1mirandaman91 Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Är det verkligen olagligt att ta med musik i sin film utan att fråga upphovsrättsmannen, om man bara låter karaktären lyssna på den i filmen, alltså inte använder den som filmmusik? 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Vilket jävla fascistsamhälle vi lever i. Jag uppmanar nästan till brott mot copyrightlagen. :P 0 Quote
Christian van Caine Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Som nämnts tidigare, det är inte alla filmer man som kompositör vill bli beblandad med. 0 Quote
1mirandaman91 Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Ok, tack för svaren. Frustrerande att man måste jobba så hårt för att kunna ha musik i sin film, speciellt om man inte är proffesionell musiker :P 0 Quote
Mickels Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Tyvärr e de så att till och med sjukhusen måste betala STIMavgifter för att patienter ska få lyssna på radio, enligt en artikel jag läste på STIMs hemsida, var ett tag sen. Men detta gällde radio i kuddarna, vanlig radio borde gälla även här. Jag vet inte, men det hade inte betalat och fick nån anmärkning på det i alla fall. 0 Quote
Mr... Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Jag tycker ta,mej ,fan att dom där så kallade artisterna ska vara förbannat glada över att att få gratisreklam i filmer som är nerlagt en massa jobb i. De e fanimej dom som ska skicka upp lädret,Arrghha Tror dom att folk sitter och glor endast på en filmsekvens för att höra lite gratis skitmusik???? Är man så sugen på den artisten, går man man väl och köper en hel och fräsch skiva av den där skitmusiken,eller???? Nä dom där fjunhögarna har en överböitro på sej själva. Stå på er , Jag spelar in en hel del musik själv, så vill ni ha lite sjysst musik? Tjoa till. Och det är helt"Gratis" "Blink" 0 Quote
Rydén Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Hur är det då om man tex skulle sitta i en bil och höra en låt i bakgrunden? 0 Quote
walfridson Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 [citat=Rydén]Hur är det då om man tex skulle sitta i en bil och höra en låt i bakgrunden?[/citat] Precis samma sak. 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 men man kan alltså spela in radioprogram och använda musiken i sin film därifrån utan att det bryter mot upphovsrätten? 0 Quote
gorse Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 [citat=EzekielMartyr]men man kan alltså spela in radioprogram och använda musiken i sin film därifrån utan att det bryter mot upphovsrätten?[/citat] Precis samma sak. Svaret på alla dina frågor är "Precis samma sak." Denna sida sammanfattar rätt bra vad som gäller så slipper du fundera ut olika kluriga sätt att i alla fall skaffa erfordligt lov. http://www.filmivarmland.se/index.asp?fu_id=27 Som i alla andra trådar, fråga nån som lirar musik om du kan göra avtal med dem, gratis. 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 27, 2005 Posted March 27, 2005 Jo men jag är inte intresserad av att ha andra artisters musik, eftersom jag gör egen. Däremot så skulle jag vilja att mina karaktärer har en radio i bakgrunden kansker. :) 0 Quote
gorse Posted March 27, 2005 Posted March 27, 2005 Skulle det inte kunna råka vara så att just i dag spelar man dina låtar på radion? Det vore ju passligt, eller hur? 0 Quote
Christian van Caine Posted March 27, 2005 Posted March 27, 2005 Så har jag löst det i många filmer själv. Väljer ut nån av mina låtar jag tycker passar tillsammans med regissören, & sen effektlägger jag för att få bäst radiokänsla & matchar in akustiken. Sånt tycker jag är as-kul :-) Vid ett tillfälle råkade jag pga att jag hade väldigt kul när jag gjorde det & ingen deadline inom sikte, göra en 20 minuter lång sekvens radioprogram. ...problemet var att sekvensen där det skulle användas var bara en 20 SEKUNDER långt! Men det kan man leva med :-) Hur man får den perfekta radiokänslan är väldigt individuellt, alla radioapparater är olika & det är kanalerna åsså. Men en god början för både radio/tv-sändningar & disco/pub-musik är att börja med EQ:n & leka sig fram. Skulle kunna rabbla en massa frekvenser, men krasst så är det förmodligen bättre att säga att radio på film saknar nästan all bas & diskant (dock inte på långa vägar lika extremt som telefon, bredare spectrum), på discon (både film & verklighet, tyvärr) saknar å andra sidan musiken oftast hela spectrum av mellanregister. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 27, 2005 Posted March 27, 2005 Sen kan även radion med lite kreativitet vara en del av filmmusiken åsså! Genom att leka sig fram lite så kan det bli väldigt effektfullt :-) 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 27, 2005 Posted March 27, 2005 ahh, tack för idén! så kan man ju göra. :) Kan spela in ett fake-radio program själv... blir ju riktigt roligt. 0 Quote
tomgrejs Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 men man får använda filmklipp som visas p åen tv va? jag har för mig att jag läst att man kan ha en karaktär som kollar på tv, bara man inte fokuserar på tvklippet. utan på karaktären.. 0 Quote
final_cut Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 [citat=EzekielMartyr]Vilket jävla fascistsamhälle vi lever i. Jag uppmanar nästan till brott mot copyrightlagen. :P[/citat] Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller? 0 Quote
Jawo Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 [citat=final cut]Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller?[/citat] Slå upp ironi. 0 Quote
final_cut Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 [citat=Jawo][citat=final cut]Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller?[/citat] Slå upp ironi.[/citat] Vem är det som är ironisk? 0 Quote
Recommended Posts