Rudique Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde skaffa fram en nybörjar-guide (helst svensk) till Adobe After Effects 6.5 Om Ni säger "Sök på google, simpelt att hitta", kan Ni väl ge mej länken till guiden om Ni är så skillade ;P Tack på Förhand! 0 Quote
orange Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Vad är det du vill veta? Det finns så mycket i AfterEffects att det oftast är guider om de enskilda effekterna till AE, inte hela programmet. 0 Quote
walfridson Posted November 25, 2004 Posted November 25, 2004 Lustigt att folk flyr manualerna... :/ 0 Quote
Emperor Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Lustigt att folk skaffar det lagligt ;) 0 Quote
Asterix Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Jag söker också en guide till After effects 6.5, finns ju en guide till Premiere Pro men jag har inte hittat någon till AE. 0 Quote
Jawo Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 [citat=Asterix]Jag söker också en guide till After effects 6.5, finns ju en guide till Premiere Pro men jag har inte hittat någon till AE.[/citat] Guide till vad? 0 Quote
Stefan_holst Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 [citat=Rudique]Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde skaffa fram en nybörjar-guide (helst svensk) till Adobe After Effects 6.5 Om Ni säger "Sök på google, simpelt att hitta", kan Ni väl ge mej länken till guiden om Ni är så skillade ;P Tack på Förhand![/citat] Tyvärr inte på svenska men video övningar för helt nya använare. http://www.xtreme-is-back.com/tutorials_basics.html 0 Quote
Lasse_laser Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Är nog svårt att hitta en svensk tutorial. Men här kan du kolla om du missat det: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1051 0 Quote
alpha60 Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Köp boken "After effects 6.5 studio techniques" av Mark Christiansen (effekter till bl a Day after tomorrow och Spy kids 3D). Den finns på t ex Ad libris och kostar väl en trehundring. /Fredrik 0 Quote
Asterix Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 [citat=Jawo][citat=Asterix]Jag söker också en guide till After effects 6.5, finns ju en guide till Premiere Pro men jag har inte hittat någon till AE.[/citat] Guide till vad?[/citat] Jag sa ganska tydligt: "Jag söker också en guide till After effects 6.5" 0 Quote
DeCaf Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Jag tror att problemet är lite grann det att After Effects är ett så stort och komplext program att det nog är svårt att göra en kort och enkel nybörjarguide. Böcker finns ju dock en uppsjö att köpa för en inte speciellt dyr peng, någon har redan nämnts här, "Creating Motion Graphics with Adobe After Effects" är en annan känd och allmänt uppskattad bok. Annars är det nog som det sägs att de flesta guider och tutorials är riktade mot att skapa någon specifik effekt, snarare än att lära sig programmet. Sedan finns det träningsvideor som Total Training har gjort, och har du möjlighet att få tag på dem så rekommenderar jag dem starkt då jag tycker det är ett suveränt och snabbt sätt att lära sig programmet på och väldigt utförligt. Dock kostar de ju en hel del då det är typ 15 DVD'er ;) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 [citat=alpha60]"After effects 6.5 studio techniques"[/citat] [citat=DeCaf]"Creating Motion Graphics with Adobe After Effects"[/citat] Kan ni rekommendera dessa böcker personligen eller har ni bara hört att de ska vara "bra"? För jag har varit med om flera gånger att man införskaffat böcker, program och liknande efter vad folk sagt om dem men sen när det visar sig att de är kassa eller på tok för komplicerade har tipsarna inte alls använt sig av dem själva. Är böckerna för avancerade användare eller nybörjare och hur nyttig är informationen med tanke på att det finns mycket gratis på internet? 0 Quote
alpha60 Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Jag äger "After effects 6.5 studio techniques" och rekommenderar den skarpt. Den handlar endast om att skapa effekter för film i AE. Inget tjat om motion graphics alls vilket passar mig utmärkt då jag inte är intresserad av det. Författarna har jobbat med effekterna till bl a Sin city, Shark boy and Lavagirl, Spy kids 3D, Day after tomorrow och Hellboy. Stu Maschwitz (The Orphanage, har varit med och utvecklat Magic bullet) har skrivit ett kapitel, det är den nivån. Om du vill veta hur man bäst arbetar med 2K CIN-filer från 35mm negativ i After effects är detta boken du ska ha! Stu har en blog där han skriver mkt intressant: http://prolost.blogspot.com/ Där rekommenderar han även andra böcker. /Fredrik 0 Quote
Joe Hill Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Ett tips om du inte har råd så kan man fråga biblioteket på sin hemort om de kan ta hem boken. Det gjorde jag. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Det låter klokt. Vad svarade bibliotekarierna då? 0 Quote
Joe Hill Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 [citat=lilla_farbrorn]Det låter klokt. Vad svarade bibliotekarierna då?[/citat] Han sa att biblioteket höll på att uppdatera sig på media-området och han lovade att återkomma då de köpt in böckerna. Det tog väl en månad eller så. Men det är ju somsagt ett alternativ. Nu bor jag i Kalmar men det brukar ju inte vara helt omöjligt att låna böcker (högskole/allmänhetsbibliotek) mellan. 0 Quote
Ior Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 [citat=Emperor]Lustigt att folk skaffar det lagligt ;)[/citat] Det följer faktiskt med HTML-manualer till alla Adobeprogram. Tryck F1... 0 Quote
Recommended Posts