Gå till innehåll

Officiella filmtips-tråden


_nemo_

Recommended Posts

Jag har inte sett en riktigt bra film på väldigt länge känns det som, så jag tänkte att så fort man sett något bra kunde man ju tipsa de andra här på forumet, istället för att starta nya trådar om varje film (million dollar baby osv) så kan man ju skriva i den här tråden hela tiden.

 

Och inga tips om gamla filmer menar jag, utan nya, som man nyss sett på bio eller något som nyss släppts på DVD.

 

Jag har ju som sagt inte sett något superbra senaste tiden, så jag börjar med en varning.

 

Blade Trinity (chock va??)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erreth]nyckeln till frihet sag jag igar.. den va bra[/citat]

 

Men det är en gammal film, som de flesta redan sett....

 

Finding neverland har jag velat se ett tag nu, mest för Depp's skull, han är bäst helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Flying Daggers bör ha kommit ut på DVD nu i dagarna.

Om ni inte sett den ännu, SE DEN! :)

 

Oerhört vackert foto. Kontrasterna är fantastiska och som i Zhang's tidigare filmer så är stridsscenerna lagda med underbar koreografi.

 

Helk klart sevärd om man gillade Crouching tiger hidden dragon och Hero.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Jag har aldrig sett en riktigt bra film, så säg gärna vad ni tror en ungdom från Sveriges mitt kan finna intressant.

 

Men jag tipsar i alla fall om Nyckeln Till Frihet. Den är faktiskt bra.[/citat]

 

Nyckeln till frihet är fortfarande en gammal film.......läs första posten mer noggrant

Länk till kommentar
Share on other sites

såg the machinist för några dagar sedan, den är väl mest kännd för att Chrisitan bale bantat ner sig till runt 50 kilo (han ser riktigt jävla risig ut)

Filmen var riktigt grym, krypande otäck hela tiden med en paranoia som byggs upp från första bildrutan. Rekommenderas verkligen.

 

Sen såg jag Napoelon dynamite, en indie-rulle om den misslyckade nörden Napoleon och hans familj på den amerikanska landsbyggden. Den var väldigt udda, vilket alltid är kul att se, men jag vet inte om jag riktigt tyckte om den, väldigt low-key humor, inga direkta gapskratt, men inte subtila wes andersson flin heller, mest att man satt och förundrades över hur vrickade alla karaktärerna var.

Men den är ny i alla fall =)

 

Hmm... har varit borta och rest i fyra månader så jag har missat rätt mkt ny film, såg dock om House of flying daggers igår, orkade inte hålla koncentrationen uppe den här gången heller.

Den är lite som en gammaldags porrfilm, handlingen är inte mkt att hurra över, men när väl actionen kommer, då är det storslaget!

Tur att rocco införde gonzo-konceptet i branschen....

Länk till kommentar
Share on other sites

Som en annan ungdom från medelsverige kan jag rekomendera Princess Mononoke, den har några år på nacken, är japansk tecknad och så men alla icke anime-fans jag visat den för har blivit störtförtjusta i den... annan film att rekomendera... Saw, en annorlunda skräckis... troligtvis en av de bästa amerikanska skräckfilmerna jag sett på åratal...

 

The Butterfly Effect, skulle kunna tänka mig att Stephen King kunnat skriva något liknande...

 

min varning: The Grudge(amerikansk-/japanska nyinspelningen) håller definitivt inte måttet jämfört med Ringu 1 & 2 och Dark Waters...

 

jag vill se flying daggers...

Länk till kommentar
Share on other sites

Capturing The Friedmans.

The Woodsman.

 

Capturing The Friedmans är en verklighets baserad dokumentär om hur en familjefar blir oskyldigt misstänkt för pedofili.. fadern ska också dokumentera detta med sin videokamera.. har inte sett den än men den ska vara riktigt bra.

 

The Woodsman är en film om hur en Pedofil släpps ur fängelset och försöker leva ett liv på utsidan, något som visar sig bli värre än livet bakom galler,

Kevin Bacon i huvudrollen.

Länk till kommentar
Share on other sites

En film som kom 2003 men som man lätt kan missa är The Station Agent, en riktigt skön drama rulle om en dvärj som ärver en nedgången tågstation... och sakta men säkert blir vän med ett par vilsna typer på landet... en film som känns riktigt "äkta"... låter säkert tråkig men den är hur bra som helst... se den en kväll när du är lite depig...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag såg fjorton suger i går och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad. Förvisso finns det en hel del saker att klaga på, ibland tappar filmen fokus och skådespelarinsatserna håller kanske inte alltid top-kvalitet. Men det är mestadels amatörer som spelar och överlag gör dom mkt bra ifrån sig. Fördelen med amatörerna (eller så är det regin, vad vet jag) är att de beter sig som riktiga ungdomar, och dialogen och manuset i kombination med detta gör att det blir en autentisk känsla över hela filmen, så här var det ju faktiskt att vara 14-16 år.

I jämförelse med Hip Hip Hora som behandlar ett liknande ämne men på ett mer slätstruket sätt (trots närbilder av snorrar) känns det här som en mycket mer ärlig skildring. Familjerelationerna känns nästan plågsamt realistiska och bara scener som när familjen sitter samlad runt frukost eller middags-bordet gör att man får lite ont i magen.

Trots det tunga ämnet gjorde filmen mig lycklig på ett mkt mer befriande sätt än den konstlade girl-power-revansch som hip hip hora bjuder på.

Rekommenderas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tipsa om en japansk scifi-rulle som heter Casshern. Bygger på en gammal anime-serie och den är helt suverän.

 

Vacker, bra story, skön musik, anime-känsla trots att det är en vanlig spelfilm, kort och gott ett måste. Det är både synd och skam att den inte gått upp på bio här i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...