Gå till innehåll

Min ansökan till STDH. Scen ur "W.P.W.T.".


shAArken

Recommended Posts

Hej,

 

Tänkte jag skulle posta mitt arbetsprov som jag skickade in till Stockholms Dramatiska Högskola.

 

Det är en scen ur en film som jag skriver på just nu; Wrong Place Wrong Time aka W.P.W.T.

 

Rubriken för arbetsprovet är "En vanlig människas uppgång och fall". Jag kände att den här scenen passade perfekt för ändamålet.

 

Jag kommer även posta hela manuskriptet här på forumet så fort mina ansökningar till olika tävlingar har blivit konfirmerade.

 

Tacksam för respons.

 

/shAArken

 

LOGLINE

After being dumped by the love of his life, a drunken Frank finally decides to make interest in the girl next door. The only problem is that he just walked into a crime scene with two mob hitmen and a dead girl. Does the mob accept witnesses?

 

TAGLINE

Being in the wrong place at the wrong time seems inevitable.

 

SYNOPSIS

This is a non-linear story about being in the wrong place at the wrong time.

 

Frank, a mid-aged coward with alcoholic tendencies, has recently been dumped by his girlfriend, leaving him with two newly bought plane tickets to Hawaii. He decides, after a bottle of booze, to finally visit his female neighbor, Destiny, to ask her to come along. Destiny is a foxy young broad with a passion for drugs and sex. During Frank’s “pep-talk” in his apartment, Destiny already has visitors. By the two mob hit men, Tairy and Bald. They’re paying Destiny a visit to tell her that their boss is after her and wants her dead. Destiny isn’t in the mood of listening, nor scared, and instead persuades Bald to play Russian roulette. With or without him. She takes out a gun, puts the muzzle to her head and pulls off a shot. Before Tairy and Bald tries to prevent her from shooting she is already dead. Frank walks into this absurd crime scene and is instantly shot by Tairy and Bald, to prevent witnesses.

 

A couple of days earlier a robbery is taking place in a shop where Franks, of that time, girlfriend Lucy is working. The robber gets surprised when an older man enters the shop and he instantly takes Lucy as hostage and holds a knife against her throat. He gets even more surprised when the older man pulls out a gun and points it against him. The robber threatens to cut Lucy’s throat if he doesn’t skedaddle. The older man reveals himself as the town’s mafia boss and manages to set Lucy free from hostage. After the robbery, the Boss asks Lucy out for a date.

 

All the characters stories end up in a final scene on an air plane towards Hawaii. Things have not been as dire as you might think from the beginning…

 

GENRE

Crime/Action/Thriller

En vanlig människas uppgång och fall (Scen ur W.P.W.T.).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Dina karaktärsbeskrivningar är väldigt fattiga. Bara åldern säger mig ingenting. Försök måla upp en bild av karaktärerna,

så läsaren inte fantiserar ihop en bild som du anser är felaktig.

 

Vad är syftet med att skriva på engelska? Jag ser ingen anledning till det när jag läser manuset. Jag tycker det skulle vara bra mycket

intressantare om du skrev på svenska och förankrade handlingen i någon svensk stad. Då skulle du också kunna välja någon mer

givande destination för handlingen än Hawaii. Jag menar, om Frank köper en tur- och retur resa till Helsingör eller Travemünde, säger det

mer om den Frank jag föreställer mig när jag läser scenen.

 

Det är svårt annars att uttala sig om scenen när man inte vet dess sammanhang.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dina karaktärsbeskrivningar är väldigt fattiga. Bara åldern säger mig ingenting. Försök måla upp en bild av karaktärerna,

så läsaren inte fantiserar ihop en bild som du anser är felaktig.

Är karaktärens utseende inte relevant till storyn är det onödigt att ta med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är karaktärens utseende inte relevant till storyn är det onödigt att ta med det.

 

Ett utseende är mer än de fysiska attribut man föds med. Ett utseende visar känslor, till viss del vad man varit med om, ibland vilken socioekokulturell bakgrund man har osv.

 

 

Alltid relevant i mitt tycke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag visste att ni skulle påpeka karaktärsbeskrivningen, som jag annars är väldigt noga med att utforma.

 

Som jag nämnde ovan så är denna scen lösryckt ur ett långfilmsmanuskript och är blir väl därför väldigt svår att riktigt ta på.

 

Det var ett sätt att sticka ut ur mängden ansökningar och på så sätt skapa frågor. Antagligen ett rätt kasst drag, men det spelar ingen roll.

 

Jag satte dit ålder just för ansökningens skull. Det finns inte med i originalmanuset.

 

Angående att jag skriver på engelska så gör jag i princip alltid det nu för tiden. Den här storyn utspelar sig också i USA.

 

Tackar för feedbacken, men detta var saker jag redan visste om. Dock var det bra att få bekräftat att det känns lite klent att bara rycka en scen ur tomma intet.

 

Till skolan bifogade jag synopsis. Jag lägger till det i den här tråden också.

 

Kommentera gärna vad ni tycker om detta också. Mer kött på benen, tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

LOGLINE

After being dumped by the love of his life, a drunken Frank finally decides to make interest in the girl next door. The only problem is that he just walked into a crime scene with two mob hitmen and a dead girl. Does the mob accept witnesses?

 

TAGLINE

Being in the wrong place at the wrong time seems inevitable.

 

SYNOPSIS

This is a non-linear story about being in the wrong place at the wrong time.

 

Frank, a mid-aged coward with alcoholic tendencies, has recently been dumped by his girlfriend, leaving him with two newly bought plane tickets to Hawaii. He decides, after a bottle of booze, to finally visit his female neighbor, Destiny, to ask her to come along. Destiny is a foxy young broad with a passion for drugs and sex. During Frank’s “pep-talk” in his apartment, Destiny already has visitors. By the two mob hit men, Tairy and Bald. They’re paying Destiny a visit to tell her that their boss is after her and wants her dead. Destiny isn’t in the mood of listening, nor scared, and instead persuades Bald to play Russian roulette. With or without him. She takes out a gun, puts the muzzle to her head and pulls off a shot. Before Tairy and Bald tries to prevent her from shooting she is already dead. Frank walks into this absurd crime scene and is instantly shot by Tairy and Bald, to prevent witnesses.

 

A couple of days earlier a robbery is taking place in a shop where Franks, of that time, girlfriend Lucy is working. The robber gets surprised when an older man enters the shop and he instantly takes Lucy as hostage and holds a knife against her throat. He gets even more surprised when the older man pulls out a gun and points it against him. The robber threatens to cut Lucy’s throat if he doesn’t skedaddle. The older man reveals himself as the town’s mafia boss and manages to set Lucy free from hostage. After the robbery, the Boss asks Lucy out for a date.

 

All the characters stories end up in a final scene on an air plane towards Hawaii. Things have not been as dire as you might think from the beginning…

 

GENRE

Crime/Action/Thriller

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet ju inte om det är en fördel eller en nackdel att skriva på engelska för det du ansöker till, men jag skriver själv mycket på engelska och har fått betydligt större respons, eftersom man ökar antalet potentiella kunder mångfalt. Så fortsätt skriv på engelska om det är det du vill.

 

Det finns en del att jobba med på engelskan. "Walks" istället för "is walking" bland annat. Fler "power verbs" som "slams the door", "slumps in the seat" mm. Jag är ingen språkexpert som kan peka ut exakta språkliga brister, men jag har fått en hel del kritik på engelskan genom åren, så en del har jag snappat upp. Fortsätt jobba på att få din skrivna engelska målande och behaglig att läsa.

 

Jag håller med tidigare kommentarer om att beskrivningarna är lite torftiga. Jag vill få en snabb bild av vad det är för personer och miljö. Och då vill jag ha information som bidrar till historien, inte om nån är snygg och har en röd stjorta. Använd fler adjektiv för sånt som är viktigt.

 

Jag skulle ta bort alla understykningar av betoningar på ord. Ska du tala om hur något ska uttalas så ska det stå inom parentes mellan karaktärsnamnet och vad som säjs. Men helst vill jag inte ha med sånna heller. Jag själv skriver dem bara om scenen blir helt fel, om det inte framgår hur det sägs, som att det gör skillnad om något viskas eller sägs i normalton.

 

Annars skulle jag säga att som scen så fungerar den. Den har humor utan att killen är en pajas. Den har ett skapligt tempo. Man märker att det är två olika personer och man känner att det är en spänning mellan dem.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, Désirée!

 

Ja, min engelska är sjukt racklig emellanåt. Det blir så när man inte gått i skolan på fem år, trots att jag var inskriven på skolan(!).

Jag kommer, som du säger, fortsätta med detta för att träna, träna, träna.

 

Bra där med betoningar på ord. Jag ogillar det också, men fick tipset av en annan här på forumet att man skulle göra det. Tror dock jag väljer att köra på ditt spår här istället. Det är ju upp till regissören och skådespelaren hur de vill tolka dialogen.

 

Som jag nämnde innan så kanske det var dumt att bara rycka en scen ur sitt sammanhang, men vi får se hur det går. Jag har inga förväntningar ö v h t.

 

Tack än en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite krasslig engelska ibland som redan påpekats, hittade även ett par stavfel och syftningsfel i texten vilket kanske inte är det bästa om du redan skickat in det till DI.

 

Annars:

 

Någon sa att det inte prickade in temat speciellt bra i någon annan tråd och jag måste bara säga att jag tycker det prickar in temat väldigt väl. Sköna karaktärer även om man inte hinner lära känna dom speciellt mycket. Jag tycker Frank borde balla ur mer när kvinnan säger åt honom att hon hittat en ny, ta ut svängarna kör på..bre på. Kan funka, kanske inte funkar.

 

Ja, det var det jag kommer på för tillfället. Lycka till med din DI ansökan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, WingDing.

 

Då Frank är en fegis och allmänt kyckling av sig, när han inte är full, så ville jag inte bre på för mycket heller. Känns som ett lagomt utbrott för någon som brukar vara timid och konflikträdd.

I och för sig inte så lätt för dig att veta. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker scenen är ganska bra. Frank kommer in i scenen med förhoppning att få med sig Lucy till Hawaii och kickas ut ur den som en dumpad looser. Det är värdeförändring det. Kan kanske tycka att dialogen är lite för "förklarande" i mittendelen av scenen.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...