Gå till innehåll

Göra film ensam


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Kan man göra film helt ensam? Eller måste man ha hjälp med det? Eftersom jag verkar vara den ende som tycker om att hålla på med film så kan det bli svårt att göra allt själv. Alla vill inte bli filmade, inte jag heller direkt.

 

Men finns det nåt sätt att göra film helt ensam eller vad ska jag göra? Jag vill gärna komma igång med nåt!

Länk till kommentar
Share on other sites

visst kan man göra film själv, men det är kanske inte det bästa att rekommendera. är din ambition att hålla på med film måste du förr eller senare lära dig att samarbeta med andra. du kan ju kolla om det finns tex film- eller medieutbildningar där du bor, och kanske komma i kontakt med någon där. eller annonsera på olika forum, till exempel här. hör av dig till resurscentrum och se om de har några kurser eller kan hjälpa dig med kontakter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror lite på. Det finns etablerade dokumentärfilmare som i stort sätt arbetar själva. Men det är en speciell typ av dokumentär och det begränsar en del. Så fort det blir spelfilm blir det svårare om inte omöjligt. Du ska ju trots allt ha skådisar =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå den finns en hel del roliga projekt som man kan göra själv! du kan t ex göra en POV film (point of view) där du fäster en kamera på huvudet och filmar som ett FPS. Du kan göra stopmotion med lerfigurer, lego och egentligen vad som helst..

 

Kan ju också göra testfilmer om du gillar att leka med effektprogram som after effects eller göra som de nämnde längre upp att du kan filma i din stad.

 

Konstfilmer kan du ju också göra med snygga bilder där du också kan träna på filmteknik.

 

hmm... dokumentärer, musikvideor, timelapse..

 

Finns oändligt med roliga saker man kan göra :D

 

//Mvh J

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Man måste inte filma sig själv, jag har gjort lite kloningar av min vän när han skjuter sig själv i köket (: Man behöver inte en film som är beskriven på en story, det kan vara en känsla också.

 

Här är ett exempel på vad jag menar:

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart går det att göra mycket själv, speciellt vad gäller dokumentärer eller animationer etc, men på det sättet lär man sig inte mycket om ”riktigt” filmskapande som enligt mig i första hand handlar om samarbete. Iofs så brukar samarbeten inom större filmteam mer påminna om militära operationer än om det man oftast förknippar med termen samarbete d.v.s. att alla hjälps åt i någon slags demokratisk anda, men även militära operationer är ju en form av samarbete och för att lära sig att göra film bör man nog förstå hur det fungerar.

 

 

Hur som helst, två tips.

 

1. Sök dig till ditt lokala resurscentrum eller leta upp någon lokal klubb, folkhögskola elelr liknande där det görs film så att du kan träffa andra som också vill göra film.

Resurscentrum: http://www.sfi.se/sv/varastod/Regionala-stod/Om-regionala-resurscentrum

 

2. Sök till någon skola, t.ex. folkhögskola, högskola eller annan filmutbildning. De enda gångerna jag rekommenderar folk att söka sig till utbildningar är om de är i behov av att sammanstråla med likasinnade i en miljö som främjar filmskapande t.ex. via utlåning av utrustning etc. För detta är filmskolor skitbra, för att lära sig om filmskapande är det däremot mer tveksamt om de erbjuder så mycket.

 

Lycka till och mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter filmskolan i London gjorde jag min "efterfilm", post-school film, lite slarvigt översatt, nästan helt själv. Klippte ihop det jag hade på en Macbook med FCE, lade in lite voiceovers, skottlossning, slag och skrik för att få liv i ganska livlösa sekvenser av ett getto.

Resultatet blev lite "Cops" + tidigt M. Scorsese-stil. Bildkvalitetsmässigt var det inte så mycket att hurra över, men den gryniga bilden gav en ganska smutsig gatunära Fight Club-atmosfär. Och dom pålagda ljuden gav viss närvarokänsla. Men jag lärde mig en hel del av det.

 

En kurskamrat gjorde en grym film där han blev jagad av en mördare, med kameran påslagen. Visserligen fick han lite hjälp av mig men det blev en ganska trovärdig 15 minuters flykt genom stan, parken, förbi folk som inte ingrep och... nästan hemma.

 

Hur det går till i Sverige vet jag faktiskt inte mycket om. Man ska göra så himla rätt för sig redan från början. Tycker att man som amatörfilmare kan skippa den tesen och bara köra. Det du inte är nöjd med behöver du inte ens visa för nån.

 

"Expand your mind!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör allting på stativ och utan någon dialog så kan du ju få allting att fungera. Sen lägger du in klippen i after effects och lägger på en handhållen rörelse effekt för att det inte ska se så "staged" ut. Sen med klassisk dramatisk voice over och en snygg credit-text och vi har ännu en psykologisk självbiografisk kortfilm som snart kommer nå ut till festivaler (förmodligen inte vinna något med tanke på att vi redan har sett det 100 gånger, men jag tror på dig!).

 

Och sen ridå!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det låter lite som att du VILL hitta ett team att arbeta med i din frågeställning , att jobba tillsammans är väldigt roligt.

Jag föreslår att du söker runt lite bland nybörjare (om du nu är nybörjare) och försöker hitta personer som matchar dina förväntningar på film.

Sök här på voodoo på både jobbannonserna och presentationen av andra filmintresserade :)

Länk till kommentar
Share on other sites

De enda gångerna jag rekommenderar folk att söka sig till utbildningar är om de är i behov av att sammanstråla med likasinnade i en miljö som främjar filmskapande t.ex. via utlåning av utrustning etc. För detta är filmskolor skitbra, för att lära sig om filmskapande är det däremot mer tveksamt om de erbjuder så mycket.

 

Det vore väldigt tråkigt om man betalar för en utbildning, eller iaf lägger ner ett eller flera år, och INTE lär sig något! Jag skulle nog tvärt emot mena, att utbildningar kan vara ett väldigt effektivt sätt att komma igång med sin karriär på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också väldigt intresserad både av att göra film helt själv, och att söka efter filmteam.

 

I nuläget håller jag på att skriva filmmanus, men problemet är att jag inte har någon filmteam, och inte heller någon som helst erfarenhet av att filma. Så därför har jag hamnat i samma "situation", dvs att försöka göra film helt själv. Det jag funderar på är att göra en timelapse och/eller att filma naturen och sedan lägga till musik.

 

Men som sagt, jag är också intresserad av att hitta en filmteam. Och då inte såna som man bara gör ett film med, utan helst såna som man kommer att arbeta med under en viss tid.

 

Men jag undrar kring hur timelapse exakt fungerar, om man fotograferar ett viss område? Ska man helt enkelt placera ut en stativ + kamera och låta den stå där tills arbetet är färdigt? För om man vill göra timelapse under ett helt år då man tar ett foto per dag så blir det väl lite svårt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...