Gå till innehåll

iMac eller Macbook pro?


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hallå där!

 

Nu är det så att jag sitter i gränslandet för att köpa en ny dator, detta för att min nuvarande (PC) inte längre kan leva upp till mina förväntningar, då jag konverterat från spelnörd till lite av, vad man skulle kunna kalla en mediakille.

 

Jag har därmed snöat in mig på att jag vill ha en Mac, men har lite svårt att välja. För närvarande har vi 2 macar i familjen, en gammal imac och en nyare mac mini, därmed så har jag mac-vana osv. och tycker även att båda presterar hyfsat inom det mesta egentligen, men ingen av dem kommer räcka speciellt mycket längre än min nuvarande dator.

 

Så då till saken, jag, som blivande högskolestudent skulle behöva en dator som jag kan flytta runt lite, men ändå presterar bra, och för en prislapp under 15000 åtminstone. Detta hade inte varit något problem förut, då macbooken hade en 15" skärm för ungefär det priset, men nu har ju den skjutit i höjden iom. i7orna.

 

Så då gled jag över på en imac, som nu sägs ska komma i nya versioner, som alltså sägs ska bli ännu lite billigare än nuvarande generationen. Fördelarna jag ser med imac generellt (då jag ska ha den till videoredigering, AE osv) är dels en större skärm, men även större prestanda i förhållande till pris. Ändock är det fortfarande ett krav på att kunna flytta maskinen, om än inte varje helg, men säg, någon gång om året. Så finns det något lämpligt sätt att frakta dessa för att undvika skador på typ glas osv? Någon med erfarenhet?

 

Alternativ 2 som det ser ut idag är alltså att köpa en 13"s macbook och en extra, 22"s skärm, men där förlorar man ju en hel del prestanda, så att säga.

 

Så vilket skulle vara bästa lösningen för att kunna redigera 1080p video, eller kanske i framtiden även 2k? En dator för det priset är ju gärna något man vill ha några år, vilket kan kännas förståeligt. Klarar 13"s macbooken detta, eller är det lagg, samt extremt långa renderingstider att vänta?

 

Observera att jag inte vill stirra mig blind på prestanda då Apple, av tidigare erfarenhet är experter på att både optimera och förvåna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ändock är det fortfarande ett krav på att kunna flytta maskinen, om än inte varje helg, men säg, någon gång om året. Så finns det något lämpligt sätt att frakta dessa för att undvika skador på typ glas osv?

 

Om det bara är några gånger om året det handlar om så är ju inte den eventuella flyttbarheten av utrustningen mycket att fundera på. Spara kartongerna grejerna kommer i så kan du använda dem för säker transport.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på imac. Helt klart. Som Mattihp säger så är kartongen till iMacen praktisk att bära datorn i och jätte lätt att packa ner och upp. Vi bär runt en imac i kartongen lite överallt när vi ska live sända med skolan. :)

Macbook borde du iallafall räkna bort direkt. Har försökt jobba med min egen. Inget vidare bra om du inte jobbar med väldigt lågupplösta filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tar mig friheten att bygga vidare på denna tråd, jag har ungefär samma funderingar som TS, vad har ni för synpunkter kring;

1) Vilken 21" imac ger mest för slantarna, både vad gäller köp av begagnad samt ny av de som finns i dagsläget?

2) Förslag på tillbehör? En vettig disk för video att koppla till imac?

3) Går det att koppla extern skärm till 21" imac?

4) Funkar Final Cut Studio fullt ut med en 21" imac?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tar mig friheten att bygga vidare på denna tråd, jag har ungefär samma funderingar som TS, vad har ni för synpunkter kring;

1) Vilken 21" imac ger mest för slantarna, både vad gäller köp av begagnad samt ny av de som finns i dagsläget?

Den billigaste med ett påslag av ex. 4gb Ram från Komplett.se.

 

2) Förslag på tillbehör? En vettig disk för video att koppla till imac?

Fullstort tangentbord om du liksom jag använder det numeriska tangentbordet en del när du sitter och klipper. Jag gillar Seagates GoFlex hårddiskar om man skaffar en FW800-adapter. Snabb och hitills pålitlig.

 

3) Går det att koppla extern skärm till 21" imac?

Japp! Definitivt.

 

[quote

4) Funkar Final Cut Studio fullt ut med en 21" imac?

Självklart. Sen beror det mycket på vad du arbetar med för material. Jag har en iMac 21' från slutet av 2009 med 4gb extra ram som jag arbetar i Final Cut studio med. Mest material från HPX500 (DVCPRO HD) och Canon EOS 550D. Fungerar finemang, särskilt efter extra ram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Så den här varianten

 

Apple iMac 21.5"

Core i3 3.06GHz, 4GB, 500GB, Radeon HD 4670, SuperDrive, Mouse, Keyboard

 

+ minst 4gb extra RAM

 

Som jag tolkar det är det ingen större vinst att köpa den 3.2ghz modellen, bättre att lägga slantarna på mer RAM?

Länk till kommentar
Share on other sites

Via mecenat har man 10% studentrabatt på Apples datorer. Den enklaste 15"MBP kostar t.ex under 15000kr. Vissa universitet har ännu bättre avtal och låter även studenterna handla via dessa.

 

Komplettera en mbp med extra skärm och mus så går det helt ok att klippa på den. ProRes gör att det går att redigera tunga klipp även på klenare burkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när jag sett nya rangen av imacs, så tror jag att det blir billigaste varianten i den här generationen, kan väl komma att köpa dne i augusti-september kanske. Sedan när jag väl ska lotsas iväg på universitet så tänkte jag komplettera med en ipad, för att ha med mig on the go och sköta enkla uppgifter med. Med csn-rabatten så bör detta hamna under 15 och dessutom får jag lite spridning på det, så att det inte kommer som en enda stor chocksumma.

 

Tack till er som kommit med bra svar!

 

Dock har jag en liten insticksfråga, vissa av er förespråkar 8 gb ram, detta skulle jag fullt ut förstå om det handlade om en windows dator (som ofta ses som ett väldigt okomprimerat och prestanda-ätande OS), men är detta verkligen nödvändigt på en mac? Som jag tidigare nämnde så finns det en mac mini i familjen a la 2gb ram, denna fixar redigering i 720p utan minsta lilla problem (imovie) och skulle nog kunna klara ännu högre upplösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag slog till på en ny iMac, enklaste 21.5" varianten. Det var över 10 års sen jag ägde en egen redigering, då i form av dåtidens fartfenomen, Powerbook G4. Har sedan dess i stort sett uteslutande klippt på Windowsbaserade system Avid osv. Befriande enkelt att komma igång med en mac. Det kan låta flum flum, men bara den "kreativitets boost" det gav att snabbt och enkelt vara på banan med en ny dator var värt de 10.995 kronor burken kostade....och då har jag inte ens börjat klippa. Det kallar jag prisvärt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock har jag en liten insticksfråga, vissa av er förespråkar 8 gb ram, detta skulle jag fullt ut förstå om det handlade om en windows dator (som ofta ses som ett väldigt okomprimerat och prestanda-ätande OS), men är detta verkligen nödvändigt på en mac? Som jag tidigare nämnde så finns det en mac mini i familjen a la 2gb ram, denna fixar redigering i 720p utan minsta lilla problem (imovie) och skulle nog kunna klara ännu högre upplösningar.

 

Någon får rätta mig om jag har fel:

Men helst ska du ju ha lika mycket RAM på en mac som du skulle haft på en Windows dator. Imovie drar oförskämt lite kraft men det är ju inte direkt ett lika komplicerat program som Final Cut eller dom större programmen. Minst 6gb RAM iallafall om du vill ha ganska bra flyt på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon får rätta mig om jag har fel:

Men helst ska du ju ha lika mycket RAM på en mac som du skulle haft på en Windows dator. Imovie drar oförskämt lite kraft men det är ju inte direkt ett lika komplicerat program som Final Cut eller dom större programmen. Minst 6gb RAM iallafall om du vill ha ganska bra flyt på det.

 

Grejen ligger i att windows som OS nästan allokerar 20-30% utav mina 3,5 gig användbara RAM just nu, genom att bara vara på. Samt att redigeringsprogrammet jag har på laptopen är vegas, vilket inte på något sätt är associerat med windows som så eller för den delen optimerat för mina komponenter. Ändå fixar denna 720p utan problem.

 

Har även suttit på en macbook och redigerat film tidigare, i final cut då, förvisso också där endast 720p, men också med 2 gb ram. Jag tycker personligen inte att det ska krävas fyrdubbelt med ram bara för att redigera i ett dubbelt så tjockt format, men för 2k och framtidssäkerhet, så, mja, kanske. Vilket egentligen också var det jag frågade efter.

 

Men att en mac dator, med OS och program som är optimerad för sin egen hårdvara behöver så mycket RAM, väljer jag nog att dementera, av många ovannämnda skäl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen ligger i att windows som OS nästan allokerar 20-30% utav mina 3,5 gig användbara RAM just nu, genom att bara vara på. Samt att redigeringsprogrammet jag har på laptopen är vegas, vilket inte på något sätt är associerat med windows som så eller för den delen optimerat för mina komponenter. Ändå fixar denna 720p utan problem.

 

Har även suttit på en macbook och redigerat film tidigare, i final cut då, förvisso också där endast 720p, men också med 2 gb ram. Jag tycker personligen inte att det ska krävas fyrdubbelt med ram bara för att redigera i ett dubbelt så tjockt format, men för 2k och framtidssäkerhet, så, mja, kanske. Vilket egentligen också var det jag frågade efter.

 

Men att en mac dator, med OS och program som är optimerad för sin egen hårdvara behöver så mycket RAM, väljer jag nog att dementera, av många ovannämnda skäl.

 

8gb behöver du inte tror jag när du använder en mac. Jag tror att iMac;en jag brukar använda på min skola har 4gb ram och jag kan sitta och redigera 1440 x 1080 utan problem i Final cut. Tror när folk säger 8gb så menar dom just till en Windows.

Och här hemma har jag 3gb (och kanske inte världens kraftpaket till dator) Windows och det är sisådär att redigare i Vegas och After Effects med 1440x1080 filmer. Har grejat en hel del med After Effects och Premiere på min Macbook där ingen av dom fungera särkilt bra där. Speciellt inte Premiere som det helt enkelt inte klara av att redigera filmerna på så hög upplösning.

 

Men man vill ju inte ligga på bristningsgränsen och RAM är ju relativt billigt. Så kör hellre på för mycket istället för lite :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men man vill ju inte ligga på bristningsgränsen och RAM är ju relativt billigt. Så kör hellre på för mycket istället för lite :)

 

Det är förvisso sant och att lägga på 1500 för färdigmonterat 8gb RAM (för student) är ingen större förlust. Utan jag sitter nog mest och tjafsar för sakens skull :r Och innan någon säger något, så vill jag påpeka att anledningen till att jag inte vill montera det själv är för att jag är fullständigt less på datorer och alla problem som följer med dessa, jag vill att det ska fungera från början, helt enkelt.

 

Får dock överlåta velandet mellan om jag ska införskaffa mig billigaste varianten med 8 gb ram, eller om det blir den som är snäppet dyrare, med 4. De bör, om jag inte tänker helt tokigt, ligga på ungefär samma prisnivå :) .

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...