Gå till innehåll

Oscarsgalan 2010


Quantum

Recommended Posts

Kan inte vänta tills Oscarsgalan börjar! Är det någon som vet exakt datum. Wikipedia säger 7 mars men vissa säger natten till den 6e mars.

http://oscar.go.com/

Står högst upp ;)

 

Anyway, "Inglourious" vinner inget (Kanske nått litet skitpris)

Den vinner MINST en Oscar. Är helt säker på det

 

 

Avatar: Kommer kamma hem totalt 4 - 5 Oscar.

Inglourious Basterds: Kommer kamma hem totalt 2 Oscar.

 

Mina gissningar:

Avatar: 3 Oscar

Inglourious Bastards: 2 Oscar

Up in the Air: 2 Oscar

Precious: 1 Oscar

Sen så hoppas jag District 9 vinner något.

Jag tror årets fördelning av Oscarsstatyetter kommer fördelas ut till mer olika filmer än t.ex. förra året.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avatar vann en Golden Globe för Bästa Film men gör den det på Oscarsgalan vet jag inte vad jag ska göra. Visst, jag tyckte Avatar var bra (riktigt bra) men Oscarn för Bästa Film ska vara ett prestigefyllt och högt ärat pris och Avatar känns inte som den hör hemma på prispallen i den kategorin.

 

Om Hollywood vill tacka James Cameron för vad han har gett till effektvärlden med Avatar ska han definitivt belönas med Oscarn för Bästa Effekter och kanske för Bästa Regi pga filmens storlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var riktigt spännande att se vilka filmer som nominerades i år. Mina två favoritfilmer från 2009 har kammat hem rätt många nominationer. Avatar har totalt 9 stycken nominationer så jag var inte helt ute och cyklade när jag sade att filmen skulle kamma hem runt 4 - 5 Oscars. Min absoluta favoritfilm i år har fått totalt 7 nomineringar. Båda dessa filmer fick en nomination för bästa film så man kan bara helt enkelt inte säga att filmerna är dåliga. Inga mästerverk precis men riktigt bra är dem. A Serious Man som fick en nominering för bästa film förvånade mig lite. Jag har kanske inte förstått filmens budskap och jag tyckte den var rätt komplicerad men jag får väl se en igen och kanske snapapr jag upp något mer. Filmen är nominerad för 2 Oscar, bästa film och original screenplay.

 

Betyg och antal vunna statyetter.

 

Avatar: En svag 9/10. Kommer vinna exakt 5 stycken statyetter.

A Serious Man: En 7/10, kanske blir högre när jag sett den en andra gång. Kommer vinna 0 stycken statyetter.

Inglourious Basterds: En solklar 9/10. Kommer vinna exakt 3 stycken statyetter.

 

Jag känner mig ganska säker på det jag tippade på. Hoppas nu jag får rätt eller att jag är väldigt nära annars blir jag utskämd. År 2009 var ett riktigt bra filmår. Såg hundratals filmer på bio och bara några få av dem var värdelösa. Har stora förväntingar på 2010 bioåret. Har väl ungefär 10 filmer som jag är riktigt peppad på att se. Under tiden jag väntar på dem får jag väl se ett par gamla klassiker såsom A Clockwork Orange, The Apartment, Lawrence of Arabia, The Godfather: Part II, Some Like It Hot, Rear Window och Casablanca.

Länk till kommentar
Share on other sites

The Road, varför är den inte nominerad? I någon kategori?

Hatar man australiensare eller finns det någon vettig anledning?

Bästa manliga huvudroll till Viggo? Bästa foto? Bästa film? Bästa musik?

 

Nick Cave får aldrig någon chans verkar det som. Att man ignorerade honom 2008 för Jesse James är en djup tragedi, och ännu en gång tittar man åt andra hållet.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

The Road, varför är den inte nominerad? I någon kategori?

Hatar man australiensare eller finns det någon vettig anledning?

Bästa manliga huvudroll till Viggo? Bästa foto? Bästa film? Bästa musik?

 

 

För att det är en totalt meningslös film. Lite spoiler kommer här. Pappan förbereder ju ungen på att klara sig själv när han dör. Och när han väl gör det så kommer typ den perfekta familjen med 2 barn i samma ålder som han och dessutom en hund, även fast de säger att alla djur dött, och de frågar honom om han vill följa med och det gör att filmen blir lite meningslös enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Oj, det där var ju ingen liten spoiler heller. Som sagt, använd spoilertaggarna.

Hebron, jag tror du missuppfattat filmen lite. Det är inte en coming of age -historia med pojken i centrum. Mannen är protagonisten.

 

 

Filmen handlar om att vara förälder. Hur man skänker all sin kärlek till sitt barn och uppfostrar honom/henne med sin absolut bästa förmåga. Sedan måste man släppa dem fri, fri att bilda egna familjer. Med personer vi varken kan eller ska välja.

Tänk även på att Cormac McCarthy(författaren) var över sjuttio och hade en son i ungefär samma (lite yngre, han känns snäppet yngre i boken) ålder. Han har hela tiden i bakhuvudet tanken om att han kommer att dö innan han är klar med sin uppfostran. Det finns en stor möjlighet att sonen får en annan fadersgestalt innan han är färdig. Möjligtvis en bättre, vilket naturligtvis både känns bra och kanske svider lite i fadersstoltheten.

Möjligtvis en sämre.

Men någon gång måste vi släppa våra barn till världen och hoppas att det vi lärt dem ska hjälpa dem i livet och att de ska ta bra val.

 

Filmen har även ett tema om godhet, vad är godhet när världen brakar samman? Vad är det för moral man kan passa över till sina barn i en värld där man fängslar människor i sin källare för att äta upp dem, en bit i taget?

 

Hunden behöver jag nog inte kommentera så mycket, för jag antar att du förstår att alla djur inte bara dog hux flux. De dog av svält, misär och jakt. En hund i en överlevares vård har naturligtvis en chans att klara sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Har just insett att den Svenska (europeiska?) versionen har blivit sönderklippt. Man har bl.a. klippt bort

 

 

de inlåsta och lämlästade satarna i källaren.

 

 

 

Har inte sett den så många gånger, men tror de tagit bort annat snaskigt också som gav den råa ton jag gillade med filmen.

 

Men håller med föregående skibent. Gillar den som fan, särskilt skådesspelarinsattsen av Viggo. Pojken vet jag inte riktigt vad jag tycker om och slutet hade jag velat ha när

pojken ger revolvern till nya mannen.

 

fade to black!

 

Tillbaks till själva galan. det är verkligen tunt, många bra filmer är inte ens nämnda. Är det Cameron som mutat bort alla konkurenter med hans blodpengar tro?

 

Tack Klas

Länk till kommentar
Share on other sites

Har just insett att den Svenska (europeiska?) versionen har blivit sönderklippt. Man har bl.a. klippt bort

 

 

de inlåsta och lämlästade satarna i källaren.

 

 

 

 

Tack Klas

 

Inte helt bortklippt, men det fanns bara ett par klipp på ett fåtal sekunder i den scenen vad jag kommer ihåg.

 

Sen så säger ju filmmakarna att fokus är på relationen far-son och det etiska dilemmat i en nödsituation; man har valt bort ett antal scener från boken där man letar efter mat om och om igen och vill absolut inte göra filmen till någon mad max-rulle. Intervjun med regissör och manusförfattare är väldigt hörvärd, finns som podcast här:

http://itunes.apple.com/us/podcast/creative-screenwriting-magazine/id77837603#

Länk till kommentar
Share on other sites

Storvinnaren blev The Hurt Locker (2008): Kathryn Bigelow, Mark Boal, Nicolas Chartier, Greg Shapiro

 

[best Director, Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen , Best Achievement in Sound Editing, Best Achievement in Sound Mixing, Best Achievement in Editing och Best Motion Picture of the Year]

 

 

 

Jeff Bridges vann Best Actor och Sandra Bullock Best Actress

 

Pixar's Up vann Best Original Score och Best Animated Feature

 

Best Actor/Actress in a Supporting Role: Christoph Waltz för sin strålande insats i Inglorious Basterds och Mo'Nique för Precious

 

Avatar som hade 9 nomineringar vann 3: Best Art Direction, Best Achievement in Cinematography och Best Achievement in Visual Effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bullock måste vara den stora överraskningen. Hon hade visst ett roligt tacktal med sägs det.

 

Hon var förhandsfavorit, men där var det ändå mer öppet än i manlig huvudroll och biroll.

 

 

Jag blev bara förvånad att Hurt Locker tog klippning, ljuddesign och ljudmixning. Klippning kanske inte var så förvånande, men de andra två kändes som de hörde hemma hos Avatar (brukar ju vara att maffigare filmer tar de priserna), men man får vara glad o gratulera svensken :)

 

 

Förövrigt väldigt tråkig gala med tråkiga tacktal (undantag Bullock och Waltz), Alex och Steve gjorde vad de skulle men inge mer, John Hughes tribute var bra, de andra bortgånga var också bra, dansen till filmmusik var grym (och jag ogillar dans), NPH introsång var bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bullock måste vara den stora överraskningen. Hon hade visst ett roligt tacktal med sägs det.

 

Nja, roligt och roligt... minns det inte riktigt som roligt men ett bra tal var det.

 

Själv hade jag hellre sett Gabourey Sidebe som en vinnare i den kategorin. Hon gjorde ett utmärkt jobb i Precious (i varje fall som debutant).

Länk till kommentar
Share on other sites

Bullock måste vara den stora överraskningen. Hon hade visst ett roligt tacktal med sägs det.

 

Jag tror hon var favoriten faktiskt.

 

The Hurt Locker är en jäkligt bra film, känns helt okej med den som vinnare.

Skrällen är väl ändå att Avatar vann cinematography? Nu är det ju egentligen lite samma sak att sätta upp en kamera och ljussätta en virtuell värld men det var ändå överraskande. Jag tyckte det var en rolig nominering som visade att det är 2010 men att den skulle vinna?

Det är ju varje skrå som röstar så majoriteten av alla oscarsnominerade DoPs tyckte i af att den hade bäst foto. Kul men lite konstigt.

 

Tycker fortfarande att det är tråkigt att inte The Road fick någon nominering. Jeff Bridges är grym i sin roll men Viggo gör en grym prestation också. Iofs skönt att det inte är storspelet som måste vinna jämt utan att ett lite subtilare spel kan ta hem priset. Men att han blev snobbad på nomineringen.....

 

Tråkigaste priset gick till bästa kostym. Känns lite som om samma typ av filmer vinner det priset hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror hon var favoriten faktiskt.

 

The Hurt Locker är en jäkligt bra film, känns helt okej med den som vinnare.

Skrällen är väl ändå att Avatar vann cinematography? Nu är det ju egentligen lite samma sak att sätta upp en kamera och ljussätta en virtuell värld men det var ändå överraskande. Jag tyckte det var en rolig nominering som visade att det är 2010 men att den skulle vinna?

Det är ju varje skrå som röstar så majoriteten av alla oscarsnominerade DoPs tyckte i af att den hade bäst foto. Kul men lite konstigt.

 

Tycker fortfarande att det är tråkigt att inte The Road fick någon nominering. Jeff Bridges är grym i sin roll men Viggo gör en grym prestation också. Iofs skönt att det inte är storspelet som måste vinna jämt utan att ett lite subtilare spel kan ta hem priset. Men att han blev snobbad på nomineringen.....

 

Tråkigaste priset gick till bästa kostym. Känns lite som om samma typ av filmer vinner det priset hela tiden.

 

Jag tycker att det var på tiden att en "digital film" fick Oscar för Cinematography, för foto är inte "bara att fånga bilden", utan det är en massa saker, val av filmstock (eller LUTs), vinklar, komposition, kamerarörelser, etc. och allt de måste man som DoP kunna se och jobba med. När det är digitalt och massa element som ska läggas in senare så är det säkert mycket svårare då man inte alltid kan se exakt hur den färdiga filmen kommer se ut, och så är det vare sig man skjuter på 35mm eller digitalt och ska lägga på effekter (digital inspelning så kan man iaf kanske få ett hum med hjälp av vissa program, men ändå, bilderna i Avatar blev ju färdiga 3 år efter de filmats).

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon mer än jag som tyckte att Hurt Locker INTE var Academy-Awars-vinnande bra?

Kanske såg filmen när jag var lite trött eller okoncentrerad eller något, för jag tycker Up in the Air, District 9, Inglourious Basterds och faktiskt Avatar var bättre

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon mer än jag som tyckte att Hurt Locker INTE var Academy-Awars-vinnande bra?

Kanske såg filmen när jag var lite trött eller okoncentrerad eller något, för jag tycker Up in the Air, District 9, Inglourious Basterds och faktiskt Avatar var bättre

 

Jag tycker inte Hurt Locker hade någon "vision", jag gillar mycket mer filmer som Avatar och Inglorious som iaf har lite "visioner".

 

Jag har sett alla utom The Blind Side och jag tycker Up tillhör topp tre och förtjänar att vinna framför filmer som Hurt Locker och Precious.

 

Precious har bra skådespel, Mo'nique förtjäna sin oscar, det är en väldigt välgjord film, men den är för mycket av "dokumentär". "Drama is life with the dull parts cut out of it" - Alfred Hitchcock, i precious så är det motsatsen. Jag förstår var regissören har tänkt och vill förmedla, men att se en film där huvudkaraktären bara får gå igenom skit i 2 timmar och bete sig som skit mot andra gör att man inte lever sig in och sympatiserar, det blir mer bara en "ja, så fel det kan bli i världen".

 

Up in the air är bra men inget speciellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att dom flesta glömt bort att hurt locker faktiskt handlar om irak... Det är väl såklart att i ett land fullt med känslor för kriget i irak så är en film om ämnet 1000 gånger starkare/bättre.

Fattar helt att den vann men ja om jag skulle bestämma hade det sett annorlunda ut men hur ofta är det inte så : )

Ben Stiller tycker jag förresten va asrolig : D haha sen så va väl presentationerna i början jävligt roliga dom me.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var någon som nämnde Watchmen så ville på påpeka att det är väldigt konstigt att den inte var med under någon kategorierna. Den hade ju en en stilren foto och snygg art set. Dessa r nomineringar som watchmen borde varit med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mycket glad att Avatar inte vann bästa film och regi.

 

Största besvikelsen i år tycker jag var att filmen Mr Nobody inte alls var nominerad i någon kategori, ni som inte sett den: SE DEN =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...