Jump to content

Uppföljare vi kunde varit utan

Ammoniak

Recommended Posts

Njae, då tycker jag första är mycket bättre, fast jag håller med om att ingen av dom är speciellt bra. Men när jag var liten så gillade jag verkligen den filmen och något av det sitter fortfarande i.

Highlander 2 är väl ändå ingen riktig film, vilket ju ettan definitivt är.

(Med riktig film menar jag filmer som har extistensberättigande rent historiskt)

Uppföljare vi klarar oss utan är alla filmer som slutar med 3 eller mer. Tvåor kan fungera ibland, även om det är sällan.

Alla filmer med orden "Phantom" och "Menace" kan vi också klara oss utan, även om de inte är uppföljare. ;)

men men. är det ingen som ser saker ur en kulturell filmvinkel.

är det ingen förutom jag som intresserar sig för fenomenet triologi.

Är scream 3 en bra film? Inte direkt. Men den var rätt rolig att se, då den skämtar om de två tidigare delarna i serien och slashertriologier i största allmänhet. Det är en jävla skillnad mellan Scream 2 och 3. Då den förstnämda är puckad men det är meningen att det ska vara 'seriöst' medans den sistnämnda inte är seriös för fem öre, som dock väldigt många personer inte verkar förstå.

ibland måste man unna sig lite skräpkultur.

Matrix 2 och 3, nu blir man väl nackad jäms med axlarna, men den första filmen var verkligen grym. Kanske inte skådespelarna men det var ju något nytt över den som verkade kunna charma de flesta. Uppföljarna har kännts som om vaxdockor har ersatt skådespelarna då man konstant ser animeringarna som faktiskt var riktigt dåliga ibland.

Matrix 2 och 3, absolut! Ettan var ju riktigt bra, en bra story och innovativa effekter. Men uppföljare såg jag aldrig anledning till. Förstörde ju hela namnet och fenomenet Matrix. :(

Som gammalt fan av stridsflygsfilm a'la Top Gun så måste jag säga att jag hade klarat mig fruktansvärt mycket bättre utan Iron Eagle 2 och framförallt 3... ni som har sett dem förstår nog vad jag menar. Ruggigt dåligt. (Ja, ettan var väl ganska löjlig den med egentligen, men den gillade jag i alla fall).

Tyckte Matrix Reloaded var, tillsammans med Animatrix (rubbet), bäst i hela serien!!

Highlander både ett 6 två har en given plats i mitt hjärta även dom :-)

Ska man däremot räkna upp fräcka filmer med helt värdelösa uppföljare, så liggre mina röster på:

Lejonkungen

The Mask

Addams Family

Cube

Dawn Of The Dead/Zombi (men först efter Zombi 2:Zombie Flesh-Eaters, den är fan så läcker!!!)

Game Of Death (alltså den riktiga versionen som den hittades av Linda Lee)

Chainsaw Massacre (tvåan var lika bra som ettan, men sen dog hela serien en ond jävlig död)

Det är alltså inte filmerna jag nu räknat upp som stinker, utan deras uppföjlare. Alla dom här är filmer jag verkligen uppskattar :-)

Jag erinrar mig mig att vi har haft en liknande tråd förut där vi grunnade över vilken storfilm som fick sämsta uppföljaren. Jag hade två filmer på förslag som jag tycker direkt kvalar.

Grease, är en välkänd storfilm med John Travolta och Olivia Newton John. Tjejer i samma ålder som mig gick och såg filmen 10-tals gånger på bio (jo, de betalade flera ggr för bio). Jag gillade den för både bilarna och den balla 50-talsmusiken. Travolta var hjälte i mångas ögon (även om den auran bleknade sen). På den tiden var filmen en kassasucce utan dess like.

GreaseII, försökte repetera succen, men varken John Travlota eller Olivia Newton John ville vara med i filmen. Ingen annan skådespelare heller. Så samtliga medverkande var helt okända och storyn blev platt och musiken trist. Rena bakfyllefilmen, helt avslagen och unken.

En film som jag brann för är American Graffiti (Sista natten med gänget) av George Lucas (Harisson Ford var med, körde en attan het Chevy 55:a) drog också storpublik, blev blixtsnabbt kultfilm bland motorintresserade ungdomar där en gul Ford 1932 hotrod är förebild för hotrod-kulturen än i dag.

More american grafitti blev ett riktigt fiasko där många skådespelare saknas, fel tid, fel miljöer och ingen kom. Kändes lika avslagen som djungelbokenII.

Animatrix var bra, riktigt bra vissa delar. De två sammanhängande delarna var grymma liksom filmen om det upfuckade huset, mycket najs. Däremot var reloaded den sämsta av de två uppföljarna, för mycket luckor i handlingen och riktigt plastig, särskillt i fightingscenerna.

Starshiptroopers 2 är nog den uppföljare jag skulle lägga min röst på som sämsta uppföljare. Även om 1:an kanske inte var den bästa filmen i historien, så var den skön att titta, behöver inte tänka så mycket bara njuta!

Om man skulle kunna ge en liten sammanfattning av filmen (2:an), för de som inte sett den, så kan jag bara säga: Se den inte, ni kommer att förbanna era ögon och öron. Kort och gott en totalt värdelös film!

Att säga att matrix uppföljarna var onödiga är att gå över gränsen...

Man får ju svar på många frågor angående matrix teorin i de här 2 filmerna och det är intressant för de flesta andra. Visserligen är magin borta och skådespeleriet är långt ifrån lika bra, så är de sköna filmer båda 2 tycker jag..

Förresten Mortal Kombat 2 är den mest onödiga uppföljaren vi känner till idag, 3an som de ska göra i maj ska vara den riktiga uppföljaren till ettan.

Det var roligt att få veta lite mer om bakgrunden till Matrix, det håller jag med om. Men det begäret efter den vetskapen kom ju efter att man fick reda på att de två uppföljarna skulle göras. Då började man spekulera. Innan hade ettan varit så bra som film och man behövde inga förklaringar.

Haller med om att Matrix upfoljarna var lite onodiga, och uppenbara satt att dra in stalar. Men men, ja diggar verkligen revolutions anda!

Plus att bland alla 99 av 100 sunkiga uppfoljare finns det en parla, och en som ar definitivt bland de hogst rankade ar Die Hard 3. Wow, vilken rulle! Som manusforfattare sitter man och kollar pa den och varje minut blir man bara helt paff over hur lacker storyn ar!

Ha det!

Tänker på alla filmserier man gjorde tidigare. Det finns hur många uppföljare som helst av Tarzan, Frankenstein, dracula, Thin man, The Mummy m.m.

Sen har vi skräckserier som Fredagen den trettonde och ElmStreet. Där finns måååånga onödiga uoppföljare.