum på en spiraltrappa. Ofta görs en riktigt bra scen i en film och den "kopieras" sedan flitigt tills dess att ingen längre riktigt kommer ihåg ursprungsfilmen där man "stal" iden.

 

Tydligast är det i komedier där man skojar med hela genren där scener tas direkt från filmerna man skojar om, ex "Det våras för väldsrymden". Hade inte Koops en scen där man klart och tydligt är taget från Matrix? Om man vill byta inriktning på denna tråd, kan vi börja tävla i vem som hittar flest stulna scener. Det är rätt gott om dem.

 

Upphovsrättsligt är det inga problem, ni skriver ju eget manus, ni filmar själva etc. Man kan inte upphovsskydda ideer, eller vanliga ord och meningar. Däremot får man naturligtvis inte klippa ut scener från någon film eller spel eller använda varumärken etc.

 

Sen kan man ju ifrågasätta hur kul/smakfullt det är att ta saker ur andras filmer. Var tar då origilaliteten vägen? Då blir era filmer just bara dåliga efterapningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

just det där citatet tror jag inte det är någon fara med, jag har hört det och snarlika hur många gånger som helst på radio, tv, film och liknande.

 

lite svårare att komma undan med är ju:

 

"dodge this!" red pill or blue pill

 

"My mom always said that life is like a box of choc-late"

 

och om filmen blir framgångsrik så skulle jag inte rekomendera att låta chocobos ha en framträdande roll med just artnamnet chocobo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det snos ju redan hej vilt i filmvärlden.

Ett tydligt exempel är replikerna i slutet av "Vildjuret 2". De är näst identiska med repliker ur "Alien".

 

Hmm. jag ska tänka vidare och komma med fler exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just tillbaka från en kväll med Star Wars. Att gå på bio med familjen är inte gratis. Fyra biljetter kostade 385 plus 80 kronor i lösgodis från kiosken brevid och ytterligare 90 spänn i cocacola och en papperskorg med popcorn. Ca en hundring bensin räknar jag inte med.

 

Vid ett ögonblick i star wars filmen, när de svingar sig in mot lavastranden så utstöts ett Tarzan-vrål identiskt eller i alla fall mycket snarligt originalversionen av Jonny Wiesmüllers [http://www.imdb.com/name/nm0919321/] gestaltning av Tarzans berömda Aaaa-iii-aaaahhhh-iii-ooooooohhh. Konstigt att jag inte sett det vrålet nämnas i någon tråd. Är det bara jag som är gammal nog att ha sett svartvit tarzan som matinéfilm om somrarna? Båda jag och min fru studsade medan ungarna inte märkte nånting.

 

(Nej, jag är inte lika gammal som filmen, men om somrarna körde gamla filmer som http://www.imdb.com/title/tt0023551/ och http://www.imdb.com/title/tt0047573/ och man satt uppe sent som tusan och helspännd framför teven.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...