Gå till innehåll

Sony HDR-CX730. Manuella inställningsmöjligheter.


Guldragge

Recommended Posts

Hej!

 

Fnular på en Sony HDR-CX730.

Läser att den har vissa möjligheter till manuella inställningar.

Men det står inget om man kan ställa in ljudnivåerna för en extern mic via kameran.

Någon som vet?

Undrar även om Sony HDR-CX730 är värd de extra tusenlapparna mer än Sony HDR-CX570E.

Kommer filma lite konserter. Vill kunna ställa ljudnivåer eftersom jag brukar stå långt fram och det bara blir 100% dist från denna mic ifall jag inte kan ställa ner dessa nivåer......

Och är "vidvinkeln" (26 mm, säger inte mig nånting) i kameran nåt att ha eller bör man köpa ett separat objektiv till detta? Tänker att jag står längst fram vid liten konsertscen och vill kunna få med mkt vid hel utzoom.

Eller blir det som sagt att köpa separat vidvinkelobjektiv?

Mvh / Ragnar

Länk till kommentar
Share on other sites

1)26mm är mycket större(vinkel) än normalbrännvidden 44mm för några år sedan.

2) Du kan på ljudsidan ställa in hög eller låg känslighet.

3)Sonyns inbyggda micar(730) överglänser vad gäller stereo,och detaljskärpa och frånvaro av hissljud och rumsåterkoppling som är så typiskt för kamerainbyggda..Prova med de inbyggda först i konsertsammanhang.Har 730 själv men inte provat i dynamiska ljudmiljöer som du efterfrågar.Skulle förvåna mig om inte Sony fixat bort pumpljud som en effekt av autogain.

4)Du har medhörning från hörlurar.

 

5) Det skulle förvåna mig om ljudet skulle vara för starkt i ditt fall och med märkbar pumpeffekt.

Återkom gärna med erfarenheter och ett YT-klipp.Skulle vara intressant.

 

(jo jag säger så efter att skiftat från Canon hv30.

Nu slipper jag antagligen extern mic i de flesta fall)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, TomasT!

 

Känner mig som sagt en smula villrådig inför kameraval.

Testade att filma med min DSLR Nikon D90 som jag hittills bara använt till stillbildsfotografering.

Häpnade över att kameran ger sån otroligt fin bild vid filmning. Riktig filmkänsla i bilden.

D90 har en bildsensorstorlek på 23,6 x 15,8 (mm).

Är detta att betrakta som en stor bildsensor om man jämför med handycams i prisklassen 4000-8000 kr?

Och är det denna storlek på D90's bildsensor som gör att jag uppfattar att det är riktig filmkänsla i det jag filmat?

Ser jag på det filmade materialet på TV'n är det verkligen just f i l m jag tänker. Och det är det jag vill ha.

Och då vore det ju trist om man lägger ut uppemot 8000 kronor för en Sony 730E och så blir resultatet att det bara känns total v i d e o.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

"HD" ger jag inte mkt för i sig. Känns som det är klassen på optiken/kameran man skall kika på i första hand?

Till min D90 har jag ett Sigma normalobjektiv som ligger runt 7000 i pris.

Kanske är detta objektiv som är en stor orsak till att jag tycker att det filmade materialet från min D90 imponerar så mycket på mig?

 

Och nu tänker man ju att jag skall fortsätta köra med D90'n och lägga ner de andra planerna.

Men andra aspekter på D90'n gör att den inte håller för mig.

Inget autofokus i filmläge.

Ingen möjlighet till extern mic.

Ingen möjlighet att vinkla displayen.....

 

Kan man rent generellt säga att DSLR ger mer filmkänsla än till exempel Sony's Handycams (och då är det som sagt 730E jag fnular på)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Systemkameror generellt sett generar väldigt högkvalitativt material. Jag är tveksam till om en Sony Handycam generar bättre bild då din D90 har en betydligt större sensor, som inte minst generar bättre bild i dåliga ljusförhållanden, samt att du har så pass bra glas, att jag tror att det på alla sätt, utom just det automatiska, är bättre.

 

Du kan ju exempelvis titta på en Sony DSLR om du vill ha autofokus, där får du stor sensor och allt det där. Tar du en i samma prisklass, bör det också finnas mic-ingång.

 

Den filmiska känslan kan ju komma från frameraten, som är 24-25p (i regel) hos många dslr, medan det i en videokamera som standard är 30, men från fall till fall går att ställa om. Även det korta skärpedjupet är något exklusivt för DSLR/Systemkameror och är att tacka den stora sensorn för. Ditt objektiv ger förstås del i den bild du får ut av kameran, men det betyder inte att sämre objektiv skulle göra att du fick dålig bild, utan alla delar samverkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den enda poängen med dslr är väl det korta skärpedjupet.Ser inga poänger i övrigt.Problem som noterats här och på andra fora är kort inspelningstid,mikrofonproblem,mjukvarumiklande,autofokus-problem.

Har svårt att förstå att tillverkare som Sony,Canon etc skulle ta ta död på sig själva genom intern kannibalism.Själva formfaktorn hos en systemare talar emot att filma.Tvåhandsfattning,bääh.

Men som andra sagt:DSLR är en hype.i filmsammanhang.En sensorstorlek som relaterar till det gamla småbildsformatet 24*36mm(den analoga filmen),måste av princip vara häftigt.

Jag unnar alla som vill leka Ingmar Bergman/Jens Fischer .Begränsa er dock till kortfilm,10-15min istället för långfilmsambitioner.I regel blir det bättre så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån som vet om Nikons D5200 är ok att filma med i autofokusläge? Har börjat fundera litet på detta kamerahus efter att jag sett att den har ingång för extern mick (dock ej medhörning), vridbar display samt alltså autofokus. En stor skön bonus är ju att jag såklart kan köra vidare med mina gluggar från D90'n. En del jag talat med menar att autofokusläge på DSLR-kameror i filmläge är totalt undermåligt och att tekniken för detta helt enkelt inte finns än?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...