Gå till innehåll

Korta filmklipp med effekter i fokus


Mosvaarf

Recommended Posts

Jag har börjat hållt på och testat olika effekter i After Effects CS4 för ungefär två månader sen och har hunnit gjort några få videoklipp.

 

Jag skulle gärna vilja höra lite kritik vad som var bra och dåligt med mina filmer så jag vet vad jag gjort bra och vad jag ska jobba på.

 

Min lillebror "hanterar" el/blixtrar mot ett träd

 

 

En meteor som slår ned i ett hus. (Använt ett foto över en by som jag sedan försökt gett en amatörfilmad effekt på)

 

En logo-animering som möjligtvis ska synas på Lindbergs hemsida

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar dem stort.

Med tanke på att du har kört i två månader, så tror jag att du kan bli hur bra som helst! Det ända du behöver är regi!

 

Meteoren kanske skulle ha kunnat haft en liten längre "stoppsträcka". Den kommer ju in i en sne vinkel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker du har lyckats relativt bra med meteoreffekten. Det såg i alla fall inte helt värdelöst ut med explosionen på slutet. Om du fixade så meteoren kommer in i en "sneare" vinkel (flytta startpunkten mer in i Z-space)

Försök undvika att använda en massa blur när du vill få en kameralook. Känns mer som ett sätt att undvika göra bra effekter. Satsa på att bli bra på att göra effekter istället :)

 

Blixten kändes väldigt simpel. Men du har bara jobbat i 2 månader så jag förstår...

Först av allt genererar inte blixten tillräckligt med ljus, framförallt i omgivningen. Sök på google efter någon tutorial.

 

Den här är inte så dum, i slutet visar han hur man kan använda det för att kontrollera ljuset:

http://www.videocopilot.net/tutorial/advanced_sky_replacement/

 

 

Jag kan faktiskt inte se särskilt mycket av loggan. Försök få den att sticka ut mer ur resten av klippet. Texten är ju vit och molnen är vita så du kanske ska satsa på en annan färg eller en ram runt texten.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker klippet med meteoren påminde en del om andrew kramer's senaste tutorial...

 

Det enda som sägs i den tutorialen som finns med i filmen är att meteoriten flyttas från z vinkeln och framåt, men det hoppas jag ni själv förstår om man vill ha en känsla att nåt flyger fram? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar dem stort.

Med tanke på att du har kört i två månader, så tror jag att du kan bli hur bra som helst! Det ända du behöver är regi!

 

Meteoren kanske skulle ha kunnat haft en liten längre "stoppsträcka". Den kommer ju in i en sne vinkel.

 

Tack!

 

Ska jobba på det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra gjort! Tycker andrew hjälper folk som vill hålla på med sådan här, jättemycket! Kul att man får se mer sådant :)

Hjälper många gör han säkert, men sen finns det alltid de som rippar hans tutorials rakt av och kommer tiggandes om beröm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som sägs i den tutorialen som finns med i filmen är att meteoriten flyttas från z vinkeln och framåt, men det hoppas jag ni själv förstår om man vill ha en känsla att nåt flyger fram? :P

 

tyvärr tror jag inte riktigt på dig. kameraskakningen, att den får fokus på linsen lite då och då, och lensflaren som flickrar påminner väldigt mycket om det som sägs i tutorialen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och smutsen på linsen.

 

Det kanske gör det mer realistiskt men ändå en konstig grej att lägga till. Även om det är amatörkänslan man är ute efter. Det kommer finnas många kortfilmer med effekter nu efter denna tutorialen som kommer ha vissa random klipp med smuts på linsen, efter som Kramer gjorde det. Då måste man ju ha det..

 

Lensflaren tycker jag inte riktigt verkar som solen vilket jag gissar (och hoppas) var meningen ser bara ut som du lagt dit en lensflare för att du kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och smutsen på linsen.

 

Det kanske gör det mer realistiskt men ändå en konstig grej att lägga till. Även om det är amatörkänslan man är ute efter. Det kommer finnas många kortfilmer med effekter nu efter denna tutorialen som kommer ha vissa random klipp med smuts på linsen, efter som Kramer gjorde det. Då måste man ju ha det..

 

Lensflaren tycker jag inte riktigt verkar som solen vilket jag gissar (och hoppas) var meningen ser bara ut som du lagt dit en lensflare för att du kan.

 

Jag fick tipset med smutsen av en kompis som håller på mycket med after effects, och han kan mycket möjligt ha fått den idén av Kramer. Jag tyckte det var snyggt och gillade den varianten iallafall :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Du är ju inte helt ute och cyklar som de flesta är när de ska göra vfx, men det är ju långt, långt ifrån fotorealistiskt. Så vad du bör göra är att titta på filmade saker, explosioner och allt möjligt och faktiskt titta på hur det ser ut. Och i minsta detalj analysera allt som händer och hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

 

När du gör en effekt som tex meteoriten så är en bra grej att innan du börjar, tänk efter. Om det kommer en meteorit här på riktigt, hur skulle det se ut genom den här linsen.

 

Men lite konkreta tips då.

 

Lightning effekten: Sånna här grejer är alltid farligt för alla vet att sånt här inte går att göra, därför ser det direkt inte realistiskt ut. Sen den där uber lensflare grejen i början ser crap ut, sånt händer aldrig i verkligheten hur mycket ljus du än matar på.

Det är tydligt att det är after effects preset lightning effekt du använder, och den ser inte särskillt bra ut. Och eftersom du har filmat med en dålig kamera (inget illa menat) så är det viktigt att alla element du lägger in också ser sunkigt ut, så du måste "förstöra" kvalitén på blixtarna.

Annars är det väl inte så mycket, jag tycker ändå att glöden på trädet ser OK ut, för det skulle förmodligen bli så överexponerat i den kameran. Jag vet att det är coolt å så men försök ändå att undvika sådana här dragonball effekter, för om det inte är schysst filmat och extremt snyggt compat så ser det bara löjligt ut. Försök dig istället på saker som skulle kunna vara realistiska för det är mycket lättare att lura folk då.

 

Meteorit: Ja Andrew Kramer men det gör inte så mycke eftersom du är nybörjare. Men här måste du också tänka på hur det skulle se ut om det skulle vara filmat, eftersom det också är sunkig kvalité på bilden här måste du smutsa ner elementen du lägger in eftersom de är filmade med en mycke bättre kamera. Sen är ju då meteoriten alldeles för skarp och mörk när den är längst bort. Gämför svartpunkten (den svartaste pixeln) på röken med berget som finns i bakgrunden, eftersom meteoriten är på ungefär samma avstånd så kan du försöka matcha svartpunkten mot bergets.

 

Sen smuts på linsen å sånt ser inte särskillt bra ut.

 

loggan: Ja, det här är ju rent konstnärligt, är du nöjd så är den bra. Jag skulle uppskatta lite blur på molnen längre bak men det är ju vad jag tycker.

 

Hoppas det hjälper, har du några frågor är de bara å fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är ju inte helt ute och cyklar som de flesta är när de ska göra vfx, men det är ju långt, långt ifrån fotorealistiskt. Så vad du bör göra är att titta på filmade saker, explosioner och allt möjligt och faktiskt titta på hur det ser ut. Och i minsta detalj analysera allt som händer och hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

 

Ska göra det, det hjälper nog en hel del :)

Och eftersom du har filmat med en dålig kamera (inget illa menat) så är det viktigt att alla element du lägger in också ser sunkigt ut, så du måste "förstöra" kvalitén på blixtarna.

 

Kameran tror jag faktiskt inte du kan säga så mycket om eftersom det är Panasonics nya full HD-kamera HDC-SD20 :P (Lägg märke till att du kan välja 1080p på klippet)

 

Jag vet att det är coolt å så men försök ändå att undvika sådana här dragonball effekter, för om det inte är schysst filmat och extremt snyggt compat så ser det bara löjligt ut. Försök dig istället på saker som skulle kunna vara realistiska för det är mycket lättare att lura folk då.

Faktiskt så kändes det grymt löjligt att göra en sådan video men idén kom när jag såg en massa andra liknande videos på youtube som var pinsamt dålig, och hade fått en massa views och kommentarer som 5/5 och liknande så jag blev så chockad och tänkte att, då kan man väl lika gärna göra en sån som deras då fast bättre :P Men jag håller med, det är bara fånigt :P

 

Meteorit: Ja Andrew Kramer men det gör inte så mycke eftersom du är nybörjare.

Det blir jag nästan bara irriterad på när folk säger, bara för Andrew också har gjort en komet i någon tutorial. Faktum är att jag höll på och lekte och gjorde lite meteoriter i After Effects innan jag såg att han hade gjort en sådan tutorial. Hade varit annat om jag gjort sån där markträff som han gjorde i sin men jag använde mig inte något av hans tutorial i detta klipp :) (kanske därför det inte blev så bra :P)

 

Ska tänka på det du sa, det lät logiskt och klokt. Tack :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du kan filma i 1080 har ju inte mycket med kvalitet på kameran att göra. Den har ju bara en 1/6 cmos sensor. Kvaliteten på orginial klippet ur kameran ser väll ok ut men inget fantastiskt.

 

Men men fortsätt after effectsa o lägg upp nya klipp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du kan filma i 1080 har ju inte mycket med kvalitet på kameran att göra. Den har ju bara en 1/6 cmos sensor. Kvaliteten på orginial klippet ur kameran ser väll ok ut men inget fantastiskt.

 

Men men fortsätt after effectsa o lägg upp nya klipp!

 

Nej det har du rätt i, men samtidigt så säger den en del av upplösningen. Nej, kameran är inte den bästa men den är hyfsad ändå för en amatör som mig. Skulle dock vilja ha en av de nya "system"- liknande filmkamerorna med 50 fps...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...