Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har två myggor som tar upp monoljud och skickar in dem i en Cannon A1 på varsin kanal. 1 & 2

När jag tankat in en testfil i ppro så befinner sig den ena myggan på den vänstra kanalen och den andra myggan på den högra.

Hur gör jag för att mixa dem till stereo?

Är det möjligt?

Postad

Okej

Jag hittade en plug som hette Swap Channels.

Jag duplicerade ljudspåret.

Placerade Swap Channels på det ena spåret

Vips Stereo men på två kanaler.

Är detta så man gör?

Postad

Stereo är ju vad det är. Kanal 1 till vänster och Kanal 2 till höger. Du menar att du ska centera ljudkanalerna i mixen. Tyvärr har jag inte koll på Premiere så jag vet inte hur man gör, men det finns väl någon typ av mixer i programmet som man kan ställa panoreringen?

Postad

Ja jag tänkte inte på sök funktionen. Men det förslaget i länken du skickade funkar inte på mina klipp. De funkar bara om man har täckt en kanal och den andra är tom.

Audioswap måste man använda om man har två myggor på mono på var sin kanal. Så det gav lite i alla fall. Men du kan ju mosa ihop de båda trådarna om du vill.

Postad

Jag kanske är galet ute men för mig låter det som att du har det klassiska problemet med at Premiere tolkar två kanaler som stereo, vilket på många sätt är helt ologiskt, något som dock är på god väg att rättas till. Premiere har länga krånglat med just detta vilket jag misstänker har att göra med att konsumentkameror som skjuter video med två kanalers ljud ofta gör det via den inbyggda stereo micen vilket sedan lagras just i två kanaler. Hade man däremot jobbat med en professionell BETA-SP eller DVCam kamera och spelat in två micar så ställde detta till problem, ett problem som inte existerade i t.ex. Avid. Hur som helst har Adobe skärpt sig och man kan nu på ett lätt och intuitivt sätt fånga video till två enskilda kanaler.

Sitter inte vid en Premiere just nu men jag tror man gör ungefär så här:

Skapa ett nytt projekt, DV, HDV eller vad du än vill. Gå in under ljud inställningar (eller vad de heter) och sätt master ljudet till stereo, 5.1 eller vad du nu vill leverera det som. Tror Stereo är det förvalda. Sedan väljer du bort alla stereo spår, ev spara ett eller två för eventuell stereo-musik och effekter som du möjligen skall importera och sätt resterande spår till mono, du kanske behöver säg 6st.

När du väll är inne i ditt nya projekt så går du till: preferences / audio

Där finns en inställning som heter något i stil med: source channel mapping och default format. Där skall du se till att det står mono. Detta gör så att Premiere tolkar två-kanals video som två spår av mono d.v.s. centrerade i stereo.

Hmm jag vet inte, är kanske ute och cyklar, faktum är att jag är sjuk och inte har något bättre för mig att göra än att sitta och hänga på forum, det här kanske är värsta feberyrseln. Hur som helst, lycka till.

/Pontus W

Postad
Jag kanske är galet ute men för mig låter det som att du har det klassiska problemet med at Premiere tolkar två kanaler som stereo, vilket på många sätt är helt ologiskt, något som dock är på god väg att rättas till. Premiere har länga krånglat med just detta vilket jag misstänker har att göra med att konsumentkameror som skjuter video med två kanalers ljud ofta gör det via den inbyggda stereo micen vilket sedan lagras just i två kanaler. Hade man däremot jobbat med en professionell BETA-SP eller DVCam kamera och spelat in två micar så ställde detta till problem, ett problem som inte existerade i t.ex. Avid. Hur som helst har Adobe skärpt sig och man kan nu på ett lätt och intuitivt sätt fånga video till två enskilda kanaler.

Sitter inte vid en Premiere just nu men jag tror man gör ungefär så här:

Skapa ett nytt projekt, DV, HDV eller vad du än vill. Gå in under ljud inställningar (eller vad de heter) och sätt master ljudet till stereo, 5.1 eller vad du nu vill leverera det som. Tror Stereo är det förvalda. Sedan väljer du bort alla stereo spår, ev spara ett eller två för eventuell stereo-musik och effekter som du möjligen skall importera och sätt resterande spår till mono, du kanske behöver säg 6st.

När du väll är inne i ditt nya projekt så går du till: preferences / audio

Där finns en inställning som heter något i stil med: source channel mapping och default format. Där skall du se till att det står mono. Detta gör så att Premiere tolkar två-kanals video som två spår av mono d.v.s. centrerade i stereo.

Hmm jag vet inte, är kanske ute och cyklar, faktum är att jag är sjuk och inte har något bättre för mig att göra än att sitta och hänga på forum, det här kanske är värsta feberyrseln. Hur som helst, lycka till.

/Pontus W

Så här har jag gjort E.x 1

kanal1 = Mygga 1

kanal2 = Mygga 2

Om jag tar in ENDAST mygga 1 på Kanal1 så kan forma om signalen i kameran så den blir dubbel. DVS kanal1 kopierar sig till kanal 2, en slags stereo. Myggan tar ju fortfarande upp i mono så det blir ingen left rigt skillnad, men ljudet kommer exakt lika på båda kanalerna.

E.x 2

Mygga 1 kanal1

Mygga 2 kanal2

Om jag tar in ljudet på följande sätt så fördelas ljudet alltså på två spår.

Väl intankad i ppro så är det ett stereospår med två tracks En för varje mygga.

kanal1 på vänster högtalare

kanal2 på höger högtalere

Om man använder pluggen jag skrev ovan så kan man alltså tolka om det hela så det upplevs som att båda micarna har spelat in i stereo.

Problemet ligger inte i ppro i mitt fall utan snarare i kameran. En ensam mygga kan utnyttja båda kanalerna och "skapa" stereo in på bandet. Men två myggor på var sin kanal klarar inte kameran (mig veteligen) att mixa om till stereo. Det får man mixa om i ppro.

Nu vill jag gärna bli rättad om jag fel :-)

Postad

Det du vill använda för att spara tid, slippa kopiera spår, mm är precis det Peus skriver om, Source Channel Mapping. :)

Source Channel Mapping i CS3 fungerar bara på klipp *innan* dom öht läggs på Timeline. Dvs, klipp som redan ligger på Timeline påverkas aldrig av Source Channel Mapping, så lite planering krävs.

Source Channel Mapping in CS4 fungerar även direkt när man importerar klippen utan att man öht behöver tänka på det, under förutsättning att det är korrekt inställt i Pr's Preferences. Man kan givetvis även använda det på separata klipp i CS4. CS4 är alltså mer flexibelt än CS3.

Prova och se om du nappar! Nya DVD:n komer att heta "Swap Channels vs Source Channel Mapping"... ;)

Postad

Man kan inte röra några inställningar i Audio output mapping...

Det står som ni säger, men den går bara att dra lite i m.m. Inte att klicka och ändra på.

Testade och gjorde ett helt nytt proj

Jag får mixtra lite...

Postad
Man kan inte röra några inställningar i Audio output mapping...

Det står som ni säger, men den går bara att dra lite i m.m. Inte att klicka och ändra på.

Vi har aldrig skrivit något om Audio Output Mapping... ;) Vi pratar om Source Channel Mapping. :)

Postad
Vi har aldrig skrivit något om Audio Output Mapping... ;) Vi pratar om Source Channel Mapping. :)

Okej, alltå jag är såå jääävla stressad just nu :-)

Ska vi se om vi hittar den fliken

Postad
Nä, jag hittar den inte i preferences.

CS3 = Finns ej i Preferences

CS4 = Premiere Pro > Preferences > Audio

I CS4 skall du ändra Default track format från Use File till Mono.

I CS3 och CS4 kan du även ända separata filer genom att klicka på filen i Project panel och sedan Clip > Audio Options > Source Channel Mapping. Ändra Track Format från Stereo till Mono.

Postad

Menar ni helt seriöst att man inte kan panorera ljudkanalerna som man vill, när man vill i Premiere!? Det låter som om man får jobba med ena handen bakom ryggen.

Postad
Menar ni helt seriöst att man inte kan panorera ljudkanalerna som man vill, när man vill i Premiere!? Det låter som om man får jobba med ena handen bakom ryggen.

Jo, visst kan man panorera som man vill.

Men att sitta och panorera runt problemet när man kan lösa det på ett enklare sätt är ju bara onödigt tycker jag. Vill man panorera samt lägga på filter samt kopiera och klistra ljudspår för att få det att funka, by all means, gör det. Vill man slippa panoreringsstrulet och enbart koncentrera sig på att sätta korrekt volym på dom båda spåren så att det låter bra, så gör det. :)

Båda metoderna ger i slutändan samma resultat, förutom att kopiera och klistra spår blir struligare och jobbigare när man börjar finklippa samt att det tar lääängre tid...

Vilken metod känns som att ha ena handen bakom ryggen? :)

Postad

Kopiera och klistra ljudspår och hålla på med filter? Det var ju inte riktigt vad jag menade med att panorera ljudspåren. Jag tänker mig som i Avid (eller vilket ljudbearbetningsprogram som helst) där man helt enkelt ställer panoreringen var man vill mellan vänster till höger som man vill i en ljudmixer på skärmen. Från L100 via Mid till R100 beroende på vars man vill ha ljudet i stereomixen.

Postad
Kopiera och klistra ljudspår och hålla på med filter? Det var ju inte riktigt vad jag menade med att panorera ljudspåren.

O.k, klipp och klistra togs upp tidigare i tråden som en del av lösningen, så det var därför jag skrev det då jag trodde du läst allt. :)

Det finns iaf en Audio Mixer i Premiere Pro där man kan lägga på filter, skapa sub mixes, höja/sänka volym, mm samt panorera ljudspår individuellt så att saker ligger rätt i ljudbilden. :)

Postad

fick lite problem med att ljudet på myggan var ställt för högt. Det distar :-(

Hur kan man förbättre detta. Det är inte kameran som tagit in för högt utan myggan...typ

Postad
Det finns iaf en Audio Mixer i Premiere Pro där man kan lägga på filter, skapa sub mixes, höja/sänka volym, mm samt panorera ljudspår individuellt så att saker ligger rätt i ljudbilden. :)

Varför inte bara använda den då? Fast jag kanske missar någonting Premiere-relaterat då jag läser tråden om och om igen och inte förstår vad (eller iaf varför) ni snackar om med Channel Mapping och sånt.

Jag började ju undra när "lösningen" på ett så enkelt problem krävde pluggar och kopierade ljudspår och saker som inte fanns i tidigare versioner.

Då har jag lärt mig något idag också.

Postad
Varför inte bara använda den då? Fast jag kanske missar någonting Premiere-relaterat då jag läser tråden om och om igen och inte förstår vad (eller iaf varför) ni snackar om med Channel Mapping och sånt.

Ljudet tas in som stereo. Att ha en mygga på vänster och höger blir då precis så, dvs att mygga 1 hamnar *bara* i vänster och mygga 2 hamnar *bara* i höger. I det fallet hjälper det inte att panorera över med panoreringsratten i Audio Mixer, då panorering styr balansen mellan vänster/höger och inte *hur mycket* av vänster som skall hamna i höger och vice versa.

Att kopiera spår kan då lösa problemet, men skall man sedan börja finklippa i det så har man ju helt plötsligt ett spår som är länkat till videon och ett som *inte* är länkat till videon. Då är det plötsligt lätt att tappa synk, mm.

Att då använda Source Channel Mapping för ta in samma ljud som mono löser problemt i ett svep, varför det är att rekommendera i sådan här lägen.

Postad
Ljudet tas in som stereo. Att ha en mygga på vänster och höger blir då precis så, dvs att mygga 1 hamnar *bara* i vänster och mygga 2 hamnar *bara* i höger. I det fallet hjälper det inte att panorera över med panoreringsratten i Audio Mixer, då panorering styr balansen mellan vänster/höger och inte *hur mycket* av vänster som skall hamna i höger och vice versa.

Att kopiera spår kan då lösa problemet, men skall man sedan börja finklippa i det så har man ju helt plötsligt ett spår som är länkat till videon och ett som *inte* är länkat till videon. Då är det plötsligt lätt att tappa synk, mm.

Att då använda Source Channel Mapping för ta in samma ljud som mono löser problemt i ett svep, varför det är att rekommendera i sådan här lägen.

Nu fattar till och med jag.....tror jag.... :-)

Postad

Jaha, man får ett enda spår, fast i stereo, då är jag med. Känns ju som ett dumt system, fast det fungerar säkert bra när man fattat det. Jag håller mig till Avid där jag känner mig hemma.

Postad

Nu har jag aldrig jobbat i premiere, men menar ni alltså att det inte finns något enklare sätt att lösa det på, panoreringsgrejen alltså?

Om man vet att man inte spelat in i stereo kan man inte bara ta in allt i mono då och låta premiere handskas med kanal 1 och 2 separat?

Går det inte att splitta ett stereospår till två mono, och sedan linka båda spåren (eller fler ljudspår) till ett videospår?

Nackdelen med att kopiera ljudet från tex höger till vänster för att få ljud i båda högtalarna är ju ganska många. Dels så måste du jobba i två spår hela tiden istället för i ett. Du måste sänka båda spåren 3dB annars får du automatiskt en höjning på mastern. Du får lättare fasfel om du inte alltid har spiksynk mellan de två ljudspåren etc.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...