Gå till innehåll

Animerad film - Manus


sebbeasen

Recommended Posts

Så kan man förstås tycka, men för min del känns det fel. Om jag själv skulle posta något så vill jag hellre veta vad folk tycker är fel än att det inte kommer några svar alls. Utan att veta säkert så har jag säkert skrivit sisådär en 500 inlägg över åren som varit manuskritik, och jag brukar inte linda in vad jag säger i något slags daddaspråk. Borde jag ha låtit bli att kommentera alls? Är kränkthetskulturen det nya svarta? Tydligen.

 

 

Exakt hur är det inte konstruktivt? Man pekar på ett konkret fel: stavningen är dålig. Måste man åka hem till personen med SAOL och en grammatikbok inslagna i presentpapper för att det skall vara konstruktivt? Icke-konstruktiv kritik är omdömen som "det suger" eller "det är jättebra" utan motivering, för det är inget som upphovsmannen kan utnyttja för att göra manuset ännu bättre.

 

 

Det är fortfarande en helt annan situation även om du inte köper min beskrivning. Som ledare måste du få alla att samsas och sträva mot samma mål, så du vill att alla mår bra och är glada. Du vill också att den kritik du ger inte ignoreras eftersom du har ett intresse av att åstadkomma en förändring. Inget av det gäller på ett forum som voodoofilm. Här kan kritik kan vara skoningslös, men den som tar emot kritiken kan också välja att strunta i den, och det är helt okej! Man behöver inte svara med gnälliga inlägg om hur dumma alla är och att man tänker sluta vara medlem.

 

Jag minns själv hur befriande det var för halvannat decennium sedan när jag gick med på en mailinglista för fantastikförfattande och upptäckte hur brutal kritiken kunde vara. Plötsligt fanns sådant som "rätt" och "fel" och "bra" och "dåligt". Man kallade en spade för en spade och en skithög för en skithög. Jag lärde mig jättemycket.

 

/Jakob

Vad fan säger du mänska ska inte tonen här vara civiliserad och det ska va nån slags jävla självklarhet att få vräka ur sig skit då är det bäst att hålla i hatten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad fan säger du mänska ska inte tonen här vara civiliserad och det ska va nån slags jävla självklarhet att få vräka ur sig skit då är det bäst att hålla i hatten.

 

Det är på gränsen om man ska bemöta det här seriöst, men du har uppenbarligen missat hela poängen i allt som har sagts i Jakobs och mitt inlägg i tråden. Det handlar inte om att aktivt bemöta någon otrevligt eller respektlöst, det handlar om att fritt kunna uttrycka sin åsikt utan att det utbryter moralpanik för att alla är så förbannat lättstötta nuförtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad fan säger du mänska ska inte tonen här vara civiliserad och det ska va nån slags jävla självklarhet att få vräka ur sig skit då är det bäst att hålla i hatten.

Jag vet inte hur du lyckades tolka mitt inlägg på det sättet. Det är klart att man skall hålla en civiliserad ton och inte vräka ur sig skit. Men tydligen finns det olika åsikter om vad dessa begrepp betyder. För mig är det inte att "vräka ur sig skit" att påpeka att en text är full av stavfel. Tycker du verkligen det? I så fall är det min tur att hålla i hatten.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skriver att du varit chef och ändå verkar du inte ha en aningen om vad konstruktiv kritik innebär.

Så istället för att svara på min tydligt formulerade fråga säger du bara att jag har fel i största allmänhet?

 

Vi får iaf hoppas du inte uttryckte dej på samma sätt till dina medarbetare som du gör i ditt sista inlägg.

Det är ju just det som var min poäng. På en arbetsplats måste man hålla god stämning, men det måste man inte på ett internetforum. Det är samma fenomen som uppstår när man visar ett manus eller en film för familjen och kompisar, man lär inte få den kritik man behöver eftersom de inte vill såra ens känslor. De gånger jag har postat ett manus här har jag egentligen bara varit intresserad av den negativa kritiken. Jag vill inte veta vad som är bra, jag vill veta hur jag blir bättre.

 

Mina underordnade tidningsbud uppskattade mig för övrigt en hel del, inte minst för att jag vägrade köpa företagets jordgubbsdoftande bullshit-beskrivning av läget utan sade som det var. Ledningen var nog inte nöjda, men det är en annan femma.

 

Men eftersom just den här tråden inte handlade om detta, utan att hjälpa trådskaparen med sitt manus, tackar jag för mig.

Och så gick han också...

 

Men kom igen, att trådar skenar iväg är ingen nyhet, och TS har ju dessutom lämnat forumet enligt egen utsago, så jag förstår inte varför vi inte kan ha en allmän diskussion om kritik? Jag är redo att lyssna, men det är svårt att föra en diskussion när ena parten väljer att vända ryggen till istället för att argumentera för sin ståndpunkt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det verkar vara väldigt svårt för en del att förstå det här med hur man uppför sig mot andra. Jag föreslår att om man inte känner att man har riktig koll på på det här med social kompetens att man då helt enkelt håller tyst. Hur svårt kan det vara?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...