Gå till innehåll

Vad har ni för åsikter kring regissören Quentin Tarantino?


Inreskönhet

Recommended Posts

Jag har svårt för hans filmer eftersom hans stil inte tilltalar mig. Nu för tiden gör han bara hyllningar till äldre verk och den "unika stil" som han en gång hade har han tappat bort för länge sedan. Dock kan jag hålla med om att Pulp Fiction är hans bästa verk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men med Ingloriuos Bastards är han tillbaka igen : )

Alla personer och regissörer har uppgångar och nergångar, men Tarantina kör iallafall sin egen stil, även om det är hyllninar så är det hans tolkningar av dem.

I slutändan vill jag bara se en film som underhåller mig, och Quentin lyckas oftast med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att se Ingloriuos Bastards var en besvikelse efter att ha sett trailern. Jag tyckte filmen började helt superbt på landsbygden men hade förväntat mig en tempoväxling efter anslaget. Men det kom aldrig, tyckte jag, och jag blev lite besviken av hela filmen. Men ser jag den igen så kommer jag säkert att uppskatta den mer, det brukar vara så med hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillade inte Inglourious Basterds alls, hade kanske förväntat mig nåt annat? Jackie Brown var ett bottennapp åsså...

Annars är jag sval men positiv till Tarantino. Jag är väldigt förtjust i Pulp Fiction, Reservoir Dos & Kill Bill, men jag tröttnar ganska snabbt på dom. Jag är mer förtjust i surrealism & dystopi.

...vilket kanske iof kan förklara varför jag är så förtjust i Natural Born Killers (efter Tarantinos manus) :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om Ingloriuos Bastards. Inledningen var somsagt grym och jag fick rysningar. Men sen tappade den bara mer och mer. Fortfarande en bra film men synd att inte den där gåshuden höll i sig :(

 

Just det, håller med. Ingloriuos Bastards är i sin helhet en skitfilm. Bra början. Sedan att börja skalpera nazister, kopior av Hitler med anhängare. Han har väl blivit impad av indianer i USA:

Annars har han lyckats med bra skådisar, som filmen "De hänsynslösa". Är lite impad över denna film som nästan enbart var inspelad i lager/garage-lokal.

Utan bra skådespel hade den filmen kanske inte vara värd att se.

 

Tarantino är barnslig påhittare

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan någon förklara detta för mig, vad är det genialiska med Pulp Fiction? Jag säger inte att jag inte tycker om den, men vad är det som gör den till en sån klassiker?

 

Ett förvuxet barn född under en stubbe i skogen är väl denne Tarantino. Pulp Fiction har ju ändå sina bra sidor. Bra skådisar, som alltid.

Klassiker skulle väl vara våldet som är barnförbud upphöjt till 5. Men alla barn ser den ändå p.g.a viljan till olydnad. Därför är det en klassiker.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

jag är inte så förtjust i hans första filmer. har aldrig fattat mig på pulp fiction eller reservoir, däremot gillar jag de senare, kill bill och framförallt inglorious basterds. Basterds är en klassiker! Den filmen började iofs inte så bra, rätt seg där på landsbygden med en massa snack, kunde lätt klippas ner. men blev sen riktigt bra mot slutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen men Tarantino är att han är så otroligt passionerad. Ingen har nog sett så många filmer som han. Han vet precis vad som gör en bra film eftersom han sett så många dåliga, han vet vad publiken vill ha. Han är en mästare på dialoger och han är min absoluta favorit regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är inte så förtjust i hans första filmer. har aldrig fattat mig på pulp fiction eller reservoir, däremot gillar jag de senare, kill bill och framförallt inglorious basterds. Basterds är en klassiker! Den filmen började iofs inte så bra, rätt seg där på landsbygden med en massa snack, kunde lätt klippas ner. men blev sen riktigt bra mot slutet.

 

Wow, din uppfattning om Tarantellans verk är verkligen helt tvärtom mot min, inklusive vad du gillar och inte gillar i Inglourious Basterds.

Lustigt (och inget vi behöver argumentera om) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag älskar Tarantino och hans sätt att skapa film på. Det känns så unikt och äkta på något sätt.

 

Inglourious Basterds tycker jag är helt fantastisk film rakt igenom, från början till slut, men jag kan förstå folk som tycker den är seg och långtråkig mellan åt.

Det känns som om att antingen älskar man det han gör eller så tycker man det är piss. Själv tycker jag som sagt det är riktigt, riktigt bra!

 

Läste även idag att han är på g med en western film som han precis har skrivit första utkastet till. Ska bli riktigt spännande att se Tarantino göra western! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tarantino är expertis om allt som kretsar kring realistiskt skriven och utförd dialog. Detta är hans starkaste vapen. Med råge! Som manusskribent är han ytterst eminent och väljer att berätta berättelser på hans egna sätt vilket är den stora anledningen varför han är intressant. Hans regissernade roll tar dessa tidigare nämnda dialoger och presenterar dem utmärkt. Han har även en överförtjusning av det vackra i blod och extrema våldsscener. Den svarta humorn för ej heller bortglömmas. Enligt mig nådde han sin topp med Pulp Fiction och Kill Bill som regissör. Där fans en annorlunda kreativitet och utförande som var väldigt inspirerade. Något som tyvärr saknades i senaste filmen Inglorious basterds som kunnat vara mycket bättre än vad den egentligen blev. True Romance är ett tips för er som gillar Tarantino också, han skrev manuset har jag för mig.

 

Men i det stora hela är Tarantino fenomenal på det han gör. Men han är även begränsad. Tillskillnad från Kubrick som gång på gång visade att han kunde göra olika typer av filmer berättade på olika typer av sätt. Detta är något jag vill se Tarantino göra. Alltså utmana sig själv, kliva ut på outforskat vattten. Istället för att slänga ihop en andra världskrigsrulle med ett omskrivet slut, extrema våldsscener och underbara dialoger. Det var inte särskilt originellt (för att vara honom). Blandningen av koncepten kanske, men det kändes och märktes att det var en Tarantino-rulle. Om han utsätter sig själv för denna osäkerhet till framgång. och lyckas: Då kommer han bli den regissör jag vill att han ska vara. Så länge han inte gör det kommer han leva i sin egen lilla låda, och aldrig få det erkännande jag tror han är värd att få.

 

Nu orkar jag inte korrektur läsa något det jag skrivit. Så eventuella sakfel, stavfel, grammatiska fel och andra fel ursäktas.

 

Ciao

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite intressant att du tycker han ska "bredda" sig i sitt skapande.

På sätt och vis håller jag med, men den största respekt jag kan ge en regissör är till de som gör precis vad de vill! De som gör filmer de själva vill se, och inte filmer som de tror att andra ska gilla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är klart. Jag älskar Jeunet och Kubrick, och de var minst sagt säregna. Men det jag menar är att Tarantino bör bredda sitt filmsortiment med olika genrer och utmana sig själv, samtidigt som han behåller sin stil. Jag vill inte att han ska göra en ny titanic utan att han inkluderar sin fantastiska dialog och berättarmetodik. Det vore fel. Men blandningen av genrer skulle ge han en större värde som regissör. Precis som när Spielberg gjorde Schindlers List och Saving Private Ryan, då han förre det inte var lika ansedd som filmskapare (innandess ansågs det att han saknade förmågan att göra "känslomässigt omvälvande" filmer). Jag vill se samma utveckling, och i ärlighetens namn var inte Inglourious Basterds åt det hållet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Tarantino är expertis om allt som kretsar kring realistiskt skriven och utförd dialog. Detta är hans starkaste vapen. Med råge! Som manusskribent är han ytterst eminent och väljer att berätta berättelser på hans egna sätt vilket är den stora anledningen varför han är intressant. Hans regissernade roll tar dessa tidigare nämnda dialoger och presenterar dem utmärkt. Han har även en överförtjusning av det vackra i blod och extrema våldsscener. Den svarta humorn för ej heller bortglömmas. Enligt mig nådde han sin topp med Pulp Fiction och Kill Bill som regissör. Där fans en annorlunda kreativitet och utförande som var väldigt inspirerade. Något som tyvärr saknades i senaste filmen Inglorious basterds som kunnat vara mycket bättre än vad den egentligen blev. True Romance är ett tips för er som gillar Tarantino också, han skrev manuset har jag för mig.

 

Men i det stora hela är Tarantino fenomenal på det han gör. Men han är även begränsad. Tillskillnad från Kubrick som gång på gång visade att han kunde göra olika typer av filmer berättade på olika typer av sätt. Detta är något jag vill se Tarantino göra. Alltså utmana sig själv, kliva ut på outforskat vattten. Istället för att slänga ihop en andra världskrigsrulle med ett omskrivet slut, extrema våldsscener och underbara dialoger. Det var inte särskilt originellt (för att vara honom). Blandningen av koncepten kanske, men det kändes och märktes att det var en Tarantino-rulle. Om han utsätter sig själv för denna osäkerhet till framgång. och lyckas: Då kommer han bli den regissör jag vill att han ska vara. Så länge han inte gör det kommer han leva i sin egen lilla låda, och aldrig få det erkännande jag tror han är värd att få.

 

Nu orkar jag inte korrektur läsa något det jag skrivit. Så eventuella sakfel, stavfel, grammatiska fel och andra fel ursäktas.

 

Ciao

 

klockren analys. Jag är inget Tarantino-fan men tycker det är bra filmer som har gedigna skådespelarinsatser och underbara dialoger. Inte mer, inte mindre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...