Gå till innehåll

Kortfilmsmanus, "Revision"


Ljudgrisen

Recommended Posts

Hå hå, ja ja! Jag snickrar på med mina strömanus. Fick en idé och plitade ner ett kort litet manus, som jag tycker blev lustigt!

Jag vet inte om manusets "gömda" poäng är för otydligt, om inte annat så dänger jag folk i huvudet med det i sista repliken :P

 

Ni får gärna komma med synpunkter och idéer, så får vi se om det blir någonting användbart (och kanske film en vacker dag?)

 

Mvh

Andreas

Revision 03.09.2011.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Roligt att du tyckte den var kul :) Ja, den är lite svårbegriplig kan jag tänka - gäller att hitta den där avvägningen mellan för obskyrt och skriva folk på näsan. Jag visste inte hur uppenbar jag skulle vara - med vattnet som blir vin, vilan på söndag, Lucas "herre gud" följt av "där sitter du", tänd lampan/varde ljus, att Janne var där i början/slutet (alfa/omega), etc. Går säkert att proppa in mer referenser i rekvisitan också, bara inte det blir FÖR uppenbart

Länk till kommentar
Share on other sites

Det största skälet till att jag förstod tror jag är för att jag själv skrivit ett manus med en liknande twist/poäng. :) Ofta är man nog rädd för att det ska bli övertydligt, men man får tänka på att majoriteten som ser filmen/läser manuset inte alls är insatta i filmens "universum" eller är vana vid att analysera film, såsom filmare är. Och för att tilltala dessa måste man vara ganska tydlig. :) Men att lägga upp manuset här är ju ett bra tillfälle att se om folk fattar eller inte. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Snabba anmärkningar:

 

- Skippa "Scen nr X" i dina scenbeskrivningar. Scennumrering ska reserveras till shooting drafts. Och om jag inte har helt fel är det inte ens manusförfattaren som ska bekymra sig med det sen.

 

- jag gillar sättet du etablerar att dom är advokater genom att smyga in det i dialogen ("Det är nästan som att folk inte

gillar advokater."). Eller är dem det? jag undrar p.g.a. nästa punkt:

 

- jag fattade inte den "hemliga poängen", vad är det jag har missat?

 

Överlag tycker jag inte att det är så mycket som *händer* i manuset, vad är storyn liksom? Känns som du lätt kan utveckla manuset ytterliggare. Jag vill se Janne härja i kontoret! :) Men jag gillade verkligen din dialog, tycker du har skönt språk.

 

Du råkar förövrigt inte hört talas om Brian Michael Bendis? Serietidningsförfattare. Tycker nämligen att din dialog känns lite inspirerad av honom (O:"Lunch?" -:"Lunch")

Länk till kommentar
Share on other sites

@Mr A

*SPOLIER* Om jag fattade det rätt så är den hemliga poängen att Janne är Gud, så därför bör ju Krille vara Jesus och vi människor kontoret... typ. */SPOILER*

 

 

Om jag fattade manuset rätt så tyckte jag det var ganska roligt, ett sånt manus man gärna läser två gånger för att förstå allt. Bra scenbeskrivningar överlag, inte mycket att anmärka på. Dialogen kändes också bra, det enda är väl att det är lite väl mycket av den. Det förekommer många upprepningar, precis som Mr A sa. Jag tycker inte man ska använda många sådana så min rekommendation är att du klipper lite för att kunna få ett mer kompakt och innehållsrikare manus. För ju fortare du kommer fram till twisten desto bättre :)

 

Ex. på upprepning jag störde mig lite på:

 

LUCAS

Men lunch då?

 

JANNE

Vaddå lunch?

 

LUCAS

Lunch, nu. Kom med ut bara en liten

stund. Lämna den här äckliga

lägenheten. Jag bjussar.

 

JANNE

Lunch.

 

Lucas pustar ut.

 

LUCAS

Lunch.

 

JANNE

Du bjuder?

 

LUCAS

Jag bjuder.

 

Jag tycker även du ska vara lite tydligare med att avslöja twisten så man verkligen förstår vad som hände. Bättre att vara lite för tydlig än lite för otydlig tycker jag (Jag förstod inte själv helt förens jag läste kommentaren om vinet och herregud i början. Kanske berodde det på att jag inte vet vad sista ordet i ditt manus betyder ;)

 

Men överlag tyckte jag den var riktigt bra. Bra jobbat :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Många bra synpunkter!

Jag ska försöka rensa lite i manus och försöka skära ner på dialogen och baka in mer referenser till att det är Gud och Djävulen som har det här samtalet - att Djävulen är advokat stämmer ju inte riktigt, utan istället ska det vara åklagare (Satan), så det är en miss. Jag får också försöka förtydliga slutklämmen, att Satan har fått Gud att inleda armageddon. Kanske något rävspel från Satans sida? Basuner är kanske lite för obskyrt. Om ni har några konkreta förslag så är det välkommet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Många bra synpunkter!

Jag ska försöka rensa lite i manus och försöka skära ner på dialogen och baka in mer referenser till att det är Gud och Djävulen som har det här samtalet - att Djävulen är advokat stämmer ju inte riktigt, utan istället ska det vara åklagare (Satan), så det är en miss. Jag får också försöka förtydliga slutklämmen, att Satan har fått Gud att inleda armageddon. Kanske något rävspel från Satans sida? Basuner är kanske lite för obskyrt. Om ni har några konkreta förslag så är det välkommet :)

Ta inte bort basunerna. Man får inte skriva tittaren på näsan. Styrkan i manuset är att det är lite klurigt och basunerna är grädden på moset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte mycket som är filmiskt i manuset. Om du inte gör manuset mer visuellt så är det ju mycket bättre att skriva en kortnovell istället.

 

Du får också tänka på att ingen bryr sig om slutpoängen om inte resan dit är underhållande. Jobba lite mer på scenerna för att göra dem mer dramatiska/komiska/whatever. Tänk på att varje scen skall kunna stå för sig själv, utan stöd av helheten.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Underbart! Jag gillar särskilt delen där man "hänvisar till gamla styrelseprotokoll". Om du får ut det visuellt så blir det precis lagom med ledtrådar, blir du tydligare så kommer det inte kännas lika roligt. Styrkan, som jag ser det, ligger i att det ligger så nära gränsen, att det är nästan så att man inte förstår. Jag tror det kan bli bra, med rätt skådespelare. Möjligtvis skulle du kunna spinna vidare och utöka manuset lite, få med lite mer av Lucas som förklarar hur illa det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...