marcuspresident Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Behöver en kamera/startkit för produktion till webbtv för intervjuer och kortare reportage. Har ni några tips? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
33gustav Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Det beror på vad du har för budget, men jag skulle själv rekommendera en DSLR. Det finns olika dslrs i olika prisklasser men titta på dessa, Canon 650D, Canon 60d, Canon 5D mark III 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuspresident Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Känns lite som att DSLR är så stativberoende. Annars då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Sony VG-kamerorna kanske kan vara något, ligger väl på 15-20 000 med objektiv och lite beroende på vilken modell. Så det beror ju på budget, som sagt. Men med dem så bör du uppnå liknande kvalitet som med en DSLR. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Det beror på vad du har för budget, men jag skulle själv rekommendera en DSLR. Det finns olika dslrs i olika prisklasser men titta på dessa, Canon 650D, Canon 60d, Canon 5D mark III Hopplöst, det eviga rådet på Voodoofilm, DSLR, som därtill i intervjusammanhang är det knäppaste man kan välja så vida man inte har begränsad budget samtidigt som man har specifika krav på kort skärpedjup m.m. Varför, jo för att: Framför allt, obefintliga möjligheter att få bra ljud; med avsaknad av XLR-ingångar, enkla volymrattar, separerade kanaler m.m. Seg elektronisk rullande slutare som gör dem svårarbetade utan axelrigg eller stativ. DSLR:er är bra i många fall men till intervjuer lämpar de sig i de absolut flesta fall mycket dåligt även om de ger en skön känsla. Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuspresident Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Jag tänkte kolla runt lite vad kostnadsbilden blir, men nog kan jag skrapa fram 25000:- ex. moms av min arbetsgivare. Jag har jobbat lite som videoreporter på TV4 och de hade några Panasonic modeller jag inte minns beteckningen på. Men jag tyckte det blev hyfsat bra resultat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jag Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Det finns en anledning till varför ENG-kameror inte har alltför stor sensor och det är bl.a. för att slippa jaga fokus hela tiden. Då händelsen inte är för evigt är det viktigt att fånga den när den sker vilket du med lätthet gör med en mindre sensor på tex 1/3". Sedan har du kontroll på allt med en sådan utan stora riggar, recorders, bommar etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Du kan givetvis hitta Panasonic HPX171 motsv. begagnat. P2-korten finns men kan vara dyra. AG AC90 är väl annars en intressant nykomling. Kanske lite för dyr om ni ska köpa annat. Canon XA10 är ett annat alternativ, väldigt liten och behändig med bra bild. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuspresident Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 De där två verkade intressanta bägge två. Canon verkar smidig och fick bra i ett test läste jag. Men å andra sidan är jag bekant med Panasonic.. Vad är det för minneskort i Panasonic? De där klumpiga stora? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 HPX171 - P2 (de stora, kameran spelar in i DVCPro) AC90 - SD Kort (kameran spelar in i AVCHD). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
picturethis Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Kan det här vara nåt? Canon XF100 + tillbehör - säljes 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shoomedia Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Sony PMW-100 + Vidvinkellins VCL-HG0737K + motljusskydd + ögonmussla - - Scandinavian Photo Ny och väldigt mycket för pengarna... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuspresident Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Tack för alla tips allihopa. Nu har jag bestämt mig för en Canon XA10 och en Röde M3 mic till den. Redigera ska jag göra med Final Cut Pro X. Och nu undrar jag om en MacBook Pro 15" 2,3 GHz 8 GB kommer att räcka till. Kommer jag att tycka att det blir segt eller kommer den att orka med?! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolt_jokern Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Det lär den göra. Min slöa laptop från 2009(dual core, 4gb) klarade av att jobba med det materialet, så det är nog lugnt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuspresident Posted October 19, 2013 Author Share Posted October 19, 2013 Fler frågor hopar sig när men väl får grejerna. Det visade sig att Canon XA10 inte spelar in "miljöljudet" med den interna micen när jag har en XLR inkopplad i handtaget. Det går att "mixa" ihop den interna med extern mic men man får då endast ljudspåret i samma kanal. Det jag vill ha är två ljudspår när jag redigerar. Så lösningen är att använda två XLR-micar då funkar det. Frågan blir då vilken mic är bra för miljöljud att ha i micfästet till ett rimligt pris då jag redan ligger lite över budgeterat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts