Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte ens Quadro 3700 mobile med CUDA-support är snabbt nog. Vi hade det snurrande ett tag, under betatesten, men med CUDA accelerationen påslagen blev det långsammare än utan... GPU's "pipe" ut och in är för "smal".

//Max

• 3 veckor senare...
Postad

Testar nu

Sitter på Win7 64bit, Core2Quad 2,8GhZ 8GB ram och ett Nvidia 285GTX med 2GB på. Materialet ligger delvis på en Lacie rugged och kör mot USB2 ska testa mot RAID0 disk senare.

First impressions

Ser lovande ut beträffande Canons filer iaf. Kör 3 lager en 7D, en 5Dmk2 och en 1Dmk4 med PiP.

Snurrar utan hack vid uppspelning, men det funkar inte så bra att scrolla runt på tidslinjen. Troligen pga. USB2-bandbred.

Slänger jag på en RGB-curves på ett lager så håller det i 4-5sek sen började det lagga en gång, men körde jag några gånger till så höll den i sig mycket längre. Den spelare upp helt utan problem en gång, och sist nu låg den på kanske 2fps. Verkar variera lite.

Vid uppspelning hoppar varenda core raskt upp i 99-100% och den käkar upp 50-60% av minnet.

Notis: Krashar för mig vid import av Nikon D3s .AVI (MJPEG) filer.

..testar mera..

Postad

Notis: Eftersom du har ett 285-kort, blir endast lager 1-3 GPU renderade och lager 4 och uppåt CPU renderade. Du bör kunna dra på ganska mycket effekter om du håller dig under 3 lager.

Kollar mer om Nikon-filerna så fort jag fått tag i 720p filen.

//Max

Postad

Yep confirm. Testade 3 vs 4 lager och det börjar efter några sekunder lagga om jag kör med 4 lager. Dock om det 4e lagret är av enkel DV-format funkar det utan lagg.

Testade även nu att scrubba/scrolla med tidslinjen mot en RAID0 disk och klar förbättring. Ett lager utan problem 3+ lager blir lite mer stakigt. Provade även med AVCHD-filer från HMC151-kameran och upplevde ingen större skillnad mellan dem och filer från 5DmkII

Nu är ju iofs H.264 inget optimalt redigeringsformat alls så det går ju inte lika smutt som att scrubba med DV eller DVCPROHD som är mycket mer mjukare. Men det det håller i många fall.

Fortfarande krasher med D3s-material. Så fort jag drar in och släpper filen i bin så dyker Premiere.

Postad

Testade 720p-filen på både Mac 10.6.3 och 10.5.7 - inga problem.

PC Win 7 64-bit Dual Xeon Nehalem - inga problem.

Windows Vista på en Macbook Pro med Bootcamp = Krasch.

Har du Decklink-drivers på din för att ha kunnat få in Nikon-filerna i CS4? Så fort jag avinstallerade dom fungerade det.

Ska kolla med USA.

//Max

Postad

ah.. declink.. tänkte först att dem hade jag inte installerat.. men det hade jag ju... kör ju CS4 vid sidan om. Jag ska testa.

En annan sak som ändrar allt jag sa tidigare, jag har kört på ½ resolution hela tiden. När jag satte på full resolution så laggar allt redan vid 2 lager H264-material.

Kör jag DVCPROHD klarar den 2 lager utan lagg.

Postad

Ok mer test... jag spammar på här i tråden..

Nu när jag fick igång Nikons MJPEG-format ville jag ju pressa den lite.

Att köra 9 lager PiP körde den utan lagg

3 lager med ett lager med RGB-curve - ingen lagg - men la man till ett fjärde blev linjen röd och det laggade.

3 lager med 3 lager RGB-curve - ingen lagg

Allt detta i full resolution. Ändrar man till ½ blir det ingen skillnad här utan det laggar så fort du har ett 4e lager (utan effekter på). Om du sätter 1/4 resolution blir det bättre men fortfarande något lagg.

Summa summarum hittlils är att MJPEG är mycket redigeringsvänligare beträffande prestandasug. 9 lager full resolution på 285GTX-kort utan lagg får betecknas som godkänt. Iofs är det bara 720p24 men ändock är det bra.

Noterat under test med Nikons MJPEG är att den röda linjen dök upp vid fler än 3 lager och en effekt. Och vad jag förstått är det som sig bör. Men om jag gör samma på Canons filer så förblir linjen gul. Varje test är i egen sekvens med inställningar passande varje format. Borde inte linjen bli röd även hör vid fler än 3 lager och minst en effekt?

..och Max jag hittade en eventuell liten GUI-bugg tror jag. Om du använder Jog-hjulet under 'Source' eller 'Program' och snurrar tillräckligt långt höger eller vänster så markeras ikonerna runt omkring beroende på hur du drar musen. Lite som om att det verkar finns en kvarglömd mouseover-effect även när du kör med Jog-hjulet. Använder du 'shuttle' spaken istället uppstår samma fenomen, med skillnaden här att du ser mus-pekaren...

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...