plf66 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Man håller fast vid sina Cmos.... http://www.sony.co.uk/biz/view/ShowContent.action?site=biz_en_GB&contentId=1237476931504§iontype=Home&preserveContext=true Annars hade jag nog slagit till. 0 Citera
Kimster Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Men vad är "nytt" egentligen? Verkar som att de komponerat lite bara. HD-SDI, low-light, GPS(!) och små minneskort... i övrigt verkar det bara en vanlig Sony.. 0 Citera
plf66 Postad 18 november 2009 Författare Postad 18 november 2009 GPS inbyggt *vill ha*. Finns ej i Pana HMC151.... men den har CCD. 0 Citera
j3n5 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Vi kommer nog få se mer och mer CMOS i detta prissegment. Tror dessutom att AVCHD också kommer breda ut sig i prisklassen. I rätt ström är kvaliteten mycket bra Dock är jag personligen mer än nöjd med min HMC151s CCD. Det enda som fattas är större sensor. 0 Citera
j3n5 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Men vad är "nytt" egentligen? AVCHD, så klart.;) 0 Citera
Kimster Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Ah.. har inte Sony kört det förr? . . kanske jag missat helt.. 0 Citera
j3n5 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Ah.. har inte Sony kört det förr? . . kanske jag missat helt..På konsumentmodeller ja. Att fler än Panasonic för in det i semipro-segmentet tyder på att formatet håller bra kvalitet och kommer finnas ett tag.. Jag tycker det är SÅ mycket roligare än gamla band. Synd bara att det behövs så mycket datorkraft för att redigera native... 0 Citera
j3n5 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Som vanligt diskuteras det livligt på DVINFO http://www.dvinfo.net/forum/digital-video-industry-news/467699-sony-nxcam-announcement-coming-november-18th.html 0 Citera
beta75 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Spelar in upp till 24 Mbit/s i AVCHD och 9 Mbit/s i Mpeg-2 (SD) Panasonic AG-HMC151E ≈21 Mbit/s VBR upp till 24 Mbit/s JVC gy-hm100 med kör upp till 35 Mbit/s i Mpeg-2 HDV är 25 Mbit/s Mpeg-2 Skulle vara kul att se en lite mer ordentlig genomgång hur vida det går att se någon skillnad och i så fall i vilka situationer. Vilken komprimering är bäst i vilken situation. Jag har mest erfarenhet av JVCn och jag upplever inte samma kubiska komprimeringsfenomen som på den Canon HF100 jag hade. Den hade 17 Mbit har jag för mig. Men jag misstänker att det inte är så stor skillnad i praktiken. /KN 0 Citera
j3n5 Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Spelar in upp till 24 Mbit/s i AVCHD och 9 Mbit/s i Mpeg-2 (SD) Panasonic AG-HMC151E ≈21 Mbit/s VBR upp till 24 Mbit/s JVC gy-hm100 med kör upp till 35 Mbit/s i Mpeg-2 HDV är 25 Mbit/s Mpeg-2 Skulle vara kul att se en lite mer ordentlig genomgång hur vida det går att se någon skillnad och i så fall i vilka situationer. Vilken komprimering är bäst i vilken situation. Jag har mest erfarenhet av JVCn och jag upplever inte samma kubiska komprimeringsfenomen som på den Canon HF100 jag hade. Den hade 17 Mbit har jag för mig. Men jag misstänker att det inte är så stor skillnad i praktiken. /KN Hur upplever du skärpan på HM100? Jag tycker det kanske kan vara en av HMC151s svaga kort om man jämför med CMOS-kamerorna. Nog för att den duger, men den blir krispigare på SONY-EX och tom. HMC41... 0 Citera
j3n5 Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Här kan man läsa lite om vad Barry Green tycker om AVCHD kontra XDCAM. http://www.dvxuser.com/articles/article.php/25 0 Citera
beta75 Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Hur upplever du skärpan på HM100? Jag tycker det kanske kan vara en av HMC151s svaga kort om man jämför med CMOS-kamerorna. Nog för att den duger, men den blir krispigare på SONY-EX och tom. HMC41... Jag gillar den skarpt ( :bire ). Jag tror det beror på att HMC151 har mer vidvinkel. Det kräver en lite annorlunda konstruktion av optiken. Fast om jag monterar vidvinkelkonverter på JVC så den ska motsvara HCM151 så vinner nog panasonicen med hästlängder. /KN 0 Citera
j3n5 Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Jag gillar den skarpt ( :bire ). Jag tror det beror på att HMC151 har mer vidvinkel. Det kräver en lite annorlunda konstruktion av optiken. Fast om jag monterar vidvinkelkonverter på JVC så den ska motsvara HCM151 så vinner nog panasonicen med hästlängder. /KNJag har varit SÅ sugen på HM100, men tyvärr filmar jag i princip alltid med fjärrkontroll på stativhandtaget. Men formatet (bådequicktime och storleken på kameran) känns så lockande. På HMC151 kör jag med Century Optics för ännu mer vidvinkel. Det påverkar faktiskt inte skärpan så mycket;) 0 Citera
beta75 Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Jag har varit SÅ sugen på HM100, men tyvärr filmar jag i princip alltid med fjärrkontroll på stativhandtaget. Men formatet (bådequicktime och storleken på kameran) känns så lockande. På HMC151 kör jag med Century Optics för ännu mer vidvinkel. Det påverkar faktiskt inte skärpan så mycket;) Det finns ju alltid varianten med en optisk kabel (toslink) och använda den medföljande fjärrkontrollen. /KN 0 Citera
ChrisSFP Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 Tror det kan bli en riktigt grym kamera, förhoppningsvis blir den inte för dyr utan hamnar i segmentet 30-40.000:- för där behövs det nån som slåss med JVC fina HM-100. Här kan man läsa lite om vad Barry Green tycker om AVCHD kontra XDCAM. http://www.dvxuser.com/articles/article.php/25 Intressant läsning och stresstest på codec, MEN som mkt annat så säger det ju inte allt för intressanta saker för en profersionell filmare. Hur agerar det i ett workflow, hur går det påverka materialet, färgkorrigering mm mm Sett från min synvinkel är det ju inte så troligt man säljer sin XDCAM för att byta till AVCHD om jag säger så för det vore nog ett pinsamt drag... Men visst det tar helt klart mindre plats och i stresstesten verkar det hålla ihop riktigt bra. 0 Citera
j3n5 Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 Tror det kan bli en riktigt grym kamera, förhoppningsvis blir den inte för dyr utan hamnar i segmentet 30-40.000:- för där behövs det nån som slåss med JVC fina HM-100. Intressant läsning och stresstest på codec, MEN som mkt annat så säger det ju inte allt för intressanta saker för en profersionell filmare. Hur agerar det i ett workflow, hur går det påverka materialet, färgkorrigering mm mm Sett från min synvinkel är det ju inte så troligt man säljer sin XDCAM för att byta till AVCHD om jag säger så för det vore nog ett pinsamt drag... Men visst det tar helt klart mindre plats och i stresstesten verkar det hålla ihop riktigt bra. Nej visst! AVCHD är självklart steget under bl a. XDCAM och AVCIntra mm. Men jag tror att det är helt rätt. Frilansare mm. behöver ett något billigare arbetsflöde än de som har större bolag i ryggen. Då krävs format som fungerar på konsumetmedia. Lagringskapacitet och datorkraft kommer inte vara något problem. Problemet är snarare att stadardisera format och codecs så arbetsflödet förenklas. 0 Citera
Shoomedia Postad 26 november 2009 Postad 26 november 2009 Kollade lite snabbt på NXCAM:en igår. Såg schysst ut men missade att fråga om det var full HD-sensor... 0 Citera
plf66 Postad 26 november 2009 Författare Postad 26 november 2009 Hade hellre haft HD-ready CCD. :-) 0 Citera
ChrisSFP Postad 26 november 2009 Postad 26 november 2009 Hade hellre haft HD-ready CCD. :-) Varför? Nya sony toolet tar bort flashband problemet på CMOS, fungerar nästan obehagligt bra =) Med CCD får du tyvärr sträck vid highlights och det vet jag inget fix på 0 Citera
plf66 Postad 26 november 2009 Författare Postad 26 november 2009 Varför? Nya sony toolet tar bort flashband problemet på CMOS, fungerar nästan obehagligt bra =) Med CCD får du tyvärr sträck vid highlights och det vet jag inget fix på Varför? Ja, för att kunna filma från rörliga hoppiga fordon. Det vet jag ingen cmos-fix till än, men tala gärna om när det kommer. Denna filmsekvens stämmer helt med mina egna erfarenheter: http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE 0 Citera
beta75 Postad 26 november 2009 Postad 26 november 2009 Varför? Ja, för att kunna filma från rörliga hoppiga fordon. Det vet jag ingen cmos-fix till än, men tala gärna om när det kommer. Denna filmsekvens stämmer helt med mina egna erfarenheter: http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE Intressant klipp men CMOS-kameran är ju inte monterad lika stadigt som CCD-kameran. /KN 0 Citera
Konk Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Om du läser kommentarerna på Youtube så är det en kommentar han ofta får på den filmen, men enligt honom så är det samma fäste och kameran sitter lika bra. Så skillnaden sitter i Kameran... Och det är ju katastrof med CMOS rent ut sagt. Finns ju massor av videoklipp som visar på CMOS-problemen. Jag valde en 3CCD över en 3CMOS när jag nyligen köpte kamera just för att slippa oroa mig för det jelloeffekten. CCD:ernas brister är man redan van vid och man vet hur man tar sig runt dem. 0 Citera
beta75 Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Om du läser kommentarerna på Youtube så är det en kommentar han ofta får på den filmen, men enligt honom så är det samma fäste och kameran sitter lika bra. Så skillnaden sitter i Kameran... Och det är ju katastrof med CMOS rent ut sagt. Finns ju massor av videoklipp som visar på CMOS-problemen. Jag valde en 3CCD över en 3CMOS när jag nyligen köpte kamera just för att slippa oroa mig för det jelloeffekten. CCD:ernas brister är man redan van vid och man vet hur man tar sig runt dem. Jag köpet inte det. Det saknas även info om bildstab. är aktiverat. Hur som CMOS har brister men jag tycker det exemplet är missvisande. /KN 0 Citera
Konk Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Mjo, jag kan väl sträcka mig så långt och säga att jag också undrade en hel del över huruvida bildstabilisator och fäste av kamerorna verkligen är desamma. Men ju mer man letar, ju fler skräckexempel hittar man. Kollar man även på Ice Road Truckers så kan man se att vissa av kamerorna monterade i lastbilshytterna är CMOS och vissa är tveklöst CCD, och jag gissar att de är monterade rätt likadant. Ge det några år så kommer CMOS säkert vara bäst, men just nu är det lite för mycket barnsjukdomar för mig. Bonusklipp... CMOS på diskotek: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA 0 Citera
beta75 Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Bonusklipp... CMOS på diskotek: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA Precis samma som händer med en film kamera med för kort slutartid, fast med lite mjukare kanter. ;) /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.