Gå till innehåll

Means of Clarity (kortfilm, Action, Thriller)


Recommended Posts

Tävlingsfilm i Novemberfestivalen 2011, arenan för ung svensk film. I en möjlig framtid utspelar sig ännu ett världskrig. Tyskland och USA har en än gång drabbats samman, nu i en strid om jordens trytande resurser. Den tyska armén håller amerikanska soldater fängslade under extrema förhållanden. USA:s elitförband Navy SEAL har i sin tur tagit Klaus Becker, en Kapten ur den tyska armén tillfånga, i hopp om att pressa honom på upplysningar om vart de amerikanska fångarna sitter fängslade.

 

Teamet bakom "Means of Clarity" heter numera RagdollPictures.

Vi välkomnar all Feedback!

 

Means of Clarity - Voddler.com Movies

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Orden "plats" och "ingrediens" är felstavade...

 

Alltid bra att informera, men den kommentaren utan någon annan "mer väsentlig" kritik känns... ja jag hade blivit lite putt iaf. ;)

 

Nu till filmen: Jag är helt för det här med att man ska göra de filmer man vill, oavsett ekonomiska förutsättningar. Men då måste man också förutse hur bra det kommer bli. En film som säger att händelserna tar plats i ett framtida krig och sedan visar skog och en grå gammal bunker blir lite löjlig. Sen är det åter igen problemet med svenskar som spelar engelsmän, vilket också sabbar trovärdigheten. Musiken kändes lite plockad, att den inte funkade med bilderna alla gånger.

 

Utöver detta tycker jag filmen hade ett bra flow, och ok ljud! Helt ok effekter också. Nu talar jag ju inte tyska, så jag vet ju inte hur bra den var, men det var ju coolt i alla fall. Dock misstänkte jag att en av skådespelarna kollade ner på ett papper med repliker lite då och då under någon scen i början.

 

Men ni har i alla fall lagt tid, och det syns! Så bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att filmen utspelar sig i framtiden är att i dagsläget skulle inte detta krig vara sannolikt då Tyskland och USA är allierade (båda är NATO-medlemmar). Det faktum att det är just Tyskland och USA är för enkelhetens skull. Dels för att det är dem språken vi talar förutom Svenskan, samt att det enligt vår mening blir lättare att hänga med i storyn. Filmen bygger alltså på teorin att nästa världskrig kommer bryta ut när oljan börjar tryta. Men jag förstår din tanke.

 

Temalåten är inspelad just i syfte för filmen, men i övrigt är musiken plockad.

 

Filmen var även en del i mitt skolprojekt och därmed lades mycket tid på budskapet.

 

 

Tack för responsen och att du tog dig tiden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid bra att informera, men den kommentaren utan någon annan "mer väsentlig" kritik känns... ja jag hade blivit lite putt iaf. ;)

 

Det var inte men mening att verka tvär, skrev bara ned det första jag såg, felstavningar gör att folk inte bedömer er lika seriöst. Ni har uppenbarligen jobbat hårt och har lyckats bra med de resurser ni har (brist på hjälmar?) och texten på slutet visar på ett vällovligt syfte mer än att bara ut och filma "unga män med vapen i skogen", det gillas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inte men mening att verka tvär, skrev bara ned det första jag såg, felstavningar gör att folk inte bedömer er lika seriöst. Ni har uppenbarligen jobbat hårt och har lyckats bra med de resurser ni har (brist på hjälmar?) och texten på slutet visar på ett vällovligt syfte mer än att bara ut och filma "unga män med vapen i skogen", det gillas.

 

Däremot kändes det hela tiden som "unga män med vapen i skogen". Är inte heller något större fan av color correction så stark att man kan glömma allt vad detaljer i skuggor heter. Storyn och budskapet var däremot ett plus :)

Länk till kommentar
Share on other sites

StenR/Tolin: Vad gäller"Unga män med vapen i skogen" så kan väl det förklaras av att det blev problem med att hitta skådespelare. Det var få som ville ställa upp och därmed fick vi även ha med betydligt yngre personer än vad vi från början tänkt samt att de till antalet blev färre. Så jag kan hålla med er.

 

Tollin: Det är sant! Faktum är att anledningen till att color correction använts så pass mycket har sin förklaring i kamerautrustningen. Vi blev lovade ett produktionstöd på en JVC proffskamera av äldre modell, dock skrev vi inget skriftligt vid den tidpunkten. När vi väl skulle hämta ut kameran var den inte längre till utlåning och vi fick låna en Canon XL1, och som ni kanske vet är den inte så mycket att "hänga i granen", den har helt enkelt för dålig upplösning. Detta blev vår lösning.

Kolla gärna in "Vem tror du att du är?" i "kolla min film". Då den är filmad med helt ny utrustning.

Kul att Storyn gick hem! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...