Gå till innehåll

CS5 = Out of the box


Max_H

Recommended Posts

Måste man ha CUDA-kort för att få axess till Mercury Engine funktionen?

Nja, Mercury Playback Engine är både mjukvara och hårdvara. För att få realtids-acceleration av tex Three Way CC så krävs något utav dom fem certifierade korten. För att spela upp och redigera klipp från tex Canon 5D behövs inte ett certifierat kort och du använder fortfarande Mercury Playback Engine. Prestandan utan kort är väldigt stor om man jämför CS4 med CS5, dvs att CS5 är mycket bättre.

 

Med certifierat kort får du sjukt bra pretsanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt! Vilka e dom certifierade korten? På nåt youtube klipp så snackade dom om nå GTX-kort eller nåt.

 

Nja, Mercury Playback Engine är både mjukvara och hårdvara. För att få realtids-acceleration av tex Three Way CC så krävs något utav dom fem certifierade korten. För att spela upp och redigera klipp från tex Canon 5D behövs inte ett certifierat kort och du använder fortfarande Mercury Playback Engine. Prestandan utan kort är väldigt stor om man jämför CS4 med CS5, dvs att CS5 är mycket bättre.

 

Med certifierat kort får du sjukt bra pretsanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt! Vilka e dom certifierade korten? På nåt youtube klipp så snackade dom om nå GTX-kort eller nåt.

Dom fem certifierade korten är:

Nvidia GTX 285 (Win + Mac)

Nvidia Quadro FX 3800 (Win)

Nvidia Quadro FX 4800 (Win + Mac)

Nvidia Quadro CX (Win)

Nvidia Quadro FX 5800 (Win)

 

EDIT:

Mer info och demos: http://www.nvidia.com/object/adobe_PremiereproCS5.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe-anställd-mode off: Håller med... I mitt (personliga tycke) den bästa uppgraderingen sen PPro 1.0. Bara för det helt plötsligt går FORT att klippa. Och så har nån "återinfört" File > Export utan renderque. (Renderque är bra, men inte när man ska kunna köra ut 3 sek ljud ur en tvåtimmarsfilm.) Plus en användbar keyer... :)

 

Så har betan varit superstabil - kört demos (med betaversioner) i 5 veckor i sträck utan en enda sänkning på hela vägen.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

64-bit. Jag har inte haft en enda out of memory error. (vilket flera high end beta testare också sagt).

 

Ram previews med ALL (nästan) ram du har.

 

Multiple frames rendering är omskriven - mellan 30-100% snabbare plus att 'pausen' vid ram-preview start är borta (på främst mac).

 

Rotobrush (auto rotoscoping). Kommer att vara grym ibland och helt värdelös ibland.

 

Ny version av mocha. Nu kan man tracka och maska och flytta infon till AE.

 

 

Och nu måste jag borda planet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man i Premiere/AME exportera till annat än TIF denna gången?

Från Premiere Pro CS5 definitivt ja. Från AME förmodligen ja.

 

Har AME och Premiere fått delade presets eller är de separata som i CS4?

Nästan säker på att dom är separata.

 

Behandlar Premiere fortfarande 2-kanaligt ljud automatiskt som stereo?

Det är precis som i CS4. Men, du kan ju redan i idag ändra i Preferences på CS4 så att 2-kanaligt ljud *alltid* kommer in som 2-kanaligt. Samma inställning finns i CS5.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm.. 3 snabba

 

Kan man i Premiere/AME exportera till annat än TIF denna gången?

Har AME och Premiere fått delade presets eller är de separata som i CS4?

Behandlar Premiere fortfarande 2-kanaligt ljud automatiskt som stereo?

 

1. PPro och AME kan köra image sekvenser till: JPEG, BMP, DPX, TIFF, TGA & GIF (Stillbildsexport av en frame sker via en knapp och där finns nu även JPEG)

2. Testade och svaret är JA. Skapar du en preset i PPro finns den i AME och tvärtom.

3. Se Rogges svar.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, Mercury Playback Engine är både mjukvara och hårdvara. För att få realtids-acceleration av tex Three Way CC så krävs något utav dom fem certifierade korten. För att spela upp och redigera klipp från tex Canon 5D behövs inte ett certifierat kort och du använder fortfarande Mercury Playback Engine. Prestandan utan kort är väldigt stor om man jämför CS4 med CS5, dvs att CS5 är mycket bättre.

 

Med certifierat kort får du sjukt bra pretsanda.

 

Jag har också sett listan på certifierade kort.

 

På Adobes sida för system requirments, http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs/ , för premiere pro cs 5 kan man läsa...

"Supported NVIDIA graphics cards for GPU acceleration

Quadro CX (Windows)

Quadro FX 3800 (Windows)

Quadro FX 4800 (Windows and Mac OS)

Quadro FX 5800 (Windows)

GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS)

 

Visit the NVIDIA website for system requirements and compatibility. The list of graphics cards that are compatible with Adobe® Premiere® Pro CS5 is updated on a regular basis."

 

Man använder ordet Supported och hänvisar till NVDIA för compabillitet.

http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html

Där kan man läsa....

 

"Upgrade TodayNVIDIA Quadro and GeForce GPUs are designed

to boost performance of Adobe Creative Suite 5.

The following solutions are certified by Adobe

for use with Premiere Pro CS5:

> Quadro FX 5800

> Quadro FX 4800

> Quadro FX 4800 Mac

> Quadro FX 3800

> GeForce GTX 285 "

 

Nu kanske jag läser för mycket mellan raderna men det som är beskrivet är att GeForce GPU:er är designade för att utnyttja prestandan i cs5 och att GeForce GTX 285 är certifierad. Men inget om att övriga CUDA fungerande grafikkort inte fungerar.

Är det verkligen så att bara dessa kort fungerar eller fungerar fler men de har ingen support från Adobe?

Länk till kommentar
Share on other sites

Under project settings kommer valet "GPU acceleration" att vara "greyed out" om man inte har ett av de ovannämnda korten. Listan kommer att utökas, men jag vet inte när. Så vitt jag vet kommer alla kort med 285-chip att fungera - oavsett version.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske jag läser för mycket mellan raderna men det som är beskrivet är att GeForce GPU:er är designade för att utnyttja prestandan i cs5 och att GeForce GTX 285 är certifierad. Men inget om att övriga CUDA fungerande grafikkort inte fungerar.

Är det verkligen så att bara dessa kort fungerar eller fungerar fler men de har ingen support från Adobe?

Inga andra kort än dom certifierade/specificerade kommer att kunna använda GPU Acceleration i CS5.0.0.

 

Fler kort kommer att läggas till senare i framtida uppgraderingar av CS5.

 

Målet har varit att man som användare skall få riktigt god prestanda oavsett det certifierade kort man väljer, och inte halvbra eller ganska bra eller tom dålig prestanda. Därför valde man ut ett begränsat antal kort då det skulle ta för lång tid att testa många olika kort och samtidigt se till att *alla* fungerar när CS5 finns tillgängligt.

 

EDIT:

Hoppsan, Max hann före...

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga andra kort än dom certifierade/specificerade kommer att kunna använda GPU Acceleration i CS5.0.0.

 

Fler kort kommer att läggas till senare i framtida uppgraderingar av CS5.

 

Målet har varit att man som användare skall få riktigt god prestanda oavsett det certifierade kort man väljer, och inte halvbra eller ganska bra eller tom dålig prestanda. Därför valde man ut ett begränsat antal kort då det skulle ta för lång tid att testa många olika kort och samtidigt se till att *alla* fungerar när CS5 finns tillgängligt.

 

EDIT:

Hoppsan, Max hann före...

 

Jag kan förstå att man vill bara supporta den högsta prestandan men jag var tvungen att fråga. För i Autodesks värld, som jag känner lite bättre, har de också en uppställning av supporterad hårdvara, per programvara, men annan hårdvara kan ändå fungera.

 

De anser nog till skillnad från Adobe att det är upp till kunden att använda den rekommenderade hårdvaran som då också innebär support eller ta risken med en annan hårdvara som de inte lovar fungerar.

 

Men bra svar av er båda Adobare, det är bara att följa då om min lap top med dubbla NVidia GTX 8800M någonsin blir aktuell.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...