_nemo_ Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 [citat=Munthe]Jag skulle säga att den där trenden startade mycket tidigare och att det var Angel Heart som var trendsättare. "Twist end" var ett filmiskt modeord i slutet av 80-talet. I den filmens kölvatten kom massor med thrillers med den typen av twist - att "ingenting var som publiken trodde". Wolfgang Petersens Shattered var bara en av en lång, lång rad sådana thillers. Det som gjorde Usual Suspects framgångsrik var att den tog Quentin Tarantinos independentkänsla och korsade det med twist-thrillern. Jag tycker att Usual Suspects är en av 90-talets absolut mest överskattade filmer.[/citat] Javisst, som sagt, Shyamalan var inte först. Men dessa twistar började iaf jag först se mycket mer av i kommersiell film efter sjätte sinnet. 0 Citera
Munthe Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 Tycker du? Jag tycker tvärtom att den kom i slutet av en lång rad av filmer med det greppet. 0 Citera
Clown Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 En film med väldigt oförutsägbart slut är Easy Rider :) Skulle inte kalla det för "twisted end" men som sagt väldigt oförutsägbart 0 Citera
StenR Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 [citat=_nemo_]Jag gillar inte heller att den här "twisten" har blivit så populär, tack vare Shyamalan (han var ju inte först men den började komma mer efter sjätte sinnet). Jag gillade den i sjätte sinnet men den blev för mycket och helt ologisk i t.ex The village, dock gillade jag den filmen i helhet också =).[/citat] Har precis sett The Village, det är inte mycket till twist tycker jag, bara ett sätt att leva sig in i gruppens föreställningsvärld. Det gör nog en del tittare besvikna men jag tycker att den var rätt ok som film, då var väl Signs mera problematisk. Detsamma gäller Dreamcatcher där man i princip visar monstret redan i den första delen av filmen och tappar greppet om den psykologiska delen totalt, men har inte läst boken så problemet kan finnas redan där. 0 Citera
_nemo_ Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 [citat=Munthe]Tycker du? Jag tycker tvärtom att den kom i slutet av en lång rad av filmer med det greppet.[/citat] Då har jag helt enkelt knappt sett de som kom före, medan jag sett ett helt drös som kom efter sjätte sinnet. 0 Citera
TomStac Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 The Others var en stor besvikelse när jag efter nästan halva filmen insåg den vändning som skulle komma. Hade jag inte sett Sjätte Sinnet innan skulle jag inte ha kommit på det, men i kölvattnet på Shyamalan tyckte jag att filmen blev ett rejält antiklimax. Jag hoppades in i det längsta att det var en falsk plantering och att själva twisten var att de i själva verket inte var spöken. The Village tycker jag är en riktigt bra film från början till slut. Speciellt vändningen som var en aning respektlös mot publiken. David Fincher lyckades ju reta nästan alla Alien-fans när han i förtexterna på Alien 3 tog död på Newt och Corporal Hicks. Sådant gillar jag! Jag vill bli provocerad! 0 Citera
_nemo_ Postad 21 maj 2006 Postad 21 maj 2006 [citat=TomStac] David Fincher lyckades ju reta nästan alla Alien-fans när han i förtexterna på Alien 3 tog död på Newt och Corporal Hicks. Sådant gillar jag! Jag vill bli provocerad![/citat] Helt off-topic men Alien 3 är så grovt underskattad så det skiter om det. Jag älskar den, speciellt den förlängda versionen. Jag är så sjukt besatt av Alien-filmerna just nu efter att ha fått hem boxen och spenderat åtskilliga timmar med filmerna och extramaterialet. 0 Citera
maxv Postad 22 maj 2006 Postad 22 maj 2006 Tycker att "DEN ONDE, DEN GODE, DEN FULE" har det bästa slutet jag kan komma på, så jävla cool duellscen. Dawn of teh dead har bra slut också, speciellt att typ alla dör i eftertexterna... :) 0 Citera
berlin87 Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 En film med ett underbart slut är Se7en. En av mina favoritfilmer 0 Citera
_nemo_ Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Återupplivar en gammal tråd. Och ändrar även rubriken till bästa/sämsta slut. För jag såg nyligen ett så otroligt dåligt slut (på en otroligt dålig film iofs). Britannic. Se själva. 0 Citera
ragnjj Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Som någon nämnde slutet i "Easy rider" man bara "NEEEEEEJ!" så jävla tragiskt, men tycker det passar in i filmen helt klockrent. Häftigt hur dem gett publiken en liten smygtitt i korta flash tidigare i filmen. Ett annat historiskt slut hittar vi ju i "De fyra hundra slagen". 0 Citera
Java ex Machina Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 [citat=TomStac]Helt off-topic men Alien 3 är så grovt underskattad så det skiter om det. Jag älskar den, speciellt den förlängda versionen. Jag är så sjukt besatt av Alien-filmerna just nu efter att ha fått hem boxen och spenderat åtskilliga timmar med filmerna och extramaterialet. jepp, Alien³ är riktigt underskattad, jag tycker den är asbra. scenen där läkarn berättar om sitt förflutna är brilliant. folk förväntade sig action efter Aliens tyvärr. så den förlängda versionen var bra? har fortfarande inte sett den. blev skeptisk när jag hörde att Fincher inte ville kännas vid den. 0 Citera
Simon W Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Extended Alien3 är mer i linje med Finchers vision, men... ... Fincher vill knappt kännas vid original-Alien3 heller. I Alien Quadrology-boxen finns det kommentarer och intervjuer med de flesta. Men inte Fincher. Han hade ju förstås också ett helvete vid inspelningen - en studio som stressade honom att bli klar för release till julen '92, utan att samtidigt ens kunna ge honom ett färdigt manus. Han var tvungen att börja spela in filmen utan manus, kulisser byggdes utan att det var helt säkert att de skulle behövas. Villrådighet präglade inspelningen. Bara för att Fox ville ha release till julen... Nej, Fincher gör rätt i att inte vilja kännas vid denna film. Jag tycker inte att det är en värdig uppföljare till de två första, eftersom den gjordes så respektlöst mot hela alienkonceptet (noggrannhet från manus till slutprodukt). Fox ville bara profitera på ett klassiskt monster, som dom visste skulle dra publik nästan oavsett kvalité på filmen ifråga. Fox visste att Finchers snygga foto kunde dölja det svaga manuset. 0 Citera
_nemo_ Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 så den förlängda versionen var bra? har fortfarande inte sett den. blev skeptisk när jag hörde att Fincher inte ville kännas vid den. Den förlängda versionen är grymt mycket bättre. Det är som en helt ny film nästan. Jag tycker till och med att den är bättre än tvåan. 0 Citera
louis cyphre Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Tycker att "DEN ONDE, DEN GODE, DEN FULE" har det bästa slutet jag kan komma på, så jävla cool duellscen. Slutet är iofs grymt men För några få dollar mer har ett mycket bättre slut... Tycker jag. Duellen är grym, men det riktigt coola är när Clintan räknar sina offer i dollar. Och sedan när han tror att han har räknat fel... Klockrent. Saxat från IMDB. Monco: [counting reward sums of outlaws he just killed] Ten thousand... twelve thousand... fifteen... sixteen... seventeen... twenty-two. Twenty-two? [a cowboy comes from behind, Monco turns and shoots him dead] Monco: ...Twenty-seven. Col. Douglas Mortimer: Any trouble, boy? Monco: No, old man. Thought I was having trouble with my adding. It's all right now. 0 Citera
Getost Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 Åh, herregud _nemo_... varför i h*****e hoppade de inte ur jollen? Hur i all sin dar lyckades det här slutet överleva alla granskande ögon på manuset? "That was the greatest thing I've ever seen a man do." *Urk* 0 Citera
_nemo_ Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 Åh, herregud _nemo_... varför i h*****e hoppade de inte ur jollen? Hur i all sin dar lyckades det här slutet överleva alla granskande ögon på manuset? "That was the greatest thing I've ever seen a man do." *Urk* Hahaha, helt sjukt, I know. 0 Citera
louis cyphre Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 Haha.. såg precis Britannicslutet där... Shit. Bloodrayne av Uwe Boll har ett ganska crappigt slut också. Hon sätter sig på elakingens tron och tänker igenom vad som hänt = visar alla blodiga strider ur filmen en gång till i slow motion. Vet inte riktigt hur han tänkte där. 0 Citera
jmalmsten Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 bästa slut?... hrrrmmm Blade Runner DC med Rutger Hauers monolog... magisk... väntar fortfarande på FC:D Måste nämna sluten Satoshi Kons filmer... Det närmaste jag någonsin kommit LSD;) Då syftar jag främst på hans Perfect Blue och Millenium Actress, som jag nu läst gjordes som två sidor av samma mynt. Att Millenium Actress är den glada versionen av Perfect Blue. Japanska MindGame är också i samma psykedeliska anda, tänker inte spoila nått för er som mot förmodan kanske hittar den filmen. Visst, For A Few Dollars More är skoj, men det går ändå inte upp emot klimaxet som sträcker sig från Exstacy of Gold via tredelade duellen fram till att han rider bort mot solnedgången. Den Ultimata Westernfilmen. Det enda som kommit i närheten är High Noon. Höll nästan på å glömma Le Grand Bleu... fan jag fick nästan hjärtstillestånd efter den. Vet inte om jag vågar se den igen. Det är väl dom jag kommer på just nu... --- Sämsta slutet? Frostbiten... hands down sämsta slut jag sett... och jag har sett mycket skräp i mina dar... när filmen till slut verkar komma igång så bara rullas eftertexten... Att folk hyllar den filmen men hatar Uwe Boll är för mig en gåta:( 0 Citera
Knodel Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 Bästa slutet är när ET lämnar eliotte och han bölar. :( Sämsta slutet är när Darth Vader säger "I am your father, luck".. finns många att välja! :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.