Gå till innehåll

Hur skulle ni skriva det här?


jakethesnake

Recommended Posts

Vet att det förmodligen inte finns något rätt eller fel till det här exemplet, men skulle behöva synpunkter på vilken variant ni skulle använda er av eller om ni skulle gjort helt annorlunda.

 

Håller på med ett manus där det händer mycket att karaktärer tittar ut genom fönster och dörrar.

 

Som ett exempel så befinner sig Albin i ett kök och tittar ut genom fönstret där det sker aktivitet samtidigt som han äter frukost. Här är några alternativ till att skriva det:

 

INT. KÖK - DAG

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret. Han ser...

 

EXT. STAD - FORTSÄTTNING

 

Människor går omkring.

 

INT. KÖK - FORTSÄTTNING

 

Albin tittar bort från fönstret och tar en tugga av sin macka.

 

 

eller...

 

INT./EXT. KÖK/STAD - DAG

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret. Han ser...

 

STAD

 

Människor går omkring.

 

KÖK

 

Albin tittar bort från fönstret och tar en tugga av sin macka.

 

 

Har tittat lite på imsdb.com och de manus jag stötte på skiver bara allt i en scen -såhär:

 

INT. KÖK - DAG

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret. Han ser människor gå omkring.

 

Albin tittar bort från fönstret och tar en tugga av sin macka.

 

 

Men tycker det är missvisande, då det faktiskt rör sig om två platser och kan förvirra någon som tittar efter hur många scener manuset innehåller och locations. Första exemplet är också lite missvisande då 1:a scenen är samma scen som 3: e, så där blir alltså totalt 2 faktiska scener, men ser ut som 3 scener. Och 2:a exemplet så tycker jag scenhuvudet är för rörigt.

 

Så, vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt första Exempel är ju rätt om du tänker flytta kameran ut och på så vis bryta scenen. Annars räcker det ju med att i scenbeskrivningen skriva "Albin tittar ut genom fönstret och ser människor gå omkring." - Och då antar vi att kameran hela tiden stannar i köket och bara ger oss en glimt ut genom fönstret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det bara är en generell värld han ser genom fönstret så skulle jag bara ha med i beskrivningen (då kan du filma de bilderna när som helst).

Men om det är något speciellt han ser, då skulle jag ha det som en egen scen (bilderna behöver regi osv).

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du visar staden utanför ifrån perspektivet av där Albin sitter ändrar du inte scen. Bara om kameran faktiskt flyttas till staden.

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där människor gå omkring räcker som beskrivning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, håller nog med Dr Venus. I detta fall händer inte mycket eller något viktigt utanför fönstret, så inte så viktigt.

 

Fast om det inteär viktigt för din berättelse så undrar jag varför du ens har med det? Om Albin tittar ut igen och hittar något intressant kan jag förstå varför du vill

inkludera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart är det viktigt, annars har jag precis som du säger inte med det. Och det är viktigt vad som händer utanför fönstret och att det händer så som det är skrivit. Det här med Albin som äter frukost tog jag som ett simpelt exempel så att ni skulle förstå lättare.

 

Jag har som sagt kollat på en del manus och bara hittat det exempelt Som dr venus förespråkar, men ändå skedde ganska mycket handling genom fönstret. Jag vill heller inte binda regissören till att filma genom fönstret, utan att det ska vara fritt fram att spela in scenen utan fönstret och inte binda eller föreslå något om de så väljer. Därför är jag tveksam till denna form.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast alltså, han har ju fått rätt svar på sin fråga redan. Om man lyssnar på hur han beskriver scenen så förstår man hur det ska läggas upp.

Rekommenderar trådskaparen att gå igenom svaren han fått helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du visar staden utanför ifrån perspektivet av där Albin sitter ändrar du inte scen. Bara om kameran faktiskt flyttas till staden.

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där människor gå omkring räcker som beskrivning.

 

Jag håller med. Filmkameran är på samma plats = samma scen. Det blir inte förvirrande. Tvärtom blir det nästan mer svårläst med att ha scenen uppdelad under flera rubriker.

 

Dessutom så ska man inte överdriva detaljerna i sina beskrivningar. Om det inte är väsenligt att han tar en tugga just då eller att han tittar ut genom fönstret just då, så duger "Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där människor går omkring."

Länk till kommentar
Share on other sites

"Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där människor går omkring."

 

Fast så här.

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där...

 

människor går omkring.

 

Albin tar en tugga på sin macka.

 

Ny rad för varje scen och ny kameravinkel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast så här.

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där...

 

människor går omkring.

 

Albin tar en tugga på sin macka.

 

Ny rad för varje scen och ny kameravinkel.

 

Fast så här:

 

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret och ser...

MONTAGE:

- Människor går omkring med leende på deras läppar.

- Barn leker vid lekplatsen

- Ett par håller om varandra kärleksfullt

- Ett par äldre gubbar dricker kaffe och skrattar högljutt  

MONTAGE SLUT

Albin fnyser till, tittar tillbaka på sin macka som han nu nästan blir äcklad av och slänger den åt sidan.

 

Eller så här:

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret och ser...

...människor gå stressigt omkring som yra höns. Frustrerade, arga, otåliga; det är som om en stressbomb har detonerat. 

Albin tar en tugga på sin macka.

 

 

Kan man förklara vad Albin ser snabbt och enkelt med bara ett par ord kan man lika gärna ha det i samma paragraf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför? Man skriver ju inte in kamerainstruktioner i manus. Gagnar inte direkt läsupplevelsen.

 

Ibland gör man. Sällan det blir, men ibland kan det bli berättigat.

 

Men annars? Inte direkt, nä. Men i.o.m. att sättet du skriver på ska matcha filmens ton, rytm och tempo, så bli det indirekt så att man skriver och delar in sina paragrafer ungefärligt efter tagningar. Till exempel som i Kitchen Sink:

 

INT. FARM HOUSE

Dag and Lorelei kick open the DOOR and SLAM it behind them.

Safe! Phew.

CAMERA pans 180 and we see the room is chockablock with humanzombie-
vampire madness. They’d have been safer outside.

ARM

punches through the door grabs Dag’s head and slams it back
into the door. Lorelei shrieks. Real helpful.

 

Eller som på någon sida efteråt (ironiskt nog en scen där karaktärerna tittar ut genom fönstret):

 

INT. LIVING ROOM

Bodies strewn everywhere, but Dag pays them no heed. He’s
focused on the BOOMS and SCREAMS and ZIPS and WHIRS that are
emanating from outside the house.

Vampire girl arrives behind him and then zombie. All three
approach the windows and look outside.

EXT. HILL AND BEYOND

Outside, illuminated by the light of the blazing barn and a
half-dozen oak trees, are dozens and dozens of -- I shit you
not --

[u]Alien spaceships[/u].

Spilling from the ships like ants from a hole, are thousands
upon thousands of silver-hued ALIENS, shimmering in the
firelight, like the molten polyalloy terminator from T-2.

Using translucent bowling ball sized orbs that materialize
from their palms, the aliens are vaporizing everything in
their path.

INT. FARM HOUSE

The trio stare in horror as each of their kind is cut down.

Humans evaporated.

DAG
Oh my god.

Vampires disintegrated.

VAMPIRE
Holy shit.

Zombies vaporized.

ZOMBIE
Uuurrrggggh.

Dag and the vampire look at each other, speechless. Zombie
joins the lookfest, eyeing the vampire first, then Dag.

 

I slutändan handlar det verkligen bara om vad som ser snyggt ut/läses bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man förklara vad Albin ser snabbt och enkelt med bara ett par ord kan man lika gärna ha det i samma paragraf.

Fast har det inte någon direkt betydelse för storyn så bör man låta bli att nämna vad han ser överhuvudtaget - Det är ju regissörens uppgift sen att se till att det finns mer än en tegelvägg utanför fönstret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast så här.

 

Albin äter frukost och tittar ut genom fönstret där...

 

människor går omkring.

 

Albin tar en tugga på sin macka.

 

Ny rad för varje scen och ny kameravinkel.

 

Nej. Det var precis det jag skrev att man inte skulle göra enligt mitt tycke. Det är en och samma scen. Kameran står kvar på samma ställe och allt kan tas i ett svep, då är det en och samma scen.

 

Vart kameran ska riktas är inte upp till manusförfattaren. Det är upp till regissör och fotograf. Manusförfattaren ska skriva en historia som ska måla bilder i huvudet på regissör och fotograf. Det ska vara lätt, tydligt och trevligt att läsa, och egga fantasin. Hur bilden ska komponeras är inte upp till manusförfattaren.

 

Kanske är det intresstanta att han äter frukost. Kanske är utsikten intressant för historien. Kanske är det något annat som inte framgår. Manusförfattaren ska berätta historien med det som är viktigt, utan onödiga detaljer. Det är en konst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast har det inte någon direkt betydelse för storyn så bör man låta bli att nämna vad han ser överhuvudtaget - Det är ju regissörens uppgift sen att se till att det finns mer än en tegelvägg utanför fönstret.

 

Japp. Det är viktigt att skilja på vad en regissör gör och vad manusförfattaren ska göra. En regissör vill normalt inte ha ett manus av en författare som gjort hans/hennes jobb utan att denne bett om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...