Jump to content

IRL - In Real Life - Dokumentär.

2biasMotion
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har en vän från England, Anthony Rosner, som har gjort en dokumentär för ett litet tag sedan som nu är med i en filmtävling.

Om han vinner denna tävlingen så har han en stor chans att få film jobb. Så från en fellow filmmaker hoppas jag ni tar en stund att rösta och kolla igenom filmen.

Rösta:

My First Job In Film - Film of the Month Competition | Facebook

Vissa av er har kanske sett filmen jag pratar om men om inte så kommer den här:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Vincent Vega
      En film Kalixfilm om airsoft från 2009. Hitta den på en gammal hårddisk och tänkte dela med mig.
    • By lasofiore
      Jag och en kompis har sökt projektkurser i dokumentärfilm till hösten. Vi har hittat följande kurser:

Biskops Arnö folkhögskola - Dokumentärfilm 2 - Projektkurs
      Ölands folkhögskola - Dokumentärfilmskolan, fördjupning på distans
      Glokala folkhögskolan - Glokala medier - Projekttermin
      Luleå tekniska universitet - Dokumentärfilmsproduktion

Är det någon som har gått någon av dessa kurser/skolor och kan berätta lite hur de är? Man vill ju inte få grisen i säcken...
    • By jonkanon
      Det var ohyggligt längesen jag var här nu, men nu är jag här i alla fall.

Håller på och ska skriva budget och synopsis för ett dokumentärprojekt som rör nazityskland. Ja, ännu en dokumentär av alla dessa miljoner med dokumentärer om andra världskriget.

Tror dock jag funnit en vinkel m.m. som gör att den är berättigad att existera.

Jag vet hur man gör en vanlig film, men dokumentär har jag ingen erfarenhet och heller ingen aning om något nästan. Produktionstekniskt är inget bekymmer men nrä det kommer till förberedelse och research så vet jag mycket lite. När man googlar bör man veta vad man googlar efter så att säga. Gissa hur många träffar man får på hitler, dokumentär och arkriv....

Så någon här borde ju ha koll. Var finner man alla dessa rörliga bilder, stillbilder och textdokument från Tyskland i tiden runt andra världskriget? Vad brukar man få använda, och under vilka rättighetsavtal? Ni fattar... det mesta är intressant att veta inom det hela.

Detta ämnar inte bli ett futtigt projekt. Men jag måste kunna beräkna om det kostar 500,000 eller 10 miljoner. Nu tänker ni att ett riktigt projekt ska inte göras av någon så ovetandes som jag. Då säger jag. Varför har ingen gjort det förut. Finns säkert en miljon dokumentärer i ämnet och ingen går igenom det som detta ämnar ta upp.

Håller lite på vinklingen, vill ha min usp i fred en liten stund. Detta är en egobransch där många tar för sig på andras bekostnad, men också en bransch där många människor crowd sourcar fram till fantastiska möjligheter. Så jag ska bara uppnå verkshöjd och förhoppningsvis knyta lite pengar till det innan jag avslöjar detaljer.

Vem vet, kanske behöver jag lite expertis sen som då givet får fakturera också.

Någon av er som har lite kunskap i researchens ädla värld?
  • Create New...