Gå till innehåll

Filma genom golv


h.cewers

Recommended Posts

I vår film vill vi i en scen börjar filma i källaren sedan filma upp till första våningen osv. mellan varje våningsplan vill vi liksom filma inne i golvet så man ser ledninger osv. Filmningen är vågrät med golven i huset.

Helst vill jag veta en film där de filmar såhär så man kan klippa in just "golvsekvenserna".

 

/Hugo

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik Blom]Har inget direkt svar på din fråga, men kanske om jag får ett förtydligande - Med "Filmningen är vågrät med golven i huset." antar jag att du menar att kameran rör sig som en hiss, rakt uppåt men filmar vågrätt? Eller filmar kameran uppåt och rör sig uppåt?

 

/Rico[/citat]

 

Som en hiss och filmar rakt fram, vågrätt med golven.

 

/Hugo

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Ett förslag är att du använder en kamerakran eller liknande för att röra kameran mot taket/golvet och strax innan kameran slår i taket lägger du in en transition (vanlig "trycka"-med-bilden-neråt-transition) till det hemmabyggda "golvet". Transitionrörelsen måste ju vara i samma takt som kameraåkningen. Och sedan på samma vis från "golvet" till en kameraåkning från golvet på våning 1 upp ot taket osv....

 

Hängde du med? det borde gå rätt ok. Man får ju bygga ihop ett låtsas golv med kablar och rör osv. Du måste sannolikt också maska bort en del av bilden som inte skall vara med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har haft den här effekten i en film jag gjorde för några år sen, naktdelen är att inget får röra sig i scenen som den går från eller den som den går till.

 

 

Vi filmade följande: En kille som gick ner i en tunnelbanenergång och sen en scen som skulle föreställa att vara under jorden, Vi tog sista frame:n på första klippet och den första på sista klippet, vi la in dom i photoshop och la dom ovanpå varanda och gjorde samtidigt en remsa som såg ut som asfalt ovanpå jord och lite rör och la den imellan bilderna och sparade sen denna avlånga bilden. sen använde vi av oss funktionen i premiere som gör att man kan åka runt och zooma in på en stillbild och gjorde så att kameran gick ifrån översta bilden på tunnelbane nergången och drog den neråt så att det såg ut som att kameran gick igenom marken och lade detta mellan det första klippet och det sista.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Peter R]Hej!

Ett förslag är att du använder en kamerakran eller liknande för att röra kameran mot taket/golvet och strax innan kameran slår i taket lägger du in en transition (vanlig "trycka"-med-bilden-neråt-transition) till det hemmabyggda "golvet". Transitionrörelsen måste ju vara i samma takt som kameraåkningen. Och sedan på samma vis från "golvet" till en kameraåkning från golvet på våning 1 upp ot taket osv....

 

Hängde du med? det borde gå rätt ok. Man får ju bygga ihop ett låtsas golv med kablar och rör osv. Du måste sannolikt också maska bort en del av bilden som inte skall vara med.[/citat]

 

Bra försalg, men det verkar dyrt och tidskrävande. Denna filmen är bara något vi tänkte göra under sportlovet med en 5000kr kamera. Har alltså inte så mycket resurser.

 

/Hugo

Länk till kommentar
Share on other sites

Ayame, din teknik fungerar ju även med rörelser i bilderna om man använder AfterEffects eller nått liknande då man inte behöver ta en stillbild.

 

Nackdelen med denna teknik är ju dock att i och med att kameran åker längre och längre ner mot golvet så ändras ju perspektivet också och om man då bara tar när kameran är några centimeter ovanför så får man ju itne samma perspektiv som man får om man skulle ligga halvvägs genom golvet. Dock kanske det blir så lite att det ändå ser snyggt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett annat sätt om det blir för krångligt är att...

 

Vinkla ner kameran mot golvet med linsen när ni är ca 1dm från ytan. Kör ner linsen i golvet tills den är helt svart. Kör ett klack klip och tona ner i svart.

Börja med kameran precis mot taket på undervåningen på samma sätt. Och tona upp med ett black klip. Vinkla tilbaka kameran och fortsätt filma.

 

Det kanske inte blir lika snyggt men är ni lata så funkar det. Ni kanske kan lägga ett klipp där ni kör kameran i något mörkt och isolerings liknande grejs emellan? :P

 

Det finns en reklamfilm där dem går igenom flera väggar på ungefär detta sätt.

Kommer ej ihåg vilken dock.

 

Bara galna idéer

Länk till kommentar
Share on other sites

Att föra kameran ner så lågt mot golvet kommer inte att funka, perspektivet är fel för att det ska se helt trovärdigt ut.

 

Det man kan göra däremot är ju att ställa killen (om det nu är ett object du har fokus på, göra det för en beskrivande miljö kan nog funka iof man är bara ute efter att få kameran passera en kant som kan likna ett genomkapat golv.) t.ex. på en box, låda eller nånting, och se till o filma i en hög vinkel så man inte ser att han står på en box. Altså filma väldigt 2D. Sen föra ner kameran under boxen. så du har när kameran lämnar bild på de sättet.

 

Sen åt andra hållet så kan du ta en dörrkarm eller liknande och filma över dörrkarmen och ner så du ser rummet från dörren.

 

Släng in det här i After FX,combution eller likanande och lägg dit något imellan klippen som kan likna en golvstomme.. och sen tweena ihop dem.

 

Ska slänga ihop något i helgen om jag får tid för att testa det själv. men det kommer garanterat funka om det filmas rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=h.cewers]Bra försalg, men det verkar dyrt och tidskrävande. Denna filmen är bara något vi tänkte göra under sportlovet med en 5000kr kamera. Har alltså inte så mycket resurser.[/citat]

Det skulle nog kosta runt ... 0 kr.

 

[citat=Stockholm]Det man kan göra däremot är ju att ställa killen (om det nu är ett object du har fokus på, göra det för en beskrivande miljö kan nog funka iof man är bara ute efter att få kameran passera en kant som kan likna ett genomkapat golv.) t.ex. på en box, låda eller nånting, och se till o filma i en hög vinkel så man inte ser att han står på en box. Altså filma väldigt 2D. Sen föra ner kameran under boxen. så du har när kameran lämnar bild på de sättet.[/citat]

Det där var nog det smartaste jag hört hittills idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en sådans cen i Panic Room.

MEN, den går ju ändå inte att använda, eftersom rummen som ni ska filma kommer se annorlunda ut?

NI måste ju ändå ha själva övergången mellan rumsvyn och själva golvet...

Tycker idén med photoshop och premier och det lät lättast faktiskt, även om det innebär lite fixande. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vi filmade följande: En kille som gick ner i en tunnelbanenergång och sen en scen som skulle föreställa att vara under jorden, Vi tog sista frame:n på första klippet och den första på sista klippet, vi la in dom i photoshop och la dom ovanpå varanda och gjorde samtidigt en remsa som såg ut som asfalt ovanpå jord och lite rör och la den imellan bilderna och sparade sen denna avlånga bilden. sen använde vi av oss funktionen i premiere som gör att man kan åka runt och zooma in på en stillbild och gjorde så att kameran gick ifrån översta bilden på tunnelbane nergången och drog den neråt så att det såg ut som att kameran gick igenom marken och lade detta mellan det första klippet och det sista."

 

Detta tyckte jag lät som ett väldigt bra enkelt och effektfullt sätt att lösa det på. Själv sugen på att testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skulle köra på idén med photoshop.

 

fast det var inte det jag tänkte tillägga egentligen. Utan när ni ritar i photoshop, glöm inte att lägga till en pengasäck mellan golven.. (för er som sett simpsons och kommer ihåg så har dom en pengasäck mellan golven) det är en rolig grej att måla dit, eller klippa dit.

 

Bara en liten idé.

 

Jag ska själv sno denna braiga "filma-genom-golv" idé till min film. Tack för tipset. :)

 

Regards

 

/n00ben

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=occasus][citat=h.cewers]Bra försalg, men det verkar dyrt och tidskrävande. Denna filmen är bara något vi tänkte göra under sportlovet med en 5000kr kamera. Har alltså inte så mycket resurser.[/citat]

Det skulle nog kosta runt ... 0 kr.[/citat]

 

En kamerakran och ett låtsasgolv kostar nog mer än 0kr

Länk till kommentar
Share on other sites

mm Hej Ayame!!

 

DEt låter intressant det där. HAr en bra en fråga: vad heter den där funktionen i premiere pro som gör att man kan åka runt och zooma in..... :)))

 

TAck för hjälpen!!

Ciao

Krapola/

 

 

[citat=Ayame]Har haft den här effekten i en film jag gjorde för några år sen, naktdelen är att inget får röra sig i scenen som den går från eller den som den går till.

 

 

Vi filmade följande: En kille som gick ner i en tunnelbanenergång och sen en scen som skulle föreställa att vara under jorden, Vi tog sista frame:n på första klippet och den första på sista klippet, vi la in dom i photoshop och la dom ovanpå varanda och gjorde samtidigt en remsa som såg ut som asfalt ovanpå jord och lite rör och la den imellan bilderna och sparade sen denna avlånga bilden. sen använde vi av oss funktionen i premiere som gör att man kan åka runt och zooma in på en stillbild och gjorde så att kameran gick ifrån översta bilden på tunnelbane nergången och drog den neråt så att det såg ut som att kameran gick igenom marken och lade detta mellan det första klippet och det sista.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=n00ben]jag skulle köra på idén med photoshop.[/citat]

 

Det kommer garanterat inte funka me den idén, vinkeln blir helt fel. Lägg dig på golvet en decimeter upp och kolla jäms med golvet, o säng kapar du ett hål i golvet och kollar så du ligger jäms med golvet, ser det likadant ut?

 

Nej.

Om inte vinkeln e rätt så kommer man inte kommer kunna lura någon med den här effekten, testa gärna, skulle vilja se hur det blir, men kan garantera att mitt förslag funkar bättre, och e minst lika enkelt.

 

bara ett tips :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...