Davido Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Hej allihopa, jag arbetar på en ny dokumentärfilm och är lite osäker kring tekniken. Just nu använder jag en full-hd minneskortkamera JVC GY HM100, bilden är fantastiskt bra men nackdelarna är: liten sensor för nattscener och inomhusscener och rätt skakig pga JVC:s bildstabilisator. Istället för att göra misstaget att fortsätta filma med en kamera för att inse sen att man behöver något bättre, skulle jag vilja fråga er som har erfarenhet om hur man väljer rätt? Jag ämnar att distribuera filmen både till TV och biograf. För biograf har jag för mig att man behöver en kamera med högre upplösning på ca 2000 pixlar? V Fördelen med JVC är att den är liten och därför blir rätt flexibel i situationer och miljöer där jag vet att en större kamera kan påverka negativt. 0 Quote
StenR Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 För en dokumentär så är säkert full HD fullt tillräckligt, men det är klart att du får kämpa lite med ljuset men den sensorn. Kan du inte stänga av bildstabiliseringen om du behöver? 0 Quote
Davido Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Hej Sten, tack för ditt svar! Jo precis, kanske går det att använda "gain" utan att det blir kornigt? Jag kör med bildstabilisatorn på hela tiden men ändå, eftersom kamera är såpass liten dessutom så blir det lätt skakigt.. hade dock en mindre HV40 som min första kamera men Canons bildstabilisator var oslagbar ! vad använder "proffsen" för kameror till dokumentär? 0 Quote
StenR Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Du kan kanske använda stativ ibland, eller åtminstone ett litet axelstativ som det här: PHOTAX - Axelstativ Enligt en recension jag såg så kan man gå upp till +9DB med gain utan att få så mycket brus, testa! 0 Quote
Max_H Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Cheap-mode-trick: Skruva fast vikter under kameran (i stativfästet). Blir givetvis tyngre att släpa på, men vikten ger en tröghet i det hela som är svårslaget som stabilisering vid rörliga handkamerabilder där man måste vara "fri"... 0 Quote
Davido Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Hej! Jag filmar mycket utan stativ alltså handhållet.. eller menar du kanske handhållet med stativ? Cheap-mode-trick: Skruva fast vikter under kameran (i stativfästet). Blir givetvis tyngre att släpa på, men vikten ger en tröghet i det hela som är svårslaget som stabilisering vid rörliga handkamerabilder där man måste vara "fri"... 0 Quote
Davido Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Det verkar ju ganska bra, axelstativet dvs, har också sett något som ser ut som man fäster i en ryggsäck med en tråd över huvudet? någon som vet? 0 Quote
StenR Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Det verkar ju ganska bra, axelstativet dvs, har också sett något som ser ut som man fäster i en ryggsäck med en tråd över huvudet? någon som vet? Här är en: Easyrig Turtle X std, Ryggsäck med kamerarig Foto > Kameratillbehör > Video > Stativ > köp den hos Scandinavian Photo AB 0 Quote
Max_H Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Hej! Jag filmar mycket utan stativ alltså handhållet.. eller menar du kanske handhållet med stativ? Menar handhållet. Kameran är så lätt att minsta rörelse blir till en skakning. Väger kameran mer = Mindre skak. Turtle är (i mitt tycke) främst om du ska stå länge och filma med handkamera i samma läge. (Ex sport, konsert, etc). Den kan inte ersätta en steadycam. //Max 0 Quote
Davido Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Menar handhållet. Kameran är så lätt att minsta rörelse blir till en skakning. Väger kameran mer = Mindre skak. Turtle är (i mitt tycke) främst om du ska stå länge och filma med handkamera i samma läge. (Ex sport, konsert, etc). Den kan inte ersätta en steadycam. //Max Aaa ok så du menar att man filmar handhållet med stativet fäst under kameran samtidigt med lite tyngd? Varför rekommenderar många axelkameror förresten? Är de inte rätt otympliga för att filma i urbana miljöer? 0 Quote
Davido Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 tack! som jag skrev till Max, varför rekommenderas ofta stora axelkameror för dokumentär etc? är inte de rätt otympliga? 0 Quote
Shoomedia Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Som Max redan sagt - större skakar mindre och ofta är de mer välbalanserade än små kameror vilket gör dem sköna att arbeta med i alla fall. Sen finns ju vassare optik till de stora kamerorna - en rejäl vidvinkel som en J11 och du kommer filma som en gud handhållet om du kan filma :D 0 Quote
Davido Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Tack för tipset Martin! Vad är GH2+14-140? vad är själva märket? 0 Quote
Davido Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Ja, Max detta kan vara en bra tillfällig lösning! var hittar jag dessa vikter? Stadium? 0 Quote
StenR Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Tack för tipset Martin! Vad är GH2+14-140? vad är själva märket? Panasonic. Själv zoomen 14-140 är tyst och bra men väldigt dyr och ljussvag, kan du klara dig med 14-42mm (motsvarar 28-84 på fullformat) så sparar du 4.000kr. 0 Quote
Peus Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Hej Davido. En liten sensor är guld värd i dokumentärsammanhang samt möjligheten till manuella och snabba inställningar. Jag skulle således absolut avråda att jobba med en stillbildskamera så som Panasonic GH2 eller liknande. Vist kan man skjuta dokumentärer med dylikt också men rent generellt så är det långt från optimalt, dock beror det mycket på vad för dokumentär man gör. Rent generellt dock, avstå från stora sensorer och framförallt stillbildskameror om målet är att göra dokumentärer där det journalistiska innehållet är viktigare än ett vackert fotot. Mvh /Pontus w 0 Quote
monnexs Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Håller med. Dessutom riskerar faktiskt bilden att bli fulare med en stillbilskamera än med en videokamera i dokumentära sammanhang. Dslr är fantastiskt men inte till allt. Har testat och filmat dokumentärt med en dslr och när det funkar är det fint men en högre procent av materialet är obrukbart än när jag filmar med videokamera. Jag kommer fortsättningsvis enbart använda dslr till kontrollerade vackra bilder där jag vet vad som kommer hända härnäst. Men det går filma en hel dok med dslr, även om jag överger den tanken. 0 Quote
plf66 Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Håller med. Dessutom riskerar faktiskt bilden att bli fulare med en stillbilskamera än med en videokamera i dokumentära sammanhang. Dslr är fantastiskt men inte till allt. Har testat och filmat dokumentärt med en dslr och när det funkar är det fint men en högre procent av materialet är obrukbart än när jag filmar med videokamera. Jag kommer fortsättningsvis enbart använda dslr till kontrollerade vackra bilder där jag vet vad som kommer hända härnäst. Men det går filma en hel dok med dslr, även om jag överger den tanken. Nu är ju inte senast diskuterade GH2 en DSLR eftersom den inte är en spegelreflex, men har utbytbara objektiv ändå. :) Annars är ju principen rätt, mindre sensorer fungerar ofta bättre för spontandokumentärer och evenemang där man inte kan repetera och göra omtagningar. Titta bara på nyhetsprogrammen på tv hur många som redan nu har problem att hålla skärpan med 1/3-kameror likande Panasonic. Intervjuoffret är suddigt och bakgrunden skarp. 0 Quote
Recommended Posts