Gå till innehåll

Pedolly

Recommended Posts

Jag gillar helt klart upplägget. Det är ett av de bästa idéerna jag sett presenteras på den här sidan, enligt mitt tycke.

 

Film är ett visuellt media och det är viktigt att man är visar och inte berättar. Så som du beskrivit filmen så vill du inte visa bakgrunden utan berätta den i form av flashbacks. Det tror jag är till filmens nackdel.

 

Jag skulle heldre sett att hela första akten - de första 30 minutrarna - är det som du beskrivit som bakgrund.

 

Skippa psykologen helt. Det är för klisché att ha någon fläka ut hela sin barndom för en psykolog.

 

Åldrarna känns lite konstiga. 11 år och gravid? Nja... Det är lite tidigt. 13 är troligare. 46 och gravid är också lite ovanligt. Onödigt ovanligt. Om man skaffar sitt tredje barn så sent - och lyckas - så måste det finnas en förklaring.

 

Att systern skulle bära en mask är fullständigt otroligt. Då är det bättre om hon fått en brännskada i ansiktet eller liknande.

 

Jobba vidare med idén!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, du har en bra grundstory att jobba med.

 

Håller med om att psykologen är onödig, liksom att masken och kontinuitets/tidsaspekterna är något extrema, men att använda hela första akten för att skissa upp storyns bakgrund kan blir utdraget. På något sätt bör vi se/förstå vad filmen handla om lite tidigare än först efter 30-40 minuter. Det ena utesluter dock inte det andra.

 

I det här läget, när du ser nästan hela filmen framför dig, med ett flertal viktiga scener, så kan det vara en god idé att skriva ner dom på s.k. indexkort (eller vanliga post-it lappar). Inte varje enskild scenrubrik, utan bara en rubrik på vad som händer, t ex: "Karen ser pappans övergrepp", "Maria dödar sin fader", "Karen får missfall", "En ny nanny presenterar sig" osv. Prova sedan att lägga ut dom i olika ordning, inte bara i den du har nu. Våga experimentera - det är bara kort! - till du hittar något mönster som du funkar genom hela. Läs mer om indexkort-metoden här: 10 hints for index cards | A ton of useful information about screenwriting from screenwriter John August

 

Var dock inte rädd för att inse och acceptera att visa scener kanske helt enkelt inte funkar. Det blir så ibland.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ser bakgrunden som "bara bakgrund" så kan det blir ganska långdraget, men det är en väldigt viktig del av storyn som det är viktigt att visa ordentligt. Precis som i "Handen som gungar vaggan", "Hitta Nemo" och "Inglorious Bastards" verkligen visar vad som hände "innan".

 

Varför Rumänien? Som du har beskrivit historien så finns det inga skäl till att den ska utspela sig i två länder. Det är lättare att få något producerat som man inte flyttar runt för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée

tack så mycket för kommentarerna! :) jag håller med om att psykologen är onödig, var mest en bekväm utväg till att kunna visa bakgrunden, men jag tror jag ska lista ut något nytt. Jag är med på att

visa en del av bakgrunden i första akten men jag vill nog ändå spara själva poengen till lite senare (alltså visa att det är två tjejer och inte en).

Jag vill försöka skapa någon slags gåshud-effekt och är rädd att den inte kommer om man avslöjar allt i början.

Om man visar två småflickor i början av filmen och sedan två vuxna i resten av filmen är jag rädd att man lätt räknar ut allt..kanske, vi får se ;) åldrarna är lite galna ja, håller med! och tack för idén om brännskadan, tror

jag kör på den istället faktiskt!

tack för goda råd! :) har börjat skriva nu!

/Anna

Länk till kommentar
Share on other sites

daac

tack för responsen! :)

som jag nämnde i tidigare inlägg, tidsaspekterna och masken är överdrivna! kommer ändra det. Men ja, håller mig nog som sagt till att inte avslöja för mycket i början, men en del iaf!

har tänkt mycket på hur jag ska få ner allt så att det faktiskt blir en film..än så länge har jag den ganska tydligt i huvudet, men att få ner den som ett manus känns som en utmaning! ska definitivt använda

mig av indexkort-metoden! tyckte den lät bra att börja med! förhoppningsvis ser jag mönstret på lapparna så som jag ser det i huvudet. tack!

/Anna

Länk till kommentar
Share on other sites

Var inte rädd för att utmana dina egna förutfattade meningar om hur det "ska" bli till slut, indexkorten kan hjälpa dig se helt nya vägar som du inte tänkte på innan. Och bli inte besviken om du ser att din första idé kanske har några hål här och var som gör att du vill/måste strukturera om, det betyder ju att du håller på att utveckla din story!

 

Eller så faller alla korten på plats direkt. Fast, det har aldring hänt mig, det brukar alltid minst bli några justeringar. Ett verktyg att kombinera med är ett beat sheet. En av de kända är Blake Snyder's "BS2", men det finns flera, och du ska aldrig känna dig fast i en sådan ram; den är till för att stötta din story, inte styra den.

 

Och en helt annan positivt bi-effekt av korten är att kartoteket man får ihop går att använda sig av när man väl kavlar upp ärmarna och börjar skriva. Det kommer tillfällen under den resan när motivationen och inspirationen inte är på topp; då kan man bläddra lite bland korten och ta upp en scen som man känner mest för just då, och skriva lite på den. När man är klar kan man kasta kortet. Det är ett sätt att mota skrivkrampen som kan dyka upp när man minst anar det.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...