Gå till innehåll

Fotfolket


dew

Recommended Posts

Jag har valt att inte läsa för att jag tycker inte det låter spännande.

 

Arbetslösa personer gör saker i långsamt tempo på dagarna?

 

Kom igen! Tycker du det låter spännande? Sälj det till mig!

 

Varför ska jag läsa det här? Är det spännande? Gripande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har valt att inte läsa för att jag tycker inte det låter spännande.

 

Arbetslösa personer gör saker i långsamt tempo på dagarna?

 

Kom igen! Tycker du det låter spännande? Sälj det till mig!

 

Varför ska jag läsa det här? Är det spännande? Gripande?

 

Ja, jag tycker det låter spännande. Främst för att jag lätt kan relatera till situationen och därför att jag gillar filmer som inte är

uppstyltade i en massa orealistiska scenarion.

 

Varför du ska läsa det? Därför att det är underhållande och trots det ganska ytliga skalet finns det en hel del där under.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste beskrivningen och tänkte Mallrats. Finns lite ambitioner åt det hållet och det är ganska bra dialoger. Vad som saknas är dock något som fångar ens intresse.

 

I Mallrats har vi det vrickade kärlekstemat med konstiga relationer. Men först och främst så har vi två saker:

 

I. Ett universum där det händer saker utanför ramberättelsen. Detta refereras till av flera rollkaraktärer som själva har sin syn på händelser. Detta finns det tillstymmelser till i din berättelse och är kanske något som kan arbetas vidare med.

 

II. Serietidnings/populärkultursreferenserna. Det pågår ständigt intelligenta samtal (från inte lika intelligenta rollkaraktärer) som sätter serietidningar och annan populärkultur under luppen på ett annat sätt, genom att exempelvis spekulera i hur en viss karaktär i serier skulle klara av vissa tillskruvade situationer.

 

Kort sagt, det är ett ganska bra hantverk; men det saknas saker som vinner/håller uppe mitt intresse. Dock så tycker jag att formatet med ett ganska statiskt drama kan fungera rätt bra och passa en nordbo riktigt bra. Om det finns lite fler intressanta/spännande ingredienser som inte nödvändigtvis måste styra ramberättelsen åt ett annat håll eller sätta saker i rörelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du läste igenom det Mattihp!

 

Jag har inte sett Mallrats, men kan tänka mig att den är lik Clerks? När jag läser igenom manuset igen förstår jag att man lätt kan få den

bilden. Dock inget jag har siktat på när jag skrivit och inte så jag vill att manuset ska uppfattas heller. Jag har tänkt lite mer

likt Stranger Than Paradise fast lite högre tempo och sköna dialoger.

 

Jag håller med om att historian är ganska platt och kan behöva få en till dimension eller vad man ska säga. Jag tror ungefär att jag vet lite

ändringar som tydligare får fram den känsla jag vill förmedla. Tack igen för feedbacken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du läste igenom det Mattihp!

 

Jag har inte sett Mallrats, men kan tänka mig att den är lik Clerks? När jag läser igenom manuset igen förstår jag att man lätt kan få den

bilden. Dock inget jag har siktat på när jag skrivit och inte så jag vill att manuset ska uppfattas heller. Jag har tänkt lite mer

likt Stranger Than Paradise fast lite högre tempo och sköna dialoger.

 

Jag håller med om att historian är ganska platt och kan behöva få en till dimension eller vad man ska säga. Jag tror ungefär att jag vet lite

ändringar som tydligare får fram den känsla jag vill förmedla. Tack igen för feedbacken!

 

Sättet det refereras till grejor är rätt likt clerks, fast det händer färre grejor och det cirkulerar lite mer runt sysslolösa personer. Inga problem, ser fram emot att läsa nästa version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var inte speciellt intresserad av att läsa förrän du skrev som svar till Mattihp att du siktade på sköna dialoger. Själv älskar jag dialog så jag öppnade manuset och gick igen det lite snabbt - läste inte så mycket beskrivningar utan mest bara dialogen.

 

Kan tycka att du försöker lite för mycket. Det låter hela tiden för krystat, men det har jag överseende med eftersom det är första utkastet. Däremot så är ämnena som diskuteras blähä, och karaktärerna tråkiga som stryk. Och om det är som de som läst manuset på riktigt säger, det vill säga att handlingen är dålig, så tycker jag du kan deleta och börja på något nytt, men med samma mål: Sköna dialoger. För jag tvivlar inte på att du kan få till såna. Men fixa några intressanta karaktärer, ge dom något intressant att prata om, och sätt det hela i en intressant backdrop (alternativt så återanvänder du den här men ser till att måla upp den bättre).

 

Sen är det bara att börja argumentera med dig själv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har lagt ut en ny version. Några nya scener och lite ändring i dialogen. Inga jätteförändringar direkt, men tycker det känns som jag börjar

komma närmare så som jag vill ha det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...