Gå till innehåll

Sony SLT A57 för filmning...?


jeepkenny

Recommended Posts

Hej! Ännu en nybörjare som inte vet vilken kamera som kommer att vara den bästa.... Har läst en del på forumet och funderar på Sony's A57 kamera. Är redan inne på Sony med en A100, och dottern har en A290, så tanken var att vi skulle köpa någonting som vi kan filma med. Har några objektiv som kanske kan funka. Har filmat en del med små DV-kameror, men jag gillar inte rörliga delar och känslig mekanik. Har en billig JVC miniDV kamera som inte riktigt uppfyller kraven. Tidigare Panasonic mini-DV slutade fungera (jaja, jag kanske inte var så bra på att göra rent den med jämna mellanrum...:r)

 

GH2 och 600D verkar vara heta tips, men min fråga är om inte A57 är ett fullgott alternativ? Är det någon som har erfarenhet/koll på läget?

 

Det jag har tänkt att använda kameran till är att göra lite mc-filmer (varva med klipp från actionkameror) och lite annat. Dottern kommer nog att filma mycket djur och natur. Det är inte tänkt att bara "måla av" turistfällor på semestern....

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag skulle säga som så att Canon och Panasonic gör kameror mer anpassade för "filmare". Dvs. de som alltid skjuter någorlunda riggat och planerat. De har liksom satsat lite mer på den målgruppen, och om inte annat så tar ju de olika "hacken" kamerorna och dess prestation både ett och två steg längre. Sony däremot gör mer konsumentkameror, stabiliseringen sitter, så vitt jag vet i huset (det har de gjort i tidigare modeller, men du bör kolla att det verkligen är så), alltså spelar det ingen roll vad du hakar på för objektiv - du kan filma bra handhållet ändå. I A57 ska det ju även vara 50p (50 bilder per sekund), och med handen på hjärtat, om du filmar mycket action och håller i kameran för hand, så kommer 24/25/30 fps att kännas lite torftigt. Jag som filmar dans exempelvis skulle inte klara mig utan att ha varianten för 50 bilder i sekunden tillgänglig.

 

I din sits skulle jag köpa en Sony. Vill du verkligen ha high-end, samt att du är beredd att bubba på en del kringutrustning, så kan man snegla på en GH2 med hacken till denna. För det blir verkligen enormt bra bild. David- här på forumet filmar (och lägger ut sitt jobb här) med en sådan. Canon skulle jag nog inte ens överväga. Faktiskt. Inte nu när du är inarbetad på Sony. Det är givetvis ingen dålig kamera, frågan är bara om den är bättre för dig. Jag tror inte du har något överhuvudtaget att vinna på att köpa en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för info'n.... Jo, det lutar ju mest åt en sony-kamera, när jag ändå har lite objektiv. 50p i full-HD skall den klara enligt spec, extern mic, stabilisering i huset, effektiv autofokus vid filmning bör väl räcka långt. Frågan som kvarstår är vilken bildkvalitet man kan få vid filmning.

 

Låter som att GH2'an är väldigt kompetent, men vad är det som gör den så bra? Förmåga att fånga film utan att det blir "distorsion" mellan bildrutorna...? (flimmer, färgblödningar, brus mm). Det skulle vara intressant att se en jämförelse. Är det andra egenskaper/funktioner som är viktiga vid filmning?

Länk till kommentar
Share on other sites

En GH2 som den är presterar inte mycket annorlunda än en T2i eller liknande, men en hackad GH2, där snackar vi grejer. Hacken som finns ute låter kameran filma i bra mycket högre bitrates än övriga DSLR kameror ute på marknades, inte minst i den prisklassen. Såpass bra att jag skulle våga påstå att 50fps 720p material från en hackad GH2, uppskalad till 1080p, ser bättre ut än äkta 50fps 1080 från en A57.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som Tolin sa, det är hackat som gäller. Men som sagt, det är en mer "manuell" kamera också, köper du den så bör du till att börja med vara åtminstone genomsnittligt tekniskt kunnig och sedan så kan du i princip glömma autofokus och sådant. Sonys kameror använder ju inte traditionella speglar, därav så presterar dem betydligt bättre där. Färgblödningar, flimmer och brus får du inte med någon av dem förutom i extrema (mörka) förhållanden där det kan förekomma, precis som med vilken kamera som helst. Vad du än väljer av någon av dem så får du en väldigt kompetent kamera, som troligtvis ligger långt över dina behov. Men för GH2 och 600D finns risken att du hamnar långt under det du vill ha, om du hanterar dem fel. Detta då, återigen A57 (och deras andra modeller) är en väldigt automatisk kamera. Jag själv filmar ju med Sony, dock finns inte en tillstymmelse av manuella inställningar, förutom fokus då. Allt hamnar på behoven och det du bör fråga dig är om du "ska filma" eller "göra film".

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok.... som jag tolkar svaret så skulle jag inte kunna styra vitbalans, bländare och slutartid vid filmning om jag kör med en Sony systemkamera? Går det inte heller att styra med hjälp av inställningar, typ "landskap" och "porträtt" program i kameran...? ...eller är det några andra parametrar som man har möjlighet att styra i en mer manuell kamera?

 

Angående bitrate (hur snabbt kameran skyfflar pixlar från sensorn till minneskortet...?) 28Mbit/s i 1080P/ 50fps/AVCHD -är det lite lågt? Betyder det att inspelningen kan hacka ifall processorn inte hinner med att skyffla data? ...eller blir det dropouts vid stora bildrörelser..? Hänvisa gärna till lämplig tråd om det finns någon som beskriver detta på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok.... som jag tolkar svaret så skulle jag inte kunna styra vitbalans, bländare och slutartid vid filmning om jag kör med en Sony systemkamera? Går det inte heller att styra med hjälp av inställningar, typ "landskap" och "porträtt" program i kameran...? ...eller är det några andra parametrar som man har möjlighet att styra i en mer manuell kamera?

 

Det du ska tolka svaret som är att min kamera inte klarar av det. Jag anar att det är detsamma med även nyare kameror, dock kan jag inte slå fast ett säkert svar iom. att A65, mig veterligen går att styra manuellt på en del punkter. Scen-lägen finns dock på min, och det bör således garanterat finnas på nyare också.

 

Angående bitrate (hur snabbt kameran skyfflar pixlar från sensorn till minneskortet...?) 28Mbit/s i 1080P/ 50fps/AVCHD -är det lite lågt? Betyder det att inspelningen kan hacka ifall processorn inte hinner med att skyffla data? ...eller blir det dropouts vid stora bildrörelser..? Hänvisa gärna till lämplig tråd om det finns någon som beskriver detta på ett bra sätt.

 

Bitraten på 28Mbit/s är inget du kommer märka av på andra plan än att du tappar i detalj, mot om du spelar in med en högre bitrate. Man får ju hoppas att kameran är konstruerad för att fungera. Om man säger så. Du kan ju slå ut det per frame för att se hur mycket data per enskild bild som följer med. Youtube-standard är väl, som någon tidigare nämnt till mig 9Mb/s @ 30p, vilket såklart innebär en lägre datanivå per frame, än dock så hackar det inte. Frågan är om det någonsin gör det oavsett hur hög/låg bitrate du har, utan jag tror snarare att du får en förlust på data per bild, så att säga. Nu är det ju dumt att ställa input och output sida vid sida och jämföra, men

 

Häftiga bildrörelser - i form av att kameran rubbas, är dock inget som får nämnas i samma mening som "systemkamera". Men när du exempelvis filmar en bil som kör fort, så är det nog värre att ha en lägre framerate, än att ha en låg bitrate. Jag tror inte att någon kan ge dig ett exakt svar på frågan om förhållandet mellan bitrate och framerate, så länge de inte jobbar som någon slags konstruktions/utvecklings-ingenjör hos Sony, antagligen går kameran efter ett protokoll där vissa parametrar i överföringen prioriteras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för alla svar. Det är väl bara att vänta lite till då, och se om någon annan hinner prova en A57 och se vad den går för. Har sett några test och demofilmer på nätet där dom visar att den fixar dåligt ljus och att autofokusen hänger med riktigt bra. Men det säger ju inte så mycket egentligen. Inte när tidningar testar heller, för dom är mest imponerade av att skjuta 12 stillbilder/sekund och att kameran gör automatbeskärningar av porträttfoton om man ber den. Många testare verkar imponerade av kameran, men dom som testar jobbar väl med att testa kameror och ev som fotografer. Knappast så mycket med film... Är det någon som springer på en bra recension där filmningsegenskaperna sätts på prov, så posta gärna en länk!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ofta så, saken blir inte bättre av att de som recenserar DSLR's inte kan ett skvatt om video = disaster. Skulle rekommendera att du kikar på sony nex5n, även. (Grym sensor; leksak till förpackning).

"

Vill man hårdra det är det "ungefär samma grejer" alltihop. De som sticker ut från mängden är GH2 pga hacket samt 5dmk3 med "bättre" komprimering. Alla kameror lider av ungefär samma brister, "it's the wizard not the wand" som man säger. Se köpet som ett kreativt verktyg och inte en investering. Det kommer alltid nya (bättre) grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det blev en SLT A57. Har inte hunnit bekanta mej så mycket med den ännu. Har lite problem med Pinnacle och redigeringsdatorn (finns beskrivet i en annan tråd...). Får väl återkomma med lite feedback på kameran när jag börjar få koll på hur den funkar. Som systemkamera så funkar den i alla fall fint! Tack för hjälpen med mina frågor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...