Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Ja som ni kanske förstår så är jag rätt ny inom film... :)

Vad gör egentligen en producent? Har förstått att den hjälper

till med att skaffa fram pengar osv. Men vad gör den mer?

Lika "Exekutiv producent", vad gör den?

Sorry för nybörjarfråga men man måste ju börja någonstans ellerhur :)

Tacksam för svar!

Postad

Bara för att göra ett snabbt och för mig litet tillägg.

Producenten är den högsta chefen som ansvarar för att filmen blir gjord och som sitter på pengarna.

En exekutiv producent är en än högre chef som kanske mer eller mindre endast beviljat pengar åt en filmidé eller annan producent utan att närmare lägga sig i förfarandet med själva filmen.

Under producenten finns ofta en produktionsledare eller en line producer (lite beroende på, ibland finns båda) som är den nästa högsta chefen och som ansvarar för själva inspelningen. En producent kan jobba på flera produktioner samtidigt men en produktionsledare eller line producer brukar vara knutna till ett projekt åt gången. Till hjälp har produktionsledaren diverse folk så som koordinatorer och produktionsassistenter m.m. som får allt det administrativa att fungera.

Regissören däremot är den konstnärliga ledaren som jobbar med att förverkliga själva idén/historien på inspelningsplats med hjälp av sitt team och då kanske främst inspelningsledaren/FADen.

http://www.voodoofilm.org/artikel/filmteamet.aspx

Mvh /Pontus w

Postad
Bara för att göra ett snabbt och för mig litet tillägg.

Producenten är den högsta chefen som ansvarar för att filmen blir gjord och som sitter på pengarna.

En exekutiv producent är en än högre chef som kanske mer eller mindre endast beviljat pengar åt en filmidé eller annan producent utan att närmare lägga sig i förfarandet med själva filmen.

Under producenten finns ofta en produktionsledare eller en line producer (lite beroende på, ibland finns båda) som är den nästa högsta chefen och som ansvarar för själva inspelningen. En producent kan jobba på flera produktioner samtidigt men en produktionsledare eller line producer brukar vara knutna till ett projekt åt gången. Till hjälp har produktionsledaren diverse folk så som koordinatorer och produktionsassistenter m.m. som får allt det administrativa att fungera.

Regissören däremot är den konstnärliga ledaren som jobbar med att förverkliga själva idén/historien på inspelningsplats med hjälp av sitt team och då kanske främst inspelningsledaren/FADen.

http://www.voodoofilm.org/artikel/filmteamet.aspx

Mvh /Pontus w

Tack för bra och förklarande svar!

Tror jag fått ett grepp om frågan nu. Bara en sak till:

Är det producenten som, så att säga, "ordnar" och strukturerar filmen? För att ge ett exempel: När man kollar på behind the scenes på Avatar, så är det otroligt mycket folk, det är kameror överallt, all möjlig utrustning. Är det då alltså producenten som

säger exakt hur allt ska gå till, i vilken ordning scenerna ska filmas, vilken tid folk ska vara på plats osv osv? För regissören har väl som du säger, det konstnärliga ansvaret, att regissera skådespelarna osv. Inte ska väl han behöva sköta allt annat också?

Nu var ju Cameron båda delarna så han gjorde sannerligen ett sagolikt jobb!

Postad

NEJ! Producenten är sällan/aldrig på plats under inspelning och har heller ingen uppgift på plats. Som Peus skriver så har en producent normalt em Line-producer, som i och för sig inte heller är på plats men den är chefen på produktionskontoret, och vidare har man en inspelningsledare och det är den som ser till att tider hålls på plats osv.

Sen är det lite olika svar på din fråga. Ordningen på scenerna är oftast helt bestämda i förväg, det har line-producer, regissör, inspelningsledare (och de andra i ledningen) bestämt reda innan inspelningen börjar eller på månads/veckomöten.

Inspelningsschemat görs även det på detta sätt och det är inspelningsledarens uppgift, ihop med regissören, att få det att funka på plats.

Alltså, producenten är ingen filmarbetare som arbetar praktiskt med filmen. Han/hon ser till att det finns pengar, att A-funktioner är anställda, att inspelningen i stort går enligt planen, att den övergripande tidsplanen hålls osv. Det är även denne som håller mycket i marknadsföringen av filmen inför premiären osv.

Sen tycker jag inte att man ska kolla på Avatar och ta det som ett exempel på hur en filmproduktion fungerar eftersom att det är en så ofantligt stor produktion att den är omöjlig att få ett grepp om, om man inte är väl insatt i hur filmproduktion i Hollywood funkar (som att en hobbysnickare som ska bygga sin egen veranda till torpet kollar på bygget av nya World Trade Center i NY för att se hur det går till, om liknelsen ger en bättre bild).

Ska även tillägga att producentens roll är väldigt varierande och jag tror att alla producenter jobbar med olika uppgifter och på olika sätt. Själv jobbar jag som reklamfilmsproducent och kan nog med ganska stor säkerhet säga att mitt arbete är ganska olikt producenten till Avatars arbete, även om vi i det stora har samma uppgift, att filmen ska bli gjord.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...