Gå till innehåll

Nya NXCAM


plf66

Recommended Posts

Vi kommer nog få se mer och mer CMOS i detta prissegment. Tror dessutom att AVCHD också kommer breda ut sig i prisklassen. I rätt ström är kvaliteten mycket bra Dock är jag personligen mer än nöjd med min HMC151s CCD. Det enda som fattas är större sensor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah.. har inte Sony kört det förr? . . kanske jag missat helt..
På konsumentmodeller ja. Att fler än Panasonic för in det i semipro-segmentet tyder på att formatet håller bra kvalitet och kommer finnas ett tag.. Jag tycker det är SÅ mycket roligare än gamla band. Synd bara att det behövs så mycket datorkraft för att redigera native...
Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar in upp till 24 Mbit/s i AVCHD och 9 Mbit/s i Mpeg-2 (SD)

 

Panasonic AG-HMC151E ≈21 Mbit/s VBR upp till 24 Mbit/s

 

JVC gy-hm100 med kör upp till 35 Mbit/s i Mpeg-2

 

HDV är 25 Mbit/s Mpeg-2

 

Skulle vara kul att se en lite mer ordentlig genomgång hur vida det går att se någon skillnad och i så fall i vilka situationer. Vilken komprimering är bäst i vilken situation.

 

Jag har mest erfarenhet av JVCn och jag upplever inte samma kubiska komprimeringsfenomen som på den Canon HF100 jag hade. Den hade 17 Mbit har jag för mig. Men jag misstänker att det inte är så stor skillnad i praktiken.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar in upp till 24 Mbit/s i AVCHD och 9 Mbit/s i Mpeg-2 (SD)

 

Panasonic AG-HMC151E ≈21 Mbit/s VBR upp till 24 Mbit/s

 

JVC gy-hm100 med kör upp till 35 Mbit/s i Mpeg-2

 

HDV är 25 Mbit/s Mpeg-2

 

Skulle vara kul att se en lite mer ordentlig genomgång hur vida det går att se någon skillnad och i så fall i vilka situationer. Vilken komprimering är bäst i vilken situation.

 

Jag har mest erfarenhet av JVCn och jag upplever inte samma kubiska komprimeringsfenomen som på den Canon HF100 jag hade. Den hade 17 Mbit har jag för mig. Men jag misstänker att det inte är så stor skillnad i praktiken.

 

/KN

Hur upplever du skärpan på HM100? Jag tycker det kanske kan vara en av HMC151s svaga kort om man jämför med CMOS-kamerorna. Nog för att den duger, men den blir krispigare på SONY-EX och tom. HMC41...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur upplever du skärpan på HM100? Jag tycker det kanske kan vara en av HMC151s svaga kort om man jämför med CMOS-kamerorna. Nog för att den duger, men den blir krispigare på SONY-EX och tom. HMC41...

 

Jag gillar den skarpt ( :bire ).

Jag tror det beror på att HMC151 har mer vidvinkel. Det kräver en lite annorlunda konstruktion av optiken.

Fast om jag monterar vidvinkelkonverter på JVC så den ska motsvara HCM151 så vinner nog panasonicen med hästlängder.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar den skarpt ( :bire ).

Jag tror det beror på att HMC151 har mer vidvinkel. Det kräver en lite annorlunda konstruktion av optiken.

Fast om jag monterar vidvinkelkonverter på JVC så den ska motsvara HCM151 så vinner nog panasonicen med hästlängder.

 

/KN

Jag har varit SÅ sugen på HM100, men tyvärr filmar jag i princip alltid med fjärrkontroll på stativhandtaget. Men formatet (bådequicktime och storleken på kameran) känns så lockande.

 

På HMC151 kör jag med Century Optics för ännu mer vidvinkel. Det påverkar faktiskt inte skärpan så mycket;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har varit SÅ sugen på HM100, men tyvärr filmar jag i princip alltid med fjärrkontroll på stativhandtaget. Men formatet (bådequicktime och storleken på kameran) känns så lockande.

 

På HMC151 kör jag med Century Optics för ännu mer vidvinkel. Det påverkar faktiskt inte skärpan så mycket;)

 

Det finns ju alltid varianten med en optisk kabel (toslink) och använda den medföljande fjärrkontrollen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det kan bli en riktigt grym kamera, förhoppningsvis blir den inte för dyr utan hamnar i segmentet 30-40.000:- för där behövs det nån som slåss med JVC fina HM-100.

 

 

Här kan man läsa lite om vad Barry Green tycker om AVCHD kontra XDCAM.

http://www.dvxuser.com/articles/article.php/25

 

Intressant läsning och stresstest på codec, MEN som mkt annat så säger det ju inte allt för intressanta saker för en profersionell filmare. Hur agerar det i ett workflow, hur går det påverka materialet, färgkorrigering mm mm

Sett från min synvinkel är det ju inte så troligt man säljer sin XDCAM för att byta till AVCHD om jag säger så för det vore nog ett pinsamt drag... Men visst det tar helt klart mindre plats och i stresstesten verkar det hålla ihop riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det kan bli en riktigt grym kamera, förhoppningsvis blir den inte för dyr utan hamnar i segmentet 30-40.000:- för där behövs det nån som slåss med JVC fina HM-100.

 

 

 

 

Intressant läsning och stresstest på codec, MEN som mkt annat så säger det ju inte allt för intressanta saker för en profersionell filmare. Hur agerar det i ett workflow, hur går det påverka materialet, färgkorrigering mm mm

Sett från min synvinkel är det ju inte så troligt man säljer sin XDCAM för att byta till AVCHD om jag säger så för det vore nog ett pinsamt drag... Men visst det tar helt klart mindre plats och i stresstesten verkar det hålla ihop riktigt bra.

Nej visst! AVCHD är självklart steget under bl a. XDCAM och AVCIntra mm. Men jag tror att det är helt rätt. Frilansare mm. behöver ett något billigare arbetsflöde än de som har större bolag i ryggen. Då krävs format som fungerar på konsumetmedia. Lagringskapacitet och datorkraft kommer inte vara något problem. Problemet är snarare att stadardisera format och codecs så arbetsflödet förenklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför? Nya sony toolet tar bort flashband problemet på CMOS, fungerar nästan obehagligt bra =) Med CCD får du tyvärr sträck vid highlights och det vet jag inget fix på

 

 

Varför? Ja, för att kunna filma från rörliga hoppiga fordon. Det vet jag ingen cmos-fix till än, men tala gärna om när det kommer.

 

Denna filmsekvens stämmer helt med mina egna erfarenheter:

http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du läser kommentarerna på Youtube så är det en kommentar han ofta får på den filmen, men enligt honom så är det samma fäste och kameran sitter lika bra. Så skillnaden sitter i Kameran... Och det är ju katastrof med CMOS rent ut sagt.

Finns ju massor av videoklipp som visar på CMOS-problemen. Jag valde en 3CCD över en 3CMOS när jag nyligen köpte kamera just för att slippa oroa mig för det jelloeffekten. CCD:ernas brister är man redan van vid och man vet hur man tar sig runt dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du läser kommentarerna på Youtube så är det en kommentar han ofta får på den filmen, men enligt honom så är det samma fäste och kameran sitter lika bra. Så skillnaden sitter i Kameran... Och det är ju katastrof med CMOS rent ut sagt.

Finns ju massor av videoklipp som visar på CMOS-problemen. Jag valde en 3CCD över en 3CMOS när jag nyligen köpte kamera just för att slippa oroa mig för det jelloeffekten. CCD:ernas brister är man redan van vid och man vet hur man tar sig runt dem.

 

Jag köpet inte det. Det saknas även info om bildstab. är aktiverat. Hur som CMOS har brister men jag tycker det exemplet är missvisande.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo, jag kan väl sträcka mig så långt och säga att jag också undrade en hel del över huruvida bildstabilisator och fäste av kamerorna verkligen är desamma. Men ju mer man letar, ju fler skräckexempel hittar man.

 

 

Kollar man även på Ice Road Truckers så kan man se att vissa av kamerorna monterade i lastbilshytterna är CMOS och vissa är tveklöst CCD, och jag gissar att de är monterade rätt likadant.

 

Ge det några år så kommer CMOS säkert vara bäst, men just nu är det lite för mycket barnsjukdomar för mig.

 

Bonusklipp... CMOS på diskotek: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...