Quantum Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 Testa att titta igenom hela. Den är inte så lång. Du fixar det. Låt inte hans udda (förvrängda?) röst och hans satiriska framtoning få dig att tro att han är okunnig och oseriös. :) Absolut inte! Jag dömer inte hans recension efter röst eller skämt utan mera i helheten av hans analys av filmen. Jag ska ta mig tid och se den sen. 0 Citera
MnD Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 Jag har nu sett Avatar två gånger på bio, först 3D sen vanligt. Det är ju en skön bioupplevelse, det ska man verkligen inte förneka. En riktigt snygg film, men den förtjänar verkligen inte så extremt bra beröm som den fått. Om 20 år tror jag att Avatar kommer vara ihågkommen som en isbrytare rent tekniskt, men då har många fler filmer som är mycket vackrare och mer välgjorda rent tekniskt ha släppts. Då blir Avatar bara en "skitfilm" i mängden. Ingenting man kommer att titta på efter 35år som exempelvis Gökboet. För den saknar nästan allt av vad en riktigt bra film har. Det är verkligen ingen bra film rent story/skådespelar/manus/musik osv mässigt. Jag förstår inte ens hur den redan fått "bästa film" priser, det är ju helt jävla sjukt. En film måste vara så mycket mer än bara vacker för att vara hållbar, Avatar är ingen film vi kommer att vilja se igen om tio år. Det tror jag verkligen inte. Smaken är som baken och jag respekterar allas olika smak och åsikter men att på allvar kalla Avatar bästa filmen 2009 är en irriterande överdrift. Jag ber att den inte får Oscar för bästa film, det vore verkligen tragiskt för filmindustrin. Då Avatar saknar det mesta förutom tekniskt mästerlig och vacker är det ingen hållbar film, därför förtjänar den ingen som helst "bästa film" pris. 0 Citera
WingDing Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 Jag har nu sett Avatar två gånger på bio, först 3D sen vanligt. Det är ju en skön bioupplevelse, det ska man verkligen inte förneka. En riktigt snygg film, men den förtjänar verkligen inte så extremt bra beröm som den fått. Det är ju inte riktigt upp till dig hur mycket beröm en film får och tur är väl det... Om 20 år tror jag att Avatar kommer vara ihågkommen som en isbrytare rent tekniskt, men då har många fler filmer som är mycket vackrare och mer välgjorda rent tekniskt ha släppts. Då blir Avatar bara en "skitfilm" i mängden. Ingenting man kommer att titta på efter 35år som exempelvis Gökboet. För den saknar nästan allt av vad en riktigt bra film har. Det är verkligen ingen bra film rent story/skådespelar/manus/musik osv mässigt. Jag förstår inte ens hur den redan fått "bästa film" priser, det är ju helt jävla sjukt. En film måste vara så mycket mer än bara vacker för att vara hållbar, Avatar är ingen film vi kommer att vilja se igen om tio år. Det tror jag verkligen inte. Smaken är som baken och jag respekterar allas olika smak och åsikter men att på allvar kalla Avatar bästa filmen 2009 är en irriterande överdrift. Jag ber att den inte får Oscar för bästa film, det vore verkligen tragiskt för filmindustrin. Då Avatar saknar det mesta förutom tekniskt mästerlig och vacker är det ingen hållbar film, därför förtjänar den ingen som helst "bästa film" pris. Subjektivt. Som så mycket annat när det kommer till film. Jag kan/vill/tänker inte spekulera i huruvida Avatar är en framtida kultfilm, men det är en cool film och jag tycker den tar en väldigt enkel grundstory och princip och förvandlar den till en episk rulle. Jag hoppas District 9 tar hem Oscar för bästa film men man får inte alltid vad man önskar jag tror det är stor chans att Avatar tar hem det och för mig är det helt okej. 0 Citera
klas persson Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 Fast som sagt, det är fortfarande dina åsikter. Mina är annorlunda. För mig var det lätt årets bästa av de filmer jag sett än så länge. Av helt andra orsaker än den rent estetiska eller tekniska. Tror absolut den kommer att vara bland nomineringara i natt/i morgon. 0 Citera
Simon W Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Första gången jag såg den gav jag fet 4/5, bländad av det visuella. Cameron lyckades, den gången. Andra gången - alltså en smula hemvan vad gäller det visuella - tyckte jag att storyn var mest bara övertydlig och platt. Effekterna var fortfarande vackra och mäktiga, men denna gång blev det tydligt för mig att storyn trots allt är basen i en film, inte det visuella. Kan inte ge den mer än 2-2,5/5 nu. Tycker den är alldeles för klumpig i sitt berättande. Ingenting får mig att höja på ögonbrynen - vilket den inte gjorde första gången heller, men då var jag som sagt bländad och imponerad (som under en ride på Disneyland). Storyn tar aldrig någon oväntad vändning. Det definierar trist i mina ögon, oavsett hur mycket man pyntar och sminkar. Andras ögon ser något annat. Självklart. Subjektivitet råder på båda "sidor". 0 Citera
Quantum Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Jag vet att det är delade åsikter kring huruvida Oscars akademien sköter sitt arbete men den är i varje fall nominerad för 9 priser bland annat Bästa Film, Bästa Regi och Bästa Cinemografi! Bästa Regi tycker jag Cameron förtjänar helt klart för även om filmen kanske var bajs enligt många så var det imponerande av Cameron att leda det stora projektet i hamn. Men vinner flmen Bästa Film-titeln så tappar jag helt tron på denna prestigefyllda pris ceremoni. Bra är den men inte Så bra! 0 Citera
klas persson Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Vilken är "så bra" i år då? 10 nomineringar för bästa film i år alltså. Två värdar också. Kul att Avatar fick nominering för cinematography när det mesta är digitalt. Kul också att Up fick en nominering för bästa film och inte bara bästa animerade. Kul att District 9 fick en nominering för bästa film. Debutant med en ganska smal scifi-rulle. Det verkar bli en rolig gala i år i alla fall. 0 Citera
Quantum Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Jag vet inte riktigt, jag har inte sett alla filmer från i år än men jag vågar ändå påstå att det finns filmer som är skojigare att se på prispallen än Avatar för Bästa Film. Men det är en smaksak... 0 Citera
Simon W Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Förlåt, men från mitt perspektiv känns det som att Avatar-succén har ganska rejäla "kejsarens nya kläder"-vibbar. Snart kommer nåt litet barn och säger "Men den är ju inte så bra... Varför jublar ni så mycket?" Avatar får gärna vinna alla tekniska priser den är nominerad i. Det räcker så. 0 Citera
klas persson Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 Jag har inte sett The Blind Side, An Education, Precious eller A Serious Man än. Av de andra nomineringarna tycker jag Avatar lyser klarast. Hurt Locker, District 9 och Up är också bra filmer. Inglourious Basterds och Up In The Air var väl helt okej filmer det också, men bästa film? Precious kan ju vara grym. Oscarmaterial också känns det som. The Blind Side verkar riktigt urusel av det jag sett från trailern. An Education har jag inte sett något alls av. A Serious Man känns inte som någon av Coens bästa, men trailern är ju grym. 0 Citera
Headman Postad 6 februari 2010 Postad 6 februari 2010 Personligen tycker jag up in the air är en vassare konkurrent än The Hurt Locker. jag menar, the hurt locker, är inte alls sådär jätte bra som vissa kritiker har skrivit upp den. Annars vinner ju Avatar bästa film. Och antingen vinner väl Up in the airs regissör eller cameron/ camerons ex bästa regi. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.