Gå till innehåll

Filmklyschor


MugshotPaparazzi

Recommended Posts

Något som ligger mig varmt om hjärtat är riktiga filmklyschor. Dom uppenbara, pompösa, högdragna och dom små, obemärkta, välfungerande. Finns jättebra listor på nätet med filmklyschor, MEN, skulle vara kul att frångå googlandet och se vilka klyschor som är era favoriter.

 

 

Jag älskar skurkar som måste berätta utförligt om sina onda planer

Jag älskar hur gamla poliser/soldater alltid dör hjältedöden dagen innan de ska pensioneras

Jag älskar när en karaktär säger till förrädaren, "Jag uppskattar verkligen din ärlighet" och vi i publiken bara: "NEEEJ!"

 

to be continued...

Länk till kommentar
Share on other sites

Avskyr klyschor, men jag kanske får lista en av mina?

 

Jag älskar (avskyr) när protagonisten låter antagonisten leva och släpper sitt vapen för att visa en barmhärtig gärning och vänder ryggen ifrån för att gå och antagonisten tar upp pistolen och avfyrar ett skott, men då har protagonisten tagit ut kulorna och dödar honom sen. (Finns dock flera varianter, där man ska avslöja om någon är skurk genom att ge honom ett oladdat vapen) Fast den versionen jag lade upp här återfinns i en film från 2012 som man hade förväntningar på. Kan du gissa vilken? =) ( Fast varna för spoiler först ;) )

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det obligatoriska talet som skurken bara måste hålla innan han dödar hjälten. Slutar alltid med att hjälten vinner tid samt lyckas avväpna och besegra skurken.

 

En annan klassiker är att någon sitter fastklämd eller bunden på ett tågspår. Naturligtvis närmar sig tåget men hjälten lyckas rädda personen i absolut sista sekunden. Blir lika spännande varje gång trots att man VET vad som kommer hända. Många varianter finns även på denna typ av klyscha.

 

Något man retar sig på är dessa överdrivna utdragna biljakter som aldrig tar slut, samt hur skurkarna skjuter salva efter salva med automatvapen utan att ett endaste skott träffar hjälten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det verkar som att det endast är actionfilmer som innehåller klyschor? ;)

 

I varje fall:

 

Jag älskar hur villiga skurkarnas hejdukar är, hur de offrar sina liv och låter sig dödas i massor av hjälten som om de var stormtrooper-kloner eller nåt. Tydligen växer henchmen på träd!

 

Något man retar sig på är dessa överdrivna utdragna biljakter som aldrig tar slut, samt hur skurkarna skjuter salva efter salva med automatvapen utan att ett endaste skott träffar hjälten.

 

Än värre hur hjälten alltid lyckas träffa dem. Också rätt imponerande att de ofta träffar i tredje ögat på 30 meters avstånd samtidigt som de springer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klyschor som inte är direktrelaterade till actionfilmer är ju sådana som att karaktärer inte säger "hejdå" innan de avslutar ett telefonsamtal.

Eller att två karaktärer som inte tycker om varandra men tvingas att umgås (på grund av jobbsituation eller liknande), blir nära vänner eller kärlekspartners mot slutet.

En som jag älskar för att den är så värdelös är när en karaktär slår på tv:n, och precis när denne börjar titta så börjar en nyhetssändning som är relevant för just den personen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Några fler favoriter

Hur män som blir olyckliga i en film på bara några timmar får en tredagars skäggstubb

Mentorsfigurer vet alltid vilken typ av råd de ska ge antagonisten utan att fråga vad som är problemet. (annars vore de inga vidare mentorer)

Det faktum att farliga djur såsom björnar, hajar, vargar osv. ALLTID är hungriga när de är i närheten av hjälten

Länk till kommentar
Share on other sites

Det faktum att farliga djur såsom björnar, hajar, vargar osv. ALLTID är hungriga när de är i närheten av hjälten

 

Farliga djur som björnar, hajar, vargar, och hamstrar ÄR alltid hungriga ;-)

Och jag skämtar inte. Att hitta ett mätt djur som annars skulle vilja massera dina lårben med sina tänder ute i naturen är ungefär i samma odds som att vinna högsta vinsten på lotto: dumt att satsa sitt liv på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåt av ett pet peeve för mig är hur det gärna börjar åska PRECIS när nåt styggt händer. Till skillnad från hjärtslag (som jag verkligen avskyr) så använder jag visserligen åska friskt, det är väldigt effektfullt och grymt vanligt i naturen....men jag försöker åtminstone få in det naturligt...

 

Hjärtslag annars är som sagt en riktigt tråkig klyscha för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag hade gjort en bomb, hade jag med avsikt gjort den svår att desarmera.

 

Hur många sladdar hade du tänkt hålla reda på i din bomb? Fler än tre-fyra stycken? Då har du inte gjort en bra filmbomb ;-)

Defusable Clock: It’s Gonna Alarm!!!

 

Man behöver bara hålla reda på en, den som desarmerar bomben ;-)

Två ledare hade räckt för att avskräcka vem som helst (som inte antingen har en rent overklig övertro till sin egen tur, eller helt enkelt hjärnskadad) från att försöka klippa nåt alls. 50% leva/50% kaboom är inte goda odds...

En sak går dock inte att bortförklara hur gärna man än skulle vilja: Hur fan skulle hjälten eller hans överordnade rimligtvis kunna veta vilken färg som är den rätta när valet inte är en fabriksinställning (trots allt hemmagjorda...), utan är HELT upp till bombmakaren? Men det finns faktiskt lyckligtvis filmer som löst det bra, där dom inte kunnat desarmera bomben förren dom fått tag i makaren först (var inte Law Abiding Citizen sån?) :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillade förresten bilden du länkade till! Hade nån faktiskt använt en sån i nån film skulle det blitt löjligt, där är allt man behövt göra att dra ur tändhatten och lägga den någon annan stans (eller helt enkelt dra ur kontakten) ;-)

Den under var dock lite besvärligare, där finns det en risk att det finns en sensor som skulle kunna känna av en spänning mellan de två ledarna. Vet inte om C4 är ledande dock, att det är "plastic explosives" är inte mycket att gå på då det finns ledande plaster. Anti-stat-påsar exempelvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Någon måste ha sagt detta, men att hjälten dödar en massa badguys, men vägrar döda slutskurken är en klassiker. "För jag är inte lika skurkaktig som dig!" Robocop är en klassiker. Fasen, han köttar sönder en hel byggnad med beväpnade badguys, men Clarince Bodiker undkommer när han säger att polisen måste hålla sig till regler. Därför åker Clarice fast istället för att han dödas!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Någon måste ha sagt detta, men att hjälten dödar en massa badguys, men vägrar döda slutskurken är en klassiker. "För jag är inte lika skurkaktig som dig!" Robocop är en klassiker. Fasen, han köttar sönder en hel byggnad med beväpnade badguys, men Clarince Bodiker undkommer när han säger att polisen måste hålla sig till regler. Därför åker Clarice fast istället för att han dödas!

 

Du kommer ihåg det fel:

 

Klyschan här är att Robocop tar sin sweet time på sig istället för att skjuta honom direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...