Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skrev den här frågan i en annan forumsavdelning, men pga tidsbrist och (kanske() brist på aktivitet där så frågar jag även här.

Originalfrågan kan finnas här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=27962

Frågan löd:

En kompis gjorde om ett klipp från min 550d till DV genom imToo(tror jag) och resultatet såg piss ut. För mörkt, boostade färger och artefakter i bilden.

Hur gör jag bäst om jag behöver konvertera om materialet till DV utan att få det att se piss ut? Hur gör ni?

Fick i den tråden tips om MPEG Streamclip, som jag ska testa. Men kanske finns någon annan mjukvara att testa också? Någon som kör med ImToo och kanske vet vad som gått fel? Vill ha en så perfekt konvertering som möjligt, så klart.

Postad
Skrev den här frågan i en annan forumsavdelning, men pga tidsbrist och (kanske() brist på aktivitet där så frågar jag även här.

Originalfrågan kan finnas här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=27962

Frågan löd:

En kompis gjorde om ett klipp från min 550d till DV genom imToo(tror jag) och resultatet såg piss ut. För mörkt, boostade färger och artefakter i bilden.

Hur gör jag bäst om jag behöver konvertera om materialet till DV utan att få det att se piss ut? Hur gör ni?

Fick i den tråden tips om MPEG Streamclip, som jag ska testa. Men kanske finns någon annan mjukvara att testa också? Någon som kör med ImToo och kanske vet vad som gått fel? Vill ha en så perfekt konvertering som möjligt, så klart.

För MPEG Streamclip (som är gratis) så behöver du QuickTime MPEG2 Playback component som kostar ett par hundra: http://store.apple.com/se/product/D2187

Vill du verkligen konvertera till standardupplösning? Har du Mac eller PC?

Postad

Jag har alltid haft bra resultat med MPEG streamclip men i de fall det varit AVCHD eller liknande är det Voltaic hd ( http://www.shedworx.com/voltaichd ) som är favoriten.

Det finns till PC. OCh konverterar det mesta på ett bra sätt.

Ladda ner en trial och testa ett klipp, blir det bra så kan det vara värt ett par dollar.

/KN

Postad

En fråga här till alla experter, hur gör ni för att fästa mikrofonen på kameran utan att få med för mkt ljud från linsen? Jag förstår hur men det vore kul att se lite faktiskta lösningar, ska ut och filma lite dokumentärt nästa vecka och skulle behöva fästa en röde-mick på kameran.

Postad

Är numera också ägare av en 550D. Har bara hunnit filma ett liveband rakt av, men folk sett filmen är imponerade både över bildkvalitén och ljuskänsligheten. Har inte redigerat något än, hittills bara konverterat direkt från AVCHD med Handbrake till mp4/720p25.

Någon som har erfarenhet av Nikon-adaptrar för EOS? Jag har en enkel som följde med min 35mm-adapter men jag är säker på att det finns bättre (googla kan jag själv...)

Postad
Är numera också ägare av en 550D. Har bara hunnit filma ett liveband rakt av, men folk sett filmen är imponerade både över bildkvalitén och ljuskänsligheten. Har inte redigerat något än, hittills bara konverterat direkt från AVCHD med Handbrake till mp4/720p25.

Någon som har erfarenhet av Nikon-adaptrar för EOS? Jag har en enkel som följde med min 35mm-adapter men jag är säker på att det finns bättre (googla kan jag själv...)

Jag har använt ett par olika, mitt tips är ebay i hong kong. Bra pris och går fort.

Det som skiljer de olika adaptrarna är att vissa af confirm chip. Det är absolut att föredra. I praktiken innebär det att när du fokuserar manuellt så får du en indikation i sökaren när du hittat skärpa. Vald af punkt blinkar till. Ruskigt bra.

/KN

Postad
Jag har använt ett par olika, mitt tips är ebay i hong kong. Bra pris och går fort.

Det som skiljer de olika adaptrarna är att vissa af confirm chip. Det är absolut att föredra. I praktiken innebär det att när du fokuserar manuellt så får du en indikation i sökaren när du hittat skärpa. Vald af punkt blinkar till. Ruskigt bra.

/KN

Behövs det också en adapter med chip för att mäta exponeringen, eller funkar det automatiskt? JAg har sett en del adaptrar på ebay som kräver att man ställer in bländarvärdet manuellt men det kanske bara är för att få rätt EXIF-data?

Sen så har jag lite problem med min adapterring, den lossnar lätt när jag ska sätta på objektivet (man drar åt olika håll), och dessutom klickar den inte fast i huset utan jag drar bara åt den tills den sitter. Är en adapter kompatibel med alla Nikon-gluggar?

Postad
Behövs det också en adapter med chip för att mäta exponeringen, eller funkar det automatiskt? JAg har sett en del adaptrar på ebay som kräver att man ställer in bländarvärdet manuellt men det kanske bara är för att få rätt EXIF-data?

Sen så har jag lite problem med min adapterring, den lossnar lätt när jag ska sätta på objektivet (man drar åt olika håll), och dessutom klickar den inte fast i huset utan jag drar bara åt den tills den sitter. Är en adapter kompatibel med alla Nikon-gluggar?

De adaptrar jag hade fäste man på objektivet, de låste sig där. Sen fungerade hela kalaset som vilket eos objektiv som helst vad det gäller montering på kameran.

Nikon har gjort många olika varianter på sin fattning. http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm

Generellt kan man säga att alla passa men beroende på utformningen av adaptern kan non-AI vara svåra att få på.

/KN

Postad
De adaptrar jag hade fäste man på objektivet, de låste sig där. Sen fungerade hela kalaset som vilket eos objektiv som helst vad det gäller montering på kameran.

Nikon har gjort många olika varianter på sin fattning. http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm

Generellt kan man säga att alla passa men beroende på utformningen av adaptern kan non-AI vara svåra att få på.

/KN

Ok, jag får kolla upp hur de gamla de är. Men att du fäster adaptern på objektivet först betyder väl inte att du har en adapter per objektiv?

Postad
Ok, jag får kolla upp hur de gamla de är. Men att du fäster adaptern på objektivet först betyder väl inte att du har en adapter per objektiv?

Om man vill byta fort så har man det. Beror ju på hur många objektiv man har. De är ju ganska billiga så man kan ju kosta på sig ett gäng.

/KN

• 3 veckor senare...
Postad
En fråga här till alla experter, hur gör ni för att fästa mikrofonen på kameran utan att få med för mkt ljud från linsen? Jag förstår hur men det vore kul att se lite faktiskta lösningar, ska ut och filma lite dokumentärt nästa vecka och skulle behöva fästa en röde-mick på kameran.

http://cheesycam.com/images/jag-cage.jpg

Nu menar jag inte att du ska bygga dig en sån här bur ;). men Rödes egna gummiupphägning, som syns på bilden, borde väl göra susen?

Postad

550 är min första dslr och kan inte mycket om olika sorters objektivt. Har kit lensen just nu och undrar vad behöver man mer för objektiv. Kameran används i stort sett bara till filmning.

Varför vill man ha en prime lens dvs inte kunna zooma? Det händer ofta att jag vill filma nått men kan inte komma tillräckligt nära så jag zoomar in en liten bit.

Postad

...Då går man hellre närmare. Eller sätter på ett objektiv med större brännvidd.

Generellt är också ett fast objektiv alltid skarpare än ett zoom-objektiv.

Postad
...Då går man hellre närmare. Eller sätter på ett objektiv med större brännvidd.

Generellt är också ett fast objektiv alltid skarpare än ett zoom-objektiv.

...och ofta ljusstarkare.

Postad

Ingen AI servo på nån DSLR idag. När det kommer - för det gör det ju. Tror ni att det då räcker med attuppdatera firmware till ex. Canon 550 el 7D, eller blir det ytterligare en ny modell som måste köpas?

• 1 månad senare...
Postad

Tack!

Men. Bara för att Försäkra.

Att ställa om ett 60fps klipp till 25fps som länken säger gör att Premier lägger ut 60 frames under 60 frames (istället för att trycka in 60fps under 1 sekund som innan) som det ska vara. Det är inte så att den först bakar in 60fps i 25fps (som den verkar göra om man ej ändrar till det länken visar) och sedan gör "fakeslowmotion".

Som när man tar en 25fps-fil och drar ut den för att skapa slowmotion.

Bara för att försäkra. Om min undran framgår, kass förklarat kanske.

Postad
Tack!

Men. Bara för att Försäkra.

Att ställa om ett 60fps klipp till 25fps som länken säger gör att Premier lägger ut 60 frames under 60 frames (istället för att trycka in 60fps under 1 sekund som innan) som det ska vara. Det är inte så att den först bakar in 60fps i 25fps (som den verkar göra om man ej ändrar till det länken visar) och sedan gör "fakeslowmotion".

Som när man tar en 25fps-fil och drar ut den för att skapa slowmotion.

Bara för att försäkra. Om min undran framgår, kass förklarat kanske.

Kan du inte bara pröva?

• 4 månader senare...
Postad

Undrar lite vad ni har införskaffat för rigar eller liknande för att kunna filma handhållet, samt kostnad och var de köptes ifrån?

Postad

Min far skall köpa svetsutrustning och se vad han kan åstadkomma. På Cyberphoto.se, scandinavianphoto.se samt kaffebrus.com (?) så finns det dock en del alternativ i olika prisklasser. Kan rekommendera att du tittar på cinema5d.com. På deras forum känns det som varje rigg har testats. Ha kul och vidarebefordra gärna dina ev. erfarenheter!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...