ljudfjollan Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Tjenafan! Vad tycker ni är dom bästa sakerna att göra när ni redigerar film, för att det ska se snyggt ut? Lite jobbigt att läsa en manual på 500 sidor och inte veta vad man ska prioritera. Den som kommer med de bästa svaren kan få en fotmassage eller något annat erotiskt. Sedan får vi se vad som händer efter det... jag är flexibel. Tack-å-ajjö! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Att höja kontrasten så att alal skuggor ser svartare ut, då ser det mer ut som man filmat med film. I Premiere pro fins det en effect som heter Hueeller ink då kan man få filmen å se ut som SPR, men det krävs mycke ljus annars blir bilden bara svart vit. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Lägg på ett blått lager och fada ner det så ser allt lite blå skimmrigt ut:) *Jag föredrar inoljning 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 öka kontrasten så det blir djupare skuggor och tona över filmen så bilden drar mot röd/orange. Det tycker jag är snyggt. Det värsta som finns är CSI-looken på en film. När vi talar om färger etc alltså. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 låter ni alldrig bilden vara som den är eller ändrar ni kontrasterna och färgerna på alla klipp.. tycker bilden blir mycket proffsigare när man meckat med den i datorn. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 alltså det är det dom menar...man ändrar kontrasterna osv när man redigerar på datorn! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Annat ord är Color-correcting. verkar vara bra om man väljer ett färgschema och sedan håller fast vid det hela filmen ut. Saving Private Ryan hade ju inte sett klok ut om det mitt i filmen kommit in lite klipp tonad grönt ala matrix utan anledning. Jag har själv just börjat aplicera färgjusteringar så jag ska nog inte gå in djupare än jag har befogenhet för. Men mycket... jag menar ALLT beror på hur du vill att filmen ska vara. Två av mina favoritfilmer bland de senare släppta är Shaun of the dead och Hero. Och de är inte så lite olika i berättartempo och stil. Även i mer extrema fall som Memento, som i praktiken går baklänges, kan egensinniga berättarknep göras begripliga just av det faktum, som i Memento, att huvudpersonen saknar långtidsminne och vi hela tiden är lika ovetande om det förflutna ända till slutet(eller början). Andra exempel på stilar: Vanilla sky, då himlen fick en framträdande roll och färgade allt därefter. I Kurosawas Drömmar finns en episod där vi vandrar genom målningar. Vad är det för film du vill göra? Låt det avgöra. Hoppas att du förstod. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Jag förstår att du söker helst en "hands on dirty" lösning som automatiskt gör filmen "snyggare". Det senaste inlägget här var en bra riktlinje då man håller på. att anpassa det man gör för att förstärka historien, att saker och ting ska harmonisera med varandra och veta vad man gör och varför man gör det. Några enkla saker är att försöka ändra kontrasterna en aning. Att öka kontrasterna och göra det enligt en svag S kurva (curves) så efterliknar man kontrastomfånget på en normal filmtyp. Sen så kan videon gynnas av att dra bort lite mättnad (saturation) från klippen för video har en tendens att ge saker mer färgmättnad än på normal film (finns undantag) eller att tona filmen i en mer gemensam färskala skulle inte vare helt fel heller. Manualer till filmrdigeringsprogram brukar bara prata tekniska saker inte filmklippning. En bra inspirationsbok för alla som håller på med filmklippning bör vara In The Blink of An Eye av Walter Murch (Oscarbelönad klippare och ljuddesigner till bl.a. Gudfadern II, III, Apocalypse Now mm) där han pratar om konsten att klippa film (inte så mycket tekniskt snack, det finns manualer till :) rätt tempo, klipp i rätt ögonblick när känslorna hos karaktärerna skiftar osv är otroligt viktigt för en "snygg" videofilm i slutet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pakmannen Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Jag hittade en trevlig "formel" för ett tag sedan, och jag kör nu efter den. Görs i After Effects: Skapa en composition Dra in klippet och sätt till lower fields, best quality Dra in en kopia av klippet över den första och sätt till upper fields, best quiality, 50% opacity. Nu får man en schysst motion-blur effekt som mer liknar riktig film. Gör en ny composition och dra in den första Effects -> Adjust -> Curves (som Eraserhead var inne på) och gör en svag S-kurva. Detta lyfter alltså fram skuggor och ljusa partier i filmen. Adjust - Hue/Saturation -> Master saturation ca 10-30. Ger rikare färger. Får oftast ett mycket bra resultat med denna förändring. Andra grejer man kan ändra lite på är Gamman (adjust->levels) och brightness/contrast. Sen är det ju, givetvis, så att man anpassar allt efter stilen på filmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Svaren ovan är mycket bra. Men glöm inte det viktigaste, att filma med en bra kamera. Mycket går visserligen att fixa i redigeringen men det är lättare att få något filmat med tex en Canon XM2 att se bättre ut än om samma sak vore filmat med en kamera för 4.000 kronor. Dettta är dock inte 100%-igt, en dålig kameraman gör ju sitt till det hela också... ;) Samma sak gäller givetvis ljud också men här var ju frågan om själva filmen. :) /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljudfjollan Posted May 8, 2005 Author Share Posted May 8, 2005 Ah! Tack så mkt. Det är ett härligt engagemang här på Voodoo. Ja, ni har förstått vad jag menar. Hur man enkelt får filmen lite vackrare. Precis som min bild, som är förskönad i Photoshop... ni skulle ha sett hur jag såg ut innan! Kom med fler bra tips om ni orkar - klart intressant läsning. Jodå Rogge, jag är inte född i en kakburk. Självklart ska man ha bra kamera och mick samt mkt ljus. Men jag förstår vad du menar - många amatörer verkar tro att allt hänger på hur man jobbar i datorn. Jmalmsten - kan du vara snäll och sluta diskutera grymma filmer. Jag blev tvungen att sätta mig i hemmabion och kolla på film istället för att redigera i datorn. Du har ju för farao mkt bra filmsmak (eftersom du tycker som jag)! Tips: Shaun of the dead-gänget har en mkt bra serie som heter "Spaced" - finns på DVD. Also, bitte - ich vill ha mehr wunderbaren trix so es alles sehr skitsnyggt aus. P.S. Jag ser att ingen vill ha massage av mig hittills, kanske för att jag hade en "bad-hair-day" på min bild. Jag har tappat allt hår nu så ni kan väl höra av er om ni är intresserade... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paracelsus Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 [citat=Eraserhead]En bra inspirationsbok för alla som håller på med filmklippning bör vara In The Blink of An Eye av Walter Murch [/citat] Lite off-topic kanske, men jag har läst Murch och blev ganska besviken. Han spenderar första halvan av boken att berätta om hur det fungerar med dailies på två olika klippapparater, och hur kul det är att jobba med duktiga regissörer (t ex George Lucas, se nedan). Andra halvan, som handlar om digital teknik, består i att han filosoferar över hur det kommer bli i framtiden när man klipper på en dator... Han nämner också bakgrunden till varför boken heter som den heter, och det är intressant, men det är också det enda som jag kände var ett konkret tips på klippteknik. Man ska inte läsa den boken för att klippa snyggare, boken är ett långt kåseri om klippkonstens historia. Läs den för vad den är så uppskattas den bättre. (Dessutom är det lite genomskinligt att George Lucas på baksidan säger att Walter är en så fantastisk människa och klippare, när det sedan visar sig att de är gamla klasskompisar...) Böcker med handfasta tips och råd på klipptekniker (180-gradersregeln mm) efterlyses av mig med. Många bra tips här i tråden, förresten! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 [citat=ljudfjollan]Jmalmsten - kan du vara snäll och sluta diskutera grymma filmer. Jag blev tvungen att sätta mig i hemmabion och kolla på film istället för att redigera i datorn. Du har ju för farao mkt bra filmsmak (eftersom du tycker som jag)! Tips: Shaun of the dead-gänget har en mkt bra serie som heter "Spaced" - finns på DVD. ... P.S. Jag ser att ingen vill ha massage av mig hittills, kanske för att jag hade en "bad-hair-day" på min bild. Jag har tappat allt hår nu så ni kan väl höra av er om ni är intresserade...[/citat] Ok... jag ska försöka, jag har samma problem jag. tittar för mycket på film, istället för att göra dem... Men samtidigt är det ju alltid bra att hålla koll på vad mästarna gör bra, även vad de gör mindre bra... jo... jag ska se om jag kan hitta Spaced... hoppas den är bra. Jag har inget emot din frisyr, det är bara det att jag aldrig varit mycket för massage. En annan bok att nämna: Cinematography av Blain Brown. Ganska tråkig att läsa från pärm till pärm, men fullspäckad med förklaringar, tips och annat för filmfotografen (har inte mycket om redigering tyvärr). Det var för övrigt här som jag först stötte på 180gradersregeln, som jag sedan har hittat i bra precis alla andra böcker, så till den milda grad att jag hoppar över de delarna när jag läser filmböcker... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandraren Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Jag tycker du skall börja med att lägga manualen för redigeringsprogrammet åt sidan och läsa manualen för kameran ordentligt. Det finns ingen genväg för att fixa bilder i redigeringen, det enkla faktumet är att har du en kass bild från början så kommer den alltid att vara kass oavsett redigerings program. Exempelvis så är en utbränd bild är alltid en utbränd bild. Om du måste hålla på och fixa med bilden i post så visar det bara att du inte kan fota. Punkt. Lycka till Hans 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Jag lånade på biblioteket en mycket gammal bok som heter "att berätta med video" som jag tyckte hade mycket att berätta fast det är en gammal bok. Boken är överskådlig, lättläst som en barnbok, har alla bas-elementen (180-graders regler etc) och det är på svenska. Enda nackdelen är att det är mycket goda råd för just video vilket är kanske lite överspelat i dag, men resten håller än tycker jag. Det har ju inte hänt så svindlande mycket på 100 år egentligen. Jag har dock en lite försynt fråga för er som faktiskt hållt på lite... Hur gäkla mission critical är det med en bra kamera? Jag lever i tron att en sopig kameraman med en bra kamera gör sämre filmer än en bra kameraman med en sopig kamera. Jag lever med den illusionen sen jag plåtade gatubilder med en plåtlåda med film i, och en svart tejp över ett pyttelitet knappnålshål i framändan. Det blev förvånansvärt bra och ändå är jag skitdålig fotograf. Jag avslutar detta inlägg med en personlig reflektion; När jag kollar på filmbidragen här på forumet är det två grejor som verkar sortera ut agnarna från vetet; Om det är bra ljud så lyfter filmen jättemycket. Hur bra än fotot är så orkar jag sällan se klart om ljudet är dåligt. Dåligt ljud ger mer hemvideokänsla än DV-känsla i bilden. Jag tror man måste ha något att berätta och klippa, forma bildspråket på ett sätt att man för filmen vidare. Om det inte finns något att säga blir filmen tråkig och jag orkar inte titta klart. Många forumbidrag känns lite som videokollage snarare än en film. Jag tänkte återkomma i en annan tråd om Dogma-film som jag skrattat åt ett bra tag tills jag råkade få Festen i julklapp när jag var i mexico. De hade av misstag skrivit på baksidan att det var en svensk film (är dansk), så min svågers flickvänn köpte den åt mig. Tyvärr blev den lite svårtittad då den är dansk med spanska undertexter... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandraren Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Att göra film är en berättarform, det som är intressant är vad som berättas. Glöm det där med avancerad kamera och avancerad redigering. Skaffa en enkel DV-kamera och det absolut enklaste redigerings program som finns, det räcker med raka klipp möjligen en dissolve också. Om du börjar därifrån och satsar på historien du vill berätta istället så kommer du att hamna rätt. Som du också sa så är ljudet otroligt viktigt, en dålig bild med bra ljud kan hålla men en bra bild med dåligt ljud håller inte. Det är ibland nästan komiskt att läsa vad alla skaffar för prylar för att göra sina filmer och sen märker man på deras frågor att dom inte har en susning om hur man berättar en bra historia. Exempelvis så gjordes FESTEN med en enkel 1-chip kamera men det bryr man sig inte om eftersom det finns en bra HISTORIA att berätta och som berättas på ett mycket bra sätt. Det finns en anledning till att filmskolor finns. Lycka till Hans 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 [citat=pakmannen]Jag hittade en trevlig "formel" för ett tag sedan, och jag kör nu efter den. Görs i After Effects: Skapa en composition Dra in klippet och sätt till lower fields, best quality Dra in en kopia av klippet över den första och sätt till upper fields, best quiality, 50% opacity. Nu får man en schysst motion-blur effekt som mer liknar riktig film. Gör en ny composition och dra in den första Effects -> Adjust -> Curves (som Eraserhead var inne på) och gör en svag S-kurva. Detta lyfter alltså fram skuggor och ljusa partier i filmen. Adjust - Hue/Saturation -> Master saturation ca 10-30. Ger rikare färger. Får oftast ett mycket bra resultat med denna förändring. Andra grejer man kan ändra lite på är Gamman (adjust->levels) och brightness/contrast. Sen är det ju, givetvis, så att man anpassar allt efter stilen på filmen.[/citat] öhhh..fick lite insperation och testade lite på egen hand... fick fram detta http://armada.no-ip.org/movies/slask/ inget mästerverk och lite överdrivet kanske men ändå...gjort i AE 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 varför inte prova en demo av magic bullet? http://www.redgiantsoftware.com/mbeditorsdemo.html Brukar duga för mig, men jag är ju inte så kräsen.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drzero Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 provade just magic bullet till vegas och tyckte det var helt ok iaf för mig =(amatörbruk) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raoul _duke Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Förutom Shaun of the dead,så är "rakt ner i pagen" en underbar film. Den har snott en hel del från "Tandköttet släpper loss".. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljudfjollan Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Raol! Jår bråther Jackoo iss kåmming to visit. Hi iss a supermådell åff the wårld! Hiss näck iss fatter thän jårs! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr black Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Kolla på http://www.filmmastering.se, vi skickade in vår musikvideo dit och resultatet blev riktigt proffsigt! Ser ut som 16mm, typ! ( Ni kanske har sett videon på ZTV, Ayers Rock, heter vi!) Ja vet inte hur dom gör, men snyggt som f*n blev det!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Jag måste vara ovanligt dum i huvudet. Även om de själva skriver att deras exempel inte gör rättvisa så tycker jag att de behandlade filmsekvenserna blev inte bättre än originalet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr black Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Menar du att orginalet var snyggast? Vi fick hem en dvd som såg tusen gånger bättre ut än vår orginalvideo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Jag tror säkert er video blev mycket snyggare efter behandlingen, men i exemplen på hemsidan tycker jag den blå bilen var mycket snyggare än den grå/bruna/svartvita/metal etc. Jag begriper inte riktigt varför man skall färgförstöra filmen? Om den bearbetade filmen fick klarare färger, mer kontrast, större omfång etc så förstår jag, men nu blev det ju sämre. Jag fattar inte riktigt vitsen med att göra DV så den ser ut som den hade patina och skador. Det lite knäppa är att jag tycker forfarande att filmen ser ut som DV fast med återhållna färger. Om en riktig färgfilm-rulle hade sett ut sådär hade man spenderat mycket pengar för att renovera och återge originallystern på filmen. (Dock medger jag att om man vill ge lite konstnärlig touch, kan det bli ballt med toner i filmen, men nu står det ju att de "förbättrat" filmen.) Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.