Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Väntar själv på denna kamera då jag sitter på en hel den fin nikkoroptik. Hoppas på en D400 med fina filmfunktioner att byta ut min numer så föråldrade D200. Men för tillfället är Canon kung på att filma, förutom i lågt ljus..;)

Tänk på att din Nikonoptik får motsvarande dubbla brännvidden på AF100 jämfört med full frame pga sensorns storlek, den är ju gjord för Micro 4/3-optik i första hand.

• 1 månad senare...
Postad

Hade den trevliga chansen att få pilla på en AF100 på IBC igår.

Liten erfarenheter från det.

Det var en 70% klar prototyp (enligt uppgift), dock helt fungerande för att leka med (dock inte spela in).

Fick testa med en med en PL-glugg på. Och en med Micro Four Thirds.

Den är som en förvuxen blandad HPX171/HMC151.

Att jobba med korta skärpdjup är ju ofta nice, och nu med autofokus och vad jag kunde se nästan obefintlig rollingshutter-effect. Moirén ska vara minimerad också. De hade dessutom byggt in "focus in red" yeii! underbart.

Man kan skruva bort handtaget, och även handgreppet som sitter på sidan när man kör handhållet. Vilket kan ta bort lite vikt och även göra den smidigare om man bara köra stativ, axelrigg eller steadycam.

Nackdelarna kanske är batteriet, då de väljer att gå på HMC/AVC-standarden, så alla mina P2-batterier kan jag glömma.

Sen är det AVCHD som sagt, inte AVC-intra eller något nytt, och därmed bara 4:2:0. Vilken kanske inte gör så mycket för vissa men för de som kör greenscreen är det en klar nackdel.

Sensorn ser lite utsatt ut också när man byter objektiv. Men det är samma problem som man har med en DSLR. Jag fick äran att på övertydlig engelska bubbla lite med chefingenjören för kameran, och jag nämnde lite om att det skulle vara bra med något som skyddar sensorn när man byter optik, utöver då glas, och färgfilter som sitter där.

Träffade även Barry Green där, som några här inne är bakant med. Han är ju en av profilerna på DVXUSER-forumet. Duktigt som bara den. Han gjorde en bra presentation för mig om kameran, då han hade på uppdrag av Panasonic fått möjligheten att prova kameran skarpt. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=222673

..och ja han verkar ju såld på den.

Jag tror, även om det redan är konstaterat av andra att denna kommer bli en favorit bland många. Dock och som jag pratade lite med Barry om så kommer den inte ersätta HVX/HPX alltså P2/Broadcast-kamerorna. Utan detta blir mer en independent/dokumentär-filmarkamera.

Släpps enligt uppgift i December och priset sades ligga oå runt 4900€ för endast huset. Så en 50k kan man kanske tippa på att kameran kommer att kosta här hemma.

Postad

http://www.engadget.com/2010/07/14/sony-issues-nex-vg10-first-interchangeable-lens-hd-camcorder/

Verkar dock inte komma till Sverige.. var det bara jag som såg rörelsefelen när de testade AF100? Sonys såg ju då faktiskt stabilare ut i bilden men framtiden får väl avgöra. Prismässigt för detta forums användare kanske sonyn skulle bli en riktigt storsäljare, tycker 75% verkar ha frågor kring en budget på ca 15-20k :)

Sen var det ju det där med linser då igen ;)

Postad

Hur stora brukar de svenska momspåläggen se ut i praktiken? 5k usd är bekräftat = 35.000 sek.... sjukt... jag funderar liksom på om det verkar troligt att utgå från att våra svenska ÅF's hamnar 55-59k. En sista-minuten turretur och plocka upp kameran i staterna...

Postad

För att inte tala om att det kan bli strul med garantin om den pajar...

Men du ska enligt reglerna betala tull och moms när du för in den i sverige... ;)

//Max

Postad

Det pratas om att m4/3-objektiven passar till kameran.

Jag har inte riktigt fattat hur utbytbarheten är mellan m4/3 och vanliga 4/3. Jag har "en bunt" olika objektiv i vanliga 4/3 till Olympus stillbildssystemkamera. Funkar de objektiven till AG-AF100? (Då börjar det ju bli intressant... för mig...)

Postad

Blir ju nästan en bakåtsträvan att komprimera med AVCHD ifall du inte kör med en Nanoflash eller liknande. För jag antar att du kan få ut som minst 4:2:2 med Nanoflashen på AF100?

Vet någon ifall den kan hantera 16mm optik? Eller krävs endast 4/3 alt 35mm linser?

Postad
Schhh, folk blir sura när man säger det ;)

Inte alls, så länge man kan motivera det.

Jag skulle t.ex. vilja höra vilket format man skulle valt istället för AVCHD?

Postad
Inte alls, så länge man kan motivera det.

Jag skulle t.ex. vilja höra vilket format man skulle valt istället för AVCHD?

Canon har ju t ex en MPEG-2 4:2:2 50Mbps codec i sin XF300-serie och JVC har ju licenserat en MPEG-2 Long GOP 35Mbit/s codec från Sony EX1/EX3 för HM100.

Postad

Har filmat i snart ett år med DVCPRO HD och färginformationen med dess 4:2:2 codec, ger ju verkligen mycket mer än när man arbetade med DV. Men det ska också sägas att vid 4:2:2 information, så ges det önskningar om bättre komprimering därtill. Har filmat lite med 4:4:4 i somras och gradingmöjligheterna överstiger allt jag tidigare jobbat med. Det är verkligen fint att allt finns där.

Problemet för mig att de inte väljer ett 50Mbps AVC-intra känns bara som de inte vill krocka med sina övriga promodeller. Men min klagan har ju att göra med att de har något väldigt spännande där, så att hålla tillbaka färginformationen är ju verkligen synd.

Därför tycker jag att något annat än en codec med 4:2:2 vore lite synd.

Postad

Om jag leker lite djävulens advokat så får jag gissa mig till lite (efter en del samtal med Panasonic och Barry Green) att de inte kan hålla samma prisbild på en kamera om de valt ett proffsformat likt AVC-intra, som jag för övrigt ser som det enda tänkbara alternativet.

Ett "kretskort" med AVCintra-komprimering kostar som en halv AF100 om man vill uppgradera sina lite äldre pana-axelkameror. Ingen firmware-uppgradering som vissa har trott om jag får tyda forumen ute på nätet.

DVCPROHD är relativt gammalt och har nog ganska svårt att konkurrera med de nyare formaten i form av bitrate/komprimering-faktorn, framförallt nu när AVC-intra finns. Att få upp SD-korten i en hastighet att klara 100mbit har säkert spelat roll också. P2 ser jag inte som ett alternativ då de är way off i modernitet. Dyra och dåligt stöd i dagens datorer utan P2-läsare.

Att sen licensiera andra format verkar inte vara Panasonics grej då de alltid kört egna format (mer eller mindre) Det finns säkert även här pengar och kontrollbehov bakom de besluten.

Har man sen massa annan utrustning som kanske bara stödjer Pana-formaten blir det dyrt att tillföra ytterligare ett format i familjen.

Vidare har de "troligen" gjort någon slags marknadsundersökning inför att man ska utveckla en ny kamera. (riskabelt vore det annars) Den torde talat om att 4:2:0 räcker för den målgruppen kameran vänder sig till. För om jag förstått det rätt är inte Filmindustrin och Broadcast-industrin AF100:s målgrupp. Därav att priset har varit en viktig faktor.

Vad jag dock och säkert många andra hoppas på är att de senare släpper en storebror till denna med AVC-intra. Men då ska man vara på det klara att den bör ju inte konkurrera med de axelkameror de tillverkar, då skjuter de sig själva i foten.

Hur eller när de gör kan vi dock bara sia om :)

Men jag håller helt med på att det är synd att det inte fanns 4:2:2 direkt på kortet. Men accepterar även deras kompromiss med att man kan få det via t.ex. HD-SDI ut, som de faktiskt vänligen nog valde att ta med. SDI som normalt är ett broadcast-gränssnitt.

Slut på mina gissningar.

Postad

Vad jag dock och säkert många andra hoppas på är att de senare släpper en storebror till denna med AVC-intra. Men då ska man vara på det klara att den bör ju inte konkurrera med de axelkameror de tillverkar, då skjuter de sig själva i foten.

Slut på mina gissningar.

Är det inte troligare att de integrerar denna teknik i sina axelkameror? Och konkurrera direkt gör man ju heller inte om man har en annan storlek på kamerorna, vitsen är väl att dessa ska vara relativt små och bärbara?

Postad

AVC-intra finns redan i axelkamerorna om det är det du menar. Om axelkameran skulle bli mer lik AF100 så blir det lite svårt med tanke på all optik till just axelkameror,och den motorik som finns i den optiken, motorzoom etc. som inte finns till AF100 då den saknar strömförsörjning för sånt.

Storleken tror jag sen inte är den avgörande rollen. Jag tror att om AF100 hade haft AVC-intra hade den vart mer åtråvärd från andra målgrupper som normalt kör axelkameror motsv. Man skulle vinna så mycket i pris och valmöjligheter att man kanske hade accepterat förlusten av motorzoom och t.ex. möjligheter att bygga in trådlösa mottagare i kamerahuset.

Jag kan ha helt fel, och känner viss osäkerhet i detta, men det känns samtidigt lite riskabelt med AVC-Intra.

Postad
AVC-intra finns redan i axelkamerorna om det är det du menar.

Nej jag tänkte på att bygga in sensorn och objektivfattningen från AF100 i en av de dyrare axelkamerorna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...