Gå till innehåll

Dealer - en film om dem


Insaniac

Recommended Posts

Tjena alla voodooz och Johan Ask!

 

Tänkte lägga upp en film som är den enda av alla filmer jag gjort som jag lyckats få ut på DVD.

 

Det är en kortfilm på bara en scen. Det är en autentisk langningsscen som följs av tankar från huvudkaraktären.

 

Värt att nämnas är att bara jag och kameramannen har erfarenhet inom filmning. Jag som regissör och han som foto då. De andra har aldrig skådespelat förr och min regi till dem var denna enkla mening "Gör vad som känns naturligt för dig." Allting är improviserat och där fanns inget manus skrivet. Bara en idé. Jag ger MovieMoe credit i slutet pågrund utav hans och min idé till en gangsterfilm som aldrig blev av.

 

Ljudet är inte heller perfekt för att killen som fixade utrustningen till oss glömde ljudet så vi fick använda kamerans mick.

 

Se och njut.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

 

Sett filmen =)

 

Tycker också om att göra filmer om drugdeals, brott o sånt.

 

Men, ni kan väl ändå göra bättre de här kan jag tänka mig? Lite mer tid och arbete hade det nog behövts tror jag.

 

Kändes som de inte var så seriöst. Mer som en testfilm, alltså för o se hur tekniken fungerar eller bara köra en film sådär för skojs skull med grabbarna. Var det så kanske?

 

OCH jag vet av egen erfarenhet att den film man själv gjort ser mycket bättre ut i ens egna ögon än i andras, alltså folk som inte känner en osv.

 

Annars hade ni väl klippt OK med vinklar osv.

 

Sånna här filmer gör jag jämt för att träna men jag lägger inte upp dom här för jag skulle bli söndersågad. Så du är inte ensam om att göra sånna här filmer.

 

Hoppas du fortsätter och att du förbättrar dej =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

 

Sett filmen =)

 

Tycker också om att göra filmer om drugdeals, brott o sånt.

 

Men, ni kan väl ändå göra bättre de här kan jag tänka mig? Lite mer tid och arbete hade det nog behövts tror jag.

 

Kändes som de inte var så seriöst. Mer som en testfilm, alltså för o se hur tekniken fungerar eller bara köra en film sådär för skojs skull med grabbarna. Var det så kanske?

 

OCH jag vet av egen erfarenhet att den film man själv gjort ser mycket bättre ut i ens egna ögon än i andras, alltså folk som inte känner en osv.

 

Annars hade ni väl klippt OK med vinklar osv.

 

Sånna här filmer gör jag jämt för att träna men jag lägger inte upp dom här för jag skulle bli söndersågad. Så du är inte ensam om att göra sånna här filmer.

 

Hoppas du fortsätter och att du förbättrar dej =)

 

 

Tjena brush. Det var en improvisations-film allting är påhittat. Det enda man riktigt kan säga är gjort sedan tidigare är det sista stycke musik du hör i eftertexterna. Grejen var att jag behövde en film klar på 3 dagar för en portfolio-grej. Så jag var på ICA med min vän och handla cigg med kamera i bagage-luckan. Homies ringde och sedan satte de sig i bilen sedan var idén igång.

 

Sen är det ju mening att kamerna ska vara som den är på grund utav att det ska vara den där dokumentär-känslan. Sen blev ju inte ljus, färger och allting helt korrekt och det hade väl behövts 5 tagningar extra per stycke vi filmade. Sedan ljudet skulle såklarts fixats. Och ett manus att följa. Men det fanns inte tid till det :-P.

 

Men man kan praktiskt taget säga att detta är en test-film (och fler kortfilmer i samma tema ska göras) för att hitta rätt stämning för en framtida crime-film vid namn "Undervärlden" som skildrar lite om människor jag träffat, människor jag intervjuat och det jag själv sett. Men det är ju ett projekt som inte får misslyckas därför ser man till att man bearbetar varje steg så mycket som möjligt:-P.

 

 

Tack för kommentarerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Tycker likadant som yooonis.

 

Ett tips! Hört talas om 180 graders regeln? Är en rätt schysst teknik för att förhindra förvirring i scener (speciellt konversationsscener). Att man helt enkelt bara rör sina vinklar inom 180 grader.

 

Såklart är regler till för att brytas, vilket skapar en såkallad konstnärlighet, men just i konversationer, där det mesta fokuset är på det som sägs är det bra att ha regeln i huvudet. Finns en massa andra knep för att få en konversion att se naturlig ut, men detta är en av de mer grundliga reglerna. Kolla upp detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Tycker likadant som yooonis.

 

Ett tips! Hört talas om 180 graders regeln? Är en rätt schysst teknik för att förhindra förvirring i scener (speciellt konversationsscener). Att man helt enkelt bara rör sina vinklar inom 180 grader.

 

Såklart är regler till för att brytas, vilket skapar en såkallad konstnärlighet, men just i konversationer, där det mesta fokuset är på det som sägs är det bra att ha regeln i huvudet. Finns en massa andra knep för att få en konversion att se naturlig ut, men detta är en av de mer grundliga reglerna. Kolla upp detta!

 

Ja jag känner till 180-graders regeln. Vi försökte testa nya marker och se vad som funkade. Du vet, man försökte se vilka regler man kunde bryta för att få det att kännas mycket realistiskt, utan att det blir störande för publiken. Personligen är jag intresserad av att försöka hitta ett sätt att bryta 180-reglen på så sätt att det blir bra. Jag gillar inte det där med att vara låst utan ha frihet runt ytan man filmar. Men man ska ju aldrig pissa ner en toalett som redan är ner-pissad liksom så funkar det inte så är det något man får acceptera :-P

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena alla voodooz och Johan Ask!

 

Tänkte lägga upp en film som är den enda av alla filmer jag gjort som jag lyckats få ut på DVD.

 

Vad menar du med det? Har du lyckats bränna ut den på en dvd eller kan man köpa den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bränna ut den på DVD.

Gratulerar!

Score +1

 

När vi snackar regler här så är ju min åsikt att man inte bör försöka bryta regler innan man lärt sig att bemästra dem. För bemästrar man dem inte blir det ju oftast nåt sånt här.

Skulle ni varit 13 skulle jag applåderat er för en genomförd produktion, men nu såhär blir det ju lite pinsamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Score +1

 

När vi snackar regler här så är ju min åsikt att man inte bör försöka bryta regler innan man lärt sig att bemästra dem. För bemästrar man dem inte blir det ju oftast nåt sånt här.

Skulle ni varit 13 skulle jag applåderat er för en genomförd produktion, men nu såhär blir det ju lite pinsamt.

 

Mega99, inte många har respekt för dig så din kommentar går obemärkt förbi. Om inte annat kan du skicka din adress till mig i din PM så kan vi diskutera lite film hemma hos dig:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mega99, inte många har respekt för dig så din kommentar går obemärkt förbi. Om inte annat kan du skicka din adress till mig i din PM så kan vi diskutera lite film hemma hos dig:-)

 

Men lilla du, respekt eller inte så håller 90% med efter att ha sett din film. Nu är ju mitt sätt att uttrycka mig allt annat än konstruktivt (De flesta har ju sagt det som behövs sägas, och du har redan ursäktat dig för det kassa ljudet), men att gå och dalta runt med dig och säga "Nämen det var väl lite fint" är allt annat än till din fördel.

Ljudet är ju kasst, och du har själv påpekat att ni fick använda inbyggda micken, men varför skulle någon INTE påpeka detta ändå? Efter allt så är det ju du som misslyckats i planerings-änden. (+1 för konstruktiv mening - Planera bättre).

Bilden är grötig - Tror snarare detta ligger i dålig exportering av material, så det är också något att arbeta på.

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Sådär, då har jag rensat lite skit i den här tråden och delat ut lite röda kort. Håll er till ämnet och konstruktiv kritik så slipper ni fler varningar.

 

mvh

lilla_farbrorn

Moderator

 

Du raderade uppenbarligen inläggen innan du läste vad som skrevs...

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Men man kan praktiskt taget säga att detta är en test-film (och fler kortfilmer i samma tema ska göras) för att hitta rätt stämning för en framtida crime-film vid namn "Undervärlden" som skildrar lite om människor jag träffat, människor jag intervjuat och det jag själv sett. Men det är ju ett projekt som inte får misslyckas därför ser man till att man bearbetar varje steg så mycket som möjligt:-P.

 

 

Tack för kommentarerna.

 

Jag antar att det ska kännas "ballt" med en "deal" men tyvärr det är inte ballt med skåningar som ska leka gangsters. Försök utgå ifrån verkligheten på nåt sätt istället..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...