Gå till innehåll

Är HV40 för dålig vid seriöst filmande


monnexs

Recommended Posts

Jag är i ett litet dilemma inför en dokumentärfilminspelning. Det är så här att jag endast har tillgång till en Canon HV40. Jag känner egentligen att jag skulle behöva en bättre kamera men har inga ekonomiska möjligheter till detta.

 

Man skulle egentligen kunna säga att ambitionen med min kommande film är större än vad kameran säger. För min ambition är att dokumentären inte ska sätta käppar i hjulet pga kvalités på bilderna är för låga.

 

Tänkte höra med er om jag kan komma förbi de eventuella brister en billigare kamera kan ha. Är det förlåtligt om jag filmat bra och har en bra story eller skulle eventuella filmfestivaler samt tv säga blankt nej för en kamera som Canon HV40. Om så är fallet kan man lösa detta med diverse tillbehör som 35 mm adapter osv och finns det adapters som lämpar sig för en dokumentära förhållanden med allt vad det innebär, dvs. möjligen automatiskt fokus osv.

 

Vad säger ni ska jag sluta bekymra mig för kvalitén och bara tuta och köra med min Canon HV40 eller är det helt enkelt idiotiskt att ens riskera detta. Kom gärna med synpunkter i mitt dilemma!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvalliten är fantasik!. Den duger absoult. Särskilt till en dokumentär där det är innehållet som räknas.

Skakig handkamera och snabba rörelser kan ge problem med vobbling

Varför vill du ha aoutofocus? du menar väll att du vill ha manuell focus? Du har båda, men för att det ska fungera smidigt rek jag varmt en 35mm adapter. Å andra sidan är det svårt att filma dolumentärt med 35mm adapter, krävs rätt mycket träning.

 

 

Se till att skaffa ett stativ och en bra microfon bara

 

Du behöver inte oroa dig, jag har gått på festival och sett mobilkamerafilmer, super 8 filmer osv. Den duger mer än väl. Tv är inga problem om du har en bra film, se till att kolla upp viket format du ska filma i bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter hoppfullt Team fagott! Då kör jag på =).

 

Jag menade om det fanns någon lösning för autofokus för 35 mm adapters för då kanske det inte skulle vara så krångligt under svåra förhållanden med allt vad det innebär. Dock skulle man kunna göra ordnade intervjuer och planerade inklippsbilder med en 35 mm adapter.

 

Vad menar du med vilket format? Borde inte det rimliga vara att filma i HD?

 

Skulle vara intressant och veta om ni vet någon dokumentär som visats på tv eller större filmfestival filmat med en Canon HV40 eller motsvarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV är ju HDV, so to speak. När det är bra så är det riktigt bra, när det är mindre bra så är det mindre bra...

 

En 35mm adapter slukar ljus, mina erfarenheter är tyvärr negativa. En f1.8 lins är odugligt även i fullt dagsljus utomhus, den redan gryna HDV-komprimeringen blir i princip som scannad film, ie en jävla massa brus... detta framgår kanske inte på testvideos på vimeo men tro mig, det syns när du kör det i 1080p. Har gjort en film med blandat adapter/original material och det SYNS, t.o.m. en person med noll koll ser att något är "fuffens" när 35mm adaptern är inblandad. On top of that bör du rikta in dig på dyrare märken, de billigare sortens hemmabyggen är inget jag rek. Och för the love of god, köp INTE en statisk adapter.

 

Nu säger någon säkert "man får vad man betalar för", och det stämmer utmärkt, eftersom du får en 550D + 18-55 lens för mindre än en HV40 + adapter + lins, och levererar MYCKET bättre bild...

 

...å andra sidan måste du då ha extern ljudinspelare (vilket du bör ha även med HV40), men iaf. Nu sålde jag just 550D för den var oduglig för _mina_ behov, så researcha kameror noga. Om vi pratar fokusmöjligheter osv. känns det dock spontant som ett smartare drag att plocka upp en fin beg. xl2 el. motsvarande. My 5 cents

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75: Varför var du tvungen att konvertera ner till DV? Håller den som DV-kamera men inte som HD eller, hajar inte riktigt...

 

Camarade: Hanterar HV40 ljudet så dåligt så man behöver en extern ljudinspelare? Några tips på en som skulle funka?

 

Lär ju vara viktigt att ha med sig ljusutrustning om man ska använda adapter men jag kommer ändå inte ha råd med en dyr så jag skippar den.

 

XL2 är ju en trevlig kamera men känns det inte lite tråkigt att filma i DV när säkert kraven är HD snart. Kommer ju inte finnas en tv-apparat snart med SD. Dessutom borde väl HD vara bättre om man vill visa på festival eller dyl. Grejen är att jag har en DVX100 men den filmar endast i 4:3 format, skulle ju iof kunna köpa en konverteringslins till 16:9. Sedan har jag iof möjlighet att låna en DVX 100 som spelar in i 16:9 direkt. Är den ett bättre alternativ trots att SD blir allt ovanligare?

Länk till kommentar
Share on other sites

SVT-växjö som jag levererade till kunde inte ta emot filer i annat format än DV. Så mitt HDV material exporterade jag ut till ett DV-band. Och de kunde lägga in det i sitt flöde. Vad jag vill säga är att HV20 och efterföljare är så mycket bättre än vad tv-kanalerna sänder ut. För den skull finns det ingen anledning att byta. Däremot finns det sätt att få ut det mesta ur din kamera. http://www.hv20.com är ett bra forum för att lära sig de trixen.

 

Ljudet är hv-seriens största problem. Men det går att lösa via externa inspelare.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok tack för svaren.

 

Beta75: När du säger externa inspelare, menar du en extern mikrofon då?

 

Nej jag menar extern inspelare som Zoom h4 eller andra. Problemet med hv20 är att den inbyggda elektroniken skapar brus. Spela in på ett annat medium.

 

Extern mikrofon tar jag för givet.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Extern mikrofon tog jag också för givet men blev kornfundersam av ett annat svar. Men hur synkar jag ljudet på bästa sätt? Känns lite krångligt att använda mig av en separat ljudinspelare.

 

Det är ju en annan fråga men, spela in ljud på camera och extern samtidigt. Sen tittar du på vågformen på ljuden så kommer de se lika ut. Det är lätt att ersätta.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...