Gå till innehåll

Kraschar ofta


revilofoto

Recommended Posts

Hej.

Håller på med ett projekt i P Pro, på min hyfsat nya MacBook Pro.

Men programmet kraschar ofta...

"A serius problem has occured that makes P Pro to shut down" dyker upp.

 

Jag har sparat olika kopior på projektet vid olika tillfällen då jag klippt.

Men öppnar jag upp en äldre version av projektet så är problemet där igen.

 

Ibland lyckas jag klippa en stund innan rutan dyker upp på nytt...

 

Och när jag försöker exportera mitt material från tidslinjen, 40min, så stannar den på 3%...har gjort så 4ggr nu...

 

Vad kan detta bero på och hur får man bukt med problemet?

 

Vänligen/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Glömde:

Premiere Pro CS 6

 

6 mån gammal MacBook, 16Gb och annat påkostat...

 

Materialet är i 1080 50p, men jag har en hel del stillbilder med i projektet, vissa i tiff på runt 70Mb...

Övriga i jpg på runt 5Mb.

 

Har provat starta om flera ggr utan resultat...

 

Startade upp ett annat projekt från en annan HD och det fungerade fint...men detta andra vill inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

1 extern som jag klipper med.

Det är en Freecom på 3 Tb Quattro USB 3.0, ska vara en värstingmodell...

 

Och ja, jag har flera videofiler, i vissa lägen 10 stycken...

Allt material på tidslinjen är för närvarande 40min, och det mesta är med 3 videospår som används, men på något enstaka ställe är det upp till 10 stycken, kanske totalt 1 minut av de 40...

 

På just det stället har jag använt enklare effekter, men på ett annat, ca 15 sek långt parti, har jag använt flera greenscreen-effekter.

Men det ska väl en MacBook klara av....tycker man...

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar vad som skulle hända om du spred ut arbetskapaciteten till fler diskar. Har du kanske en till disk att koppla scratch-filer till. Osäker på om det är det som är felet men kanske kan vara värt att kolla upp.

 

"Programs like Premiere Pro, Photoshop and Gimp all make use of a scratch disk, where these scraps files and temporary data are stored when you run out of RAM. If you're working with a large project, those files can grow in size fast. By shifting them all to another drive entirely, you're lessening the load placed on your internal drive, splitting reads and writes between two places, as opposed to one. You'll render faster, export quicker and be all the happier for it."

Use an Extra Drive As a Scratch Disk for Increased Speed and Space

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det är .mts videofiler....men det har fungerat bra att klippa tidigare i projektet.

Sist jag exporterade något hade jag klippt 20min, tog visserligen 1 timme att exportera men det gick...

 

Ang. att koppla en annan disk för att sprida ut arbetskapaciteten...ska jag klippa ut mapparna "Adobe Premiere Pro Auto Save" och "Adobe Premiere Pro Files" och klistra in i den andra disken?

Ska man tala om för programmet att den ska lagra dit då, och hur gör man det?

Var går man in då?

Är det: Project settings - Scratch disks - och sedan väljer att "Captured video", Captured audio", "Video Previews" och "Audio Previews" går till den nya disken?

 

Tack förresten för er tid och vilja, uppskattas! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick precis hjälp i en tidigare tråd om konfiguaration av diskar. Se nedan.http://forum.voodoofilm.org/videoredigering/34530-disk-hastighet-viktig-i-hela-kedjan.html

 

Jag har tre drives i min laptop och kör följande (du skulle mao kunna "strunta" in min 1:a disk):

 

SSD 1: Operativsystem / Kontorsändamål / Betatestning

SSD 2: Operativsystem för demo & produktion.

SSD 3: Grafik / Ljudeffekter / Musik / Cachefiler / etc

Extern USB3 SSD drive: Video media.

 

//M

 

 

Undrar om du inte bara ändrar i programmets meny. Edit > Preferences > Media, för att sedan flytta på målmapp för Media cashe och Database eller vad det heter..

 

PS: Spara ditt nuvarande projekt som det är ifall något blir knas.

 

Frågan är om inte Captured video är sådant man tankar in via t.ex. firewire från t.ex. DV- eller HDV-kamera och inte påverkar detta, lite osäker men tror det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glömde:

Premiere Pro CS 6

 

6 mån gammal MacBook, 16Gb och annat påkostat...

 

Materialet är i 1080 50p, men jag har en hel del stillbilder med i projektet, vissa i tiff på runt 70Mb...

Övriga i jpg på runt 5Mb.

 

Har provat starta om flera ggr utan resultat...

 

Startade upp ett annat projekt från en annan HD och det fungerade fint...men detta andra vill inte...

 

Jag skulle inte använda stillbilder på 70MB. Anpassa dem för video. JPG-komprimera och använd exakt den upplösning du behöver.

Jag har haft problem med Premiere när jag haft för stora bildfiler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, men tror du att jag kan rädda projektet nu?

Ska jag prova att ta bort alla stora tiffs?

Och kanske det partiet där jag använder 10 videospår...

 

Monnexs, ska prova ditt förslag med.

 

Tack så länge boys, men fortsätt gärna komma med förslag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Kimster, stora stillbilder är inte bra. Du kan testa att ändra Optimize Performance for Memory istället för Performance (detta görs i Preferences). Det gör skillnad med projekt som har stora bilder.

 

Notera att det är pixelstorleken som gör skillnad, inte hur stor filen är på disken.

Men projekt med mängder av stora stillbilder är tufft utan mängder av minne.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Max.

 

Har rensat en del bilder som ändå inte användes och ändrade till Memory istället för Performance, men den vill ändå inte exportera mitt material.

Stannar vid 4%, hänger sig då.

 

Jag kan redigera några minuter men sedan dyker rutan upp igen som stänger mitt projekt.

Känner mig helt maktlös...hur kan jag rädda mitt projekt...känns jobbigt när man lagt ner runt 150 timmar på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du exportera en liten del, men ändå förbi delen där det kraschar?

 

Vad händer om du renderar en del av timeline?

 

Har du GPU accelereration på? (CUDA, Open Cl??)

 

Edit: Btw, har du många långa klipp (20+ minuter)?

Edit 2: Om det är en Retina MB PRO, vilket OS (ex 10.8.???) och vilka grafikdrivers har du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kunde exportera de första 3 minuterna igår, tänkte köra så för resten också, dvs 2-3 minuter åt gången, men det gick inte, hängde sig vid ca 75%.

 

Känns inte som att det finns en speciell del där det kraschar.

 

Rendera är inga problem.

 

"Video rendering and playback" står på:

Mercury Playback engine GPU acceleration (Open CL)

 

Nej inga långa klipp, längsta är ca 3 min.

Men en hel del stillbilder, har inte räknat dem, men säkert runt 140-180 stycken.

Blandat tiff och jpg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att du har senaste CUDA drivern (System > CUDA > Updates).

 

Testa sen att ställa GPU acceleration på CUDA (gäller framför allt om du har 10.8.3 - Apple och nVidia introducerade en bugg där).

Fungerar inte det, kör Software.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

TV som i broadcast eller TV som du spelar upp via en mediaspelare?

 

Hade jag vart du hade jag gjort en dubblett av projektet. Använt den att labba med.

Först hade jag raderat hälften av alla bilder från linan, och sen exporterat.

- Funkade det, så hade jag fixat till alla bilder. Batchkonverterat dem till jpg anpassad för 1080 och sen gjort relink i projektet. Tar tid, men värt det om det löser problemet.

- Funkade det inte, hade jag raderat alla bilder och testat exportera. Funkade det då hade jag gjort som ovan.

- Funkade det inte då heller kan man konstatera att det troligen inte är bilderna i sig som är problemet. Då hade jag exporterat linan i delar för att se om det är någon specfik del av linan som innehåller ett klipp som kanske är orsaken.

 

Mao. jag hade gafflat in problemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter vettigt det du skriver Kimster.

Jag labbar redan med en dublett faktiskt på en annan disk, då jag inte vill leka med originaldisken förrän jag löst problemet.

:)

Broadcaster TV as in SVT :)

Finns ett hundratal olika format...

H.243 och 1080 25p?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...